Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: magkatarr-magsår
Läst 5459 ggr
Hillton
0

Frustrerad kille med magproblem.

Hej..

Tänkte kolla om någon här har mer koll än min läkare som jag går hos.  

är nämligen så att ja lider av en himlans halsbränna, bröstbränna, sura uppstötningar, illamående med en klunp i halsen och smärta i övre magen. Magen brukar ibland låta en hel del när jag är hungrig eller inte ätit på länge. Har även en del gaser men inte så de stör nämvärt. Kanske även är lite lösare i magen men går inte mer eller mindre än innan. 

Så till frågan va tror ni de kan vara? Min läkare sa typ att vissa kan ha känsligare magar utan att få en diagnos vilket var ganska frusterande. Så vore väldigt tacksam om någon känner igen sig eller om någon tror sig veta va de kan vara. Tar imot alla tips som kan förbättra detta tillstånd som ja hamnat i.

[JeanetteK]
0

Det finns något som heter reflux. Det finns lite info tex här.

Hillton
0

Det skulle de ju faktiskt kunna vara. Dock så att avföringen är lite lösare och lite gasigare stämmer inte riktigt in där men de kanske beror mer på min oro som ja ständigt känner.

[JeanetteK]
0

Det är hopplöst när man inte får den hjälp man behöver. Det är jobbigt att bara bli "hängande i luften" och inte få veta. Hoppas att du får reda på vad det är och får rätt hjälp. 🤗

Hillton
0

Ja precis mest mött massa arrogans från läkarna. Bara att få veta vad man har så man kan försöka göra något åt det skulle göra så enormt mycket. Nu känns de mest som man går runt och gissar lite hela tiden. Enormt tröttsamt.

[JeanetteK]
0

Japp, jag vet. Det är som att man måste bevisa att man är sjuk innan man kan jobba för att bli frisk. Helt idiotiskt.

Hillton
0

Tänkte även på de har nästan jämt blåsor i munnen med som är sjukt jobbigt. När allt drog igån och vägrade släppa så tänkte ja på ibs men undrar jja inte om de är refux om du länkade till mig.

[JeanetteK]
0

Du borde hitta dig en ny läkare. Det är ju inte alltid så enkelt, men man får ju byta vårdcentral och sånt. Du borde verkligen få en riktig genomgång av din mage. Det påverkar ju hela ens vardag om magen inte funkar. 

Jag har ibs och jag känner inte riktigt igen mig i dina symtom. Men vad jag förstår så kan det vara individuellt också hur man mår. Jag får ont i magen och det ser ut som att jag är höggravid. Men jag brukar inte ha sura uppstötningar eller halsbränna.

Hillton
0

Aa precis håller på just nu att genomföra ett byte av läkare, se om de blir till de bättre.

Ne de är precis som du säger där om ibs har en del vänner som har de med och dom har inte något som jag har men visst de är ju väldigt individuellt så de är.

Jensknut
0

Äter du mycket fibrer? Min reflux blev mycket bättre sedan jag så gott som helt uteslöt olösliga fibrer. Lösliga fibrer som finns i frukt osv funkar fint.

Sisselie
0

Det skulle kunna vara SIBO, dvs bakterieöverväxt i tunntarmen. Det kan ge väldigt olika symptom, bl a halsbränna/sura uppstötningar och/eller gas, uppblåsthet osv. Jag hinner inte skriva mer nu, men kolla in den här sidan. Sök i webbläsaren på GERD (engelsk förkortning för halsbränna/sura uppstötningar) för att komma till en kommentar om det. SIBO är vanligt men underdiagnosticerat. Mig veterligen diagnosticeras det inte alls i Sverige. Många som får ibs-diagnos har i själva verket SIBO. En ibs-diagnos säger för den delen ingenting annat än att det inte är någon av de kända diagnoserna. Mao ibs är inte en sjukdom, utan massvis med olika!

Hillton
0

Har precis träffat och pratat med min läkare igen och nämnde då detta med SIBO för honom vilket han avfärdade ganska snabbt men själv känner ja att det mycket väl kan vara det. Allt började som sagt att de kändes som ja hade en knytnäve i mellangärdet och svårt att äta, träffade då läkare för besvären som i sin tur sa att de låter som magkatarr. Började då äta omeprazol och kände att de blev bättre men fick istället ont längre ner i magen och svårt att få ut gaserna och gå på toa vilket ja påpekade för läkaren men de ända han sa då va att äta dom 2 ggr om dagen. Till slut blev de så illa att ja blev inlagd och gjorde gastro som inte visade något alls. Blev då tillsagd att sluta med omeprazolen omgående vilket ja gjorde. Så nu efter de så har ja börjat få tillbaka halsbrännan och alla dom symptomen som ja skrev i mitt första inlägg fast värre och detta är nu 4 månader sedan som ja gjorde gastron. Har även väldiga sömnproblem som ja löser med propavan.  Kan allt detta vara en rekyleffekt av att ja åt omeprazol så länge kanske så att ja igentligen ska starta upp igen och trappa ner dom? 

Är även väldigt tacksam för svaren som ja får.