Koloskopi
Jag ska om någon vecka iväg och göra en koloskopi undersökning och kvällen innan ska jag dricka 4 L laxabon.
Någon som har gjort detta.
jag ska göra det pga att jag gjorde en rektoskopi hos läkaren pga blödningar och då såg han något som blödde som han inte riktigt vet vad det är, suck.
Alltid ska det vara något.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Jag har gjort den undersökningen flera gånger o ja det är den värsta jag vet. Vill inte skrämma dig men för mig är den riktigt hemsk. Vet att jag närmar mig att göra den. Den gör ont! Man får ju vissa droger, lugnande o smärtstillande men det gör ändå ont.
Och Laxabon….usch vad äckligt det är!!!! Spyr så fort jag känner lukten av det. Det kommer nog från när jag var 14 o fick Crohns o var tvungen att få i mig det. De testade med allt, saft i, som isglass ja allt möjligt. Ändå så fick jag upp allt. Sedan dess har jag varit tvungen att försöka få i mig det flera gånger. Varje gång slutar på samma sätt, jag kräks. Nu får jag fasta o ta vatten lavemang, inte lika bra men de ser tillräckligt ändå.
Tyvärr är detta en undersökning som är tvungen. Läste för ett tag sedan att de håller på att utveckla en kamera som e stor som ett piller som man skall kunna svälja som vanligt o när den har gjort sitt har de en film om hur det ser ut. Den dagen detta piller kommer, det dröjer säkert minst 10år, längtar ialf jag till. =)
*kram* Madeleine
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jaha, gör det ont också =( ja, det är inget jag ser framimot, men som sagt jag måste ju så det kan se vad det är som blöder.
jag tycker de kunde uppfinna något bättre än laxabonet. 4 Liter !! Skulle jag ha svårt att få i mig av vanligt vatten under fyra timmar. huvva.
//Maria
Om man upplever koloskopi undersökningen som väldigt obehaglig,
eller man inte klarar av att genomföra den vaken så KAN man få bli sövd.
Jad blir sövd under koloskopin den utförs då på dagkirurgen.
Oki, ja men inte lär man bli sövd då man ska dricka laxabonet dagen innan =(
//Maria
Nej det måste man tyvärr dricka i vaket tillstånd 

Aj då.
//Maria
Du skall inte lyssna så mycket på andra:-)
Har gjort det massor med gånger och tycker nog att Laxabonet är jobbigast och fastan.
Själva undersökningen är ju spännande. Med Valium och Morfin i kroppen så landar men först någon halvtimme senare och mår toppen.
Spänn av och kolla på filmen om din tarm.
Det finns såna där små flaskor i stället, som du kan be och få så behöver du inte dricka 4 liter äckel.Visserligen måste du dricka 4 liter klar vätska dagen innan undersökningen, men du kan välja annat. HAr glömt bort vad det heter, men jag ber alltid om det i stället för jag klarar inte 4 liter LAxabon. OCh det är så olika, en del känner aldrig av en koloskopi, en del, som jag är det helvetets alla plågor. Man är olika. JAg har fått avbryta två gånger, till och med. Gjort den undersökningen 5 ggr inklusive avbrott. Sista gången så fick de köra sån där gammakamera i ställelt(heter det så)Gjorde nästan lika ont på mig.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ja huvva, nu är det en vecka kvar innan jag ska gå igenom det
=( Längtar inte om jag är ärlig.
//Maria
Jag blev undersökt för några veckor sedan och var lite nervös inför detta.
För min del var det helt ogrundat, jag fick en nål i handen som inte kändes alls och lite smärtstillande samt lugnande.
Jag kände inte av någonting av undersökningen och dom hittade inget fel.
Det jobbigaste av allt var endast att det kändes lite kallt på handryggen när dom sprutade in smärtstillane och lugnande.
Ja det kan vara så, att du bara tycker att dagen innan är botten. Många runt omkring mig säger att de tyckte det var riktigt intressant. JAg höll på att riva hela sjukhuset. ÖNSkar dig all lycka och att du får en lätt undersökning.

Nu skall även jag göra en koloskopi igen =((( Ser verkligen inte fram emot detta.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
ja, jag var tvungen och skjuta fram min, så det är flyttat till den 8.e, huvva, en månad till på mig att gruva mig…
//Maria

Hej! I motsats till de flesta som svarat så vill jag bara tala om att jag inte tyckte att koloskopiundersökningen var obehaglig alls. Jag fick inget lugnande (eftersom jag inte efterfrågade det) och kan man bara slappna av och "gilla läget", så är det inga problem. Något skämmigt i början med alla gaser var det ju, men dom som gör undersökningen är ju rätt vana… :-)
Jag fick vanligt laxermedel att ta kvällen innan och på morgonen (analt) och behövde inte dricka något otäckt. Däremot springa på toa då förstås…
Håller med Eriktheking: titta på filmen om din tarm, det var rätt intressant att se hur man ser ut inuti kroppen, och min läkare var jättebra och talade om allt man såg.
Lycka till!!!
Nu så är all laxabon drucken, det var inte gott!! Smakade urk, men mha små bitar fishermans friend att suga på mellan glasen så gick det ganska bra, något öm i baken också =( Så imorgon tidigt som bara den ska ska jag till sjukhuset och göra koloskopin, men den är jag inte så nervös över, antar att det värsta är över nu..
//Maria
Lycka till.
Lycka till
tack, nu är det klart och det var inte så farligt, gjorde lite ont några gånger, fick lite lugnanade innan så jag kunde slappna av, jag bad om det själv.
Nu får jag äta igen =) Börjar lite försikigt.
//Maria

Skönt att det gick bra! Ofta kan man stressa upp sig innan man gör något man aldrig tidigare har gjort, och tro att det ska vara värre än vad det är. Sen är det ju naturligtvis individuellt hur man upplever olika saker.
Har du fått nåt besked om vad det är som orsakar dina blödningar?
Vad bra att det gick bra. Man ska lyssna på folk men bilda sig egna erfarenheter. Lyssnade på min mor när jag skulle göra en gastroskopi, hon var en hårding utan dess like som gjort fler undersökningar än någon jag känner. Hon sa att smärtstillande och liknande var onödigt och jag gjorde som hon sa. Kan säga att jag numera tar allt jag blir erbjuden.
Tyvärr är hon borta nu men hennes sätt att se på saker lever kvar, dock ej vad gäller sjukbesök.
#19 läkaren som gjorde det sa att det såg ut som att jag hade en liten prolaps i ändtarmen, inget man gjorde något åt och helt ofarlig, men de tog några biopsier från inbuktningen som tydligen blöder när de endå var där.
//Maria
Skönt att det var så enkelt för dig! JAg är i vanliga fall en hårding, som inte gör väsen av mig en detta……Lite avundsjuk….OCh skönt att det inte var något farligt heller!
Be att få en barn koloskopi utrustning. Movprep e det med 2 småflaskor med koncentrerad lösning som man kan dricka 4 liter klar vätska. köp alltid tuggumi eller något som får bort smaken..
har varit dålig sen 94 med UC o gjort detta många gånger då jag aldrig blir riktigt bra..
Ett tips till är att dricka flytande kost dagen hela dagen innan, sen när du ska ta första på kvällen så räcker det med en dos oftast.. eller inte så mycket drickande av saltvatten..
#23 ja det är den varianten jag alltid ber om. Kommer bara aldrig ihåg vad det heter. För då kan jag i alla fall välja smakliga 4 liter vätska
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Undrar vad åt ni veckan innan, fick ju inte äta mat med fibr
er eller mjölkprodukter .förslag
Kör med fiberfattig kost. vitt bröd, eller helst inget bröd. Ingen kiwifrukt eller jordgubbar. LCHF är bra att köra den veckan innan.Inga grönsaker alls, är bäst. och ingen svamp!!!!!
Kan man be om barnkoloskopi?? Jag förstår inte. Jag kanske måste gära detta snart. Men jag är väldigt känslig för sånt. Får man narkos om man vill? Har haft tarminflammation i en månad eller mer. kanske hela livet har ju alltid haft ont i magen med sveda bubbel och elände. Inte roligt.
Inget svar. Tråkigt!
#27 Jag behövde inte narkos utan det räckte långt med lugnande och smärtstillande.
Vad menar du med barnkoloskopi?
Med vänliga hälsningar
Chess
ja hos mig så räckte inte det lugnande och smärtstillande. OCh den elänes kirurgen som satte upp mig på en tid som jag inte kunde ta har inte återkommit till mig
Vet inte om det det är så rekommendabelt men min man tog endast en påse Laxabon med saftsoppa och drack klar vätska som var ordinerad, var beredd med att gå på toalett fort..-han drack bara dygnet före med(fastade)..men detta räckte för att få tarmen ren!
Laxabon är det äckligaste jag vet-skall snart göra detta igen, skall testa makens version..han blev faktiskt ren som "en babyrumpa"..i tarmen och fick varken lugnande eller smärtstillande, ändå är han en rätt ängslig typ (gnäller över värk i vanliga fall)..vidare tyckte han att det var kul att som ni säger se på "tv;n"!
Tror det beror mycket på personalen..för mig var mag-rtg en skräckupplevlse med diverse avsvimmningar, när jag gjorde det..men det var också på ett annat sjh, i ett annat lst.
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
ja det beror på hur knycklig tarm man har. OCh man kan få LAxabonet utbytt mot de små äckliga flaskorna Phosphoral. Då blir det enklare. och för vanlig coloskopi så behöver man bara fasta sista dagen, stämmer. MEn för magnetkamera, så krävs restriktioner mycket längre.
Ja, jag kan tänka det..inget att se fram emot direkt..
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Hej, jag ska göra en Koloskopi om 2 veckor och börjar bli nervös inför den. Hur mådde ni som har gjort det efteråt?
efteråt mådde jag bra. Hungrig som F*****n . TrotsaDE allt vad de sa om att äta försiktigt, det var närmaste Mc Donalds som gällde med en dundermeny. Ok väldigt "pruttig"blir du, men det är luktfritt och går över rätt så fort. Undvik tajta kläder bara, för du får dem inte över magen när du ska åka hem. Mysbyxor är det som gäller…Lycka till, jag avundas dig inte….
Lycka till. Efteråd mådde jag som vanligt. Hungrig som sagt men det är ju lätt avhjälpt 
//Maria
Hmm….blev tvungen att göra om min..när jag kom in på magnetrtg.-hade de missat i journalen, att jag hade förbindelse emellan colon å rektum (har stomi)-så därför giiick de jue inte att blåsa upp magen..-det kom jue ut igen!

Trodde inte man kunde göra sån dundermiss , då man tom gett mig läkemedel-men släppte hem mig drogad efter lite "snorklande" i magen, näe fy hundan!
Så nu skall kir. själver göra om det den 24;e sept..faasar för det-även om om jag nog litar mer på henne just personligen, då hon var så trevlig å trygg i sitt sätt när jag fick min stomi.
Men säger som Hawknestgrove..är en tuffing annars..men det här!-skulle jag betala för att slippa..fastar förresten innan, då jag får upp all laxabon, samma väg den sväljs ner..kan inte med saltsmaken så jag kör laxoberal o fasta, funkar lika bra men kräver mer förberedelse och noggrannhet.
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Du kan begära att få småflaskorna, phosphoral i stället. då kan du dricka dina fyra liter i trevligare form, typ silad buljong, saft, klar juice osv. Ja, även ÖL!
Tack, då vet jag lite om hur man kanske mår erfterråt :)
Hoppas bara att undersökningen ska gå bra nu, om 2 veckor. Har redan köpt Moveprep så hoppas dagarna kan gå fort, inte för att jag egentligen längtar så, men tycker inte om att ha ont.
Tack! vilken bra ide Hawknestgrove!!!!!!!
..Då blir det lätt 5 l…he,he..
-har inte tänkt den tanken..att man kan ha nåt som slinker ner i strupen så lätt.
…chaufför ha man jue…(KLT)
..
-såg ju tom att de bjöd på öl på kir. sist jag inne..
(skall begära få dem-slipper jag fasta i flera dgr innan..phosphoralen , alltså!)
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
ja phosphoral ersätter ju de där äckliga pulverpåsarna Laxabon. OCh kräver de bara ett dygns fasta, så är ju de små SUPERÄCKLIGA flaskorna att föerdra. MAn kan ju skölja ner dem med ÖLLL… Man kan ju än då inte gå nånstans den dagen, man är ju låst vid toan i alla fall, så what the heck, då kan man lika gärna ta klar dryck i trevlig form. OCh silad buljong är inte alls dumt. värmer gott kan jag lova. JAg lovar, de där småflaskorna smakar ULRIK…… men som sagt, det är bara att ta dem som en riktig illasmakande shot och skölja ner dem med nåt godare. Bara det är KLAR dryck. Undvik desssutom jordgubbar, Kiwi, bröd med frön hela veckan innan. Fördel. vanligt vitt formbröd, urtrist är det som i så fall gäller. För vem F*n vill göra om det på grund av att de såg något misstänkt?
#41..Näe..precis.vem vill göra om det!
..bra tips, skall berätta hur det var efteråt..-kan ju va intressant för fler att få perspektiv på det hela, vi är jue så olika-min man som jag skrev som ovan sken som en sol, både före, under och efter-honom bekom inte ens laxabonet det minsta (skulle va att den sprutlackade badrummet då den kom ut då..)
En sak var samma i alla fall för oss bägge-det gick inte å köra hem..
Återkommer alltså..
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
märkligt, så olika det kan vara. JAg nästan rev sjukhuset av smärtor.ÄVen vid magnetröntgen. Men som sagt, efteråt, så var jag lättad glad och vrålhungrig. Sambon fick köra i ilfart till Mc Donalds.
Har nu gjort koloskpoi undersökningen och det var inte så farligt som jag trodde det skulle vara. Trodde jag skulle behövt mer lugnande än vad de gav mig, men det behövdes inte. Var rätt så häftigt att se filmen av hur det såg ut inuti en, gjorde smått ont då och då, men inte så farligt :) Och känner inget just nu, och ni hade man blir vrålhungrig efterråt :P
Tack för tipset om mjukisbyxor :)
Och jag hoppas jag slipper dricka moveprep igen, var verkligen inget gott!!
Bra att du klarade det utan problem. JAg tillhör ju den typen, som har jätteont, tyvärr av den undersökningen. Men be att, om du måste, få Phosphoral nästa gång. Två små pytteflaskor, så det är ju inga problem att få ner dem som shots.
..wingen uppdaterar (som utlovat)
..
Besöket på endoskopin gick jättebra!-fick ju phosforalen, den slank ner med litta "Grapetonic", med Limesmak-no problemas!
Sen körde jag på Hawknestgroveś ide -kan tänka mig att man skall ta något man gillar själv, då får man lätt ner "klar dryck"
..kanske skall man vara lite försiktig med typ alkohol, då det faktiskt fanns "etanol", i phosforalen (det finns ju lättöl, tex)..något att tänka på, då man lätt blir uttorkad av för mycket alkohol+ det faktum att man skall ha någon med sig om det går, och absolut ej köra, eller cykla själv, drack mycket buljong-bra tips!!
Mådde faktiskt för första gången helt ok, ända fram till us, plus igenom/över den ..och hör och häpna även efter! Var mao ej yr, svimfärdig eller så. Det enda negativa med phosforalen tyckte jag, det var att magen inte alls kom igång efter en 30 min. som det stod-utan efter 2,5 tim!
..sen var det väl lite si och så med renheten, såg någon rest i tarmen, men det gick hyfsat .
Orkade titta på skärmen hela tiden, kändes absolut ingenting i grovtarmen (och nu gäller detta mig, som är som en stålfjäder inför något jag själv inte har kontroll över) -däremot lite i mitt "problemområde", dvs i rektumbiten (jag har ju stomi-så man kollade sa två ställen)
Frågade inte vad jag fick för bedövning eller så (kände mig inte ett smack allmänpåverkad-så det fixade de bra)-sade bara rent ut, rätt skämsigt faktiskt, att jag var skiträdd, för us. faktiskt!
.
..fick vila efter, men kände mig stark å pigg-inget ont någonstans, kanske lite i a*r*s*e*l*e*t, då.
..-där man tog lite biopsier-prover ifrån tarmväggen (det kändes ej när man tog dem-konstigt nog, ifall nu någon mer råkar ut för det).
Ja, Gud va lättad jag är..förstår verkligen att allt beror på personalen, hade inte alls samma erfarenheter ifrån mrt-besöket-trots gullig personal (där jag även fick veta att jag missförstått dem och även de min situation-så viktig är alltså info!)
Eftr besöket gick vi ner i cafeterian å investerade i en macka, vråååål-hungrig som jag var, sen åkte vi å kollade in Rusta, Biltema osv..inte ett dugg trött!
Så kände jag mig som i en stor "varm famn" på Endoskopin, så stor kan skillnaden vara emellan besöken! Tack gode gud, för bra personal-de är verkligen guld värda!
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
vilken underbar personal du fick tag i.
Hmmm…ja, någon gång skall man väl få något så när bra erfarenheter med sig ifrån sjukhusbesök (us) man måste göra (har varit tunnt på den fronten innan) nu får man själv uppleva hur viktigt det är, att få i alla fall känslan av att man har kontrollen kvar över sin kropp, något man ofta får höra när man arbetar inom vården men inte fattar förrän man står i de skorna själv!
- en sak är säker, som patient är man inte så kaxig..man är verkligen i underläge när man är sjuk, då kan personal nästan uppföra sig oklanderligt, men upplevelsen kan vara fruktansvärd ändå..!

"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

har nu fått tid till ny tarmundersökning, men INTE till coloskopi, för så undersöker man inte tarmarna längre, sa min läkare.
Nu är det kontrastvätska insprutat (på den laxerade tarmen) och MR-röntgen som gäller, har ni också hört talas om att de har slutat med coloskopier?
för min del känns det bara bra, då det har varit så svårt att genomföra coloskopin, pga. sammanväxningarna i buken, 45 min. undersökning tog 3 timmar, för något år sedan.
Vid nya "försöket" i Maj, så misslyckades det, eftesom jag inte klarade av phosphoralen då jag kräktes upp den efter 30 minuter, så allt ställdes in.
Phosphoralen tål jag inte från tidigare försök, så nu avvaktar jag att läkaren skall ringa upp om vilka alternativ som finns.
Har ni liknande erfarenheter av att inte tåla laxermedlet?
Nej, jag har inte hört att man slutat med koloskopier-tvärtom är det så fullt på väntelistan till endoskopin, att man får vänta rätt länge.
"Nu är det kontrastvätska insprutat (på den laxerade tarmen) och MR-röntgen"
-skulle göra den us i V-vik, men där gjorde man den inte så ofta, fick jag en uppfattning om. Eftersom jag har stomi-så blev det svårt för dem att "blåsa upp tarmen", utan att det läckte ut gas (man har ju ingen ringmuskel på magen direkt) dessutom blev jag så dålig av Atropinet, jag har ju lite astma, så jag trodde jag skulle dö när vi åkte hem.-så de kollade via endoskop ist.
Däremot kan jag tänka att man ser väldigt bra (om tarmen är ren) vid en mr-röntg. Dessutom slipper man ju den "läskiga kamera-ormen", däremot förlorar ju läkaren möjlighet att ta bort tex mindre polyper som han annars kan bränna bort vid endo/koloskopin.
Jag tål inte Laxabon, Phosforalen var väääldigt mild för mig-så man reagerar nog enormt olika. Hoppas det går bra för dig, håller tummarna!

"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen

blev uppringd från mag/tarmmottagningen idag: deras läkare ansåg att jag i alla fall skulle testa phosphoralen, men jag vill INTE misslyckas en gång till med undersökningen.
Sköterskan bollade det vidare till min vårdcentral men sa också att hon ansåg att läkarna gott kunde ha direktkontakt så att patienten slapp komma ikläm, det anser jag med, för det här är så utmattande att till slut så skiter jag i allting.
Men jag hade på förslag ett annat laxerande preparat som jag läste om på en sida här, nämligen picoprep.
De sa att de aldrig hade hört talas om den på vårdcentralen, men jag fick en telefontid till min läkare där på torsdag, så då får jag vänta tills dess för att veta säkert om det blir laxeringsförberedelser under helgen, Suck!
Det kommer nog att gå bra-värst är oron innan (speciellt om man bara haft dåliga erfarenheter)..har aldrig testat något annat preparat, men har naturligt orolig mage, så när min väl kommer igång.

Däremot om man dricker bra när man laxerar, tex (o)sötad läsk (osötad ger mer törst), och minst ett stora koppar buljong-så klarar man sig jättemycket bättre, än med bara vatten-som jag har jättesvårt å få ner.
Om du har råd, köp typ 3 billiga stora läskfl. (13 kr st)-så är det bara att dricka plus ett paket hönsbuljong 20;-, som du bara slänger i lite hett micrat vatten..
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Den där s k MR röntgen, det är den man gör med kontrastvätska som man får i armen va? OCh sen är det den där runda grejen man åker in i… JAg har ju ont av att blåsa upp tarmarna, så jag mådde lika dåligt av den

jag fick ställa in, ssk. hade bett "fel" läkare ringa upp mig från vårdcentralen.
Men på mag och tarm var de vänliga och erbjöd mig att skicka en ny tid, Rond 2 kommer snart…
Å fy tusan så hopplöst
#53 Magnetkameraröntgen (MR), är precis som du säger man blåser upp tarmarna lite, med en tunn liten genomskinlig plastslang(-betydligt mindre än endoskopins kameraslang) så man får "ut alla veck"-när kameran scannar av magen, man missar på så sätt inga förändringar i tarmväggen (förhoppningsvis)
.Sättet att ge kontrast beror på vilken us/kroppsdel man skall undersöka-i mitt fall fick jag det i.v.-som du säger.
Bilderna kan efteråt även beskådas i ett dataprogram ifrån alla håll å kanter , lite 3d, kan man säga. en bra metod-men bygger helt på att tarmen är ren om man skall vara säker på resultatet.
Jag gjorde denna us när jag åkte in akut för iliusen (dock blåste de ju inte upp tarmen den gången-hade egna gaser i magen då), de var ju tvungna att se vad som hänt i magen..tarmen hade ju gått sönder. Då upplevde jag inte us som läskig, men var ju både påverkad av smärta och även smärtstillande-dessutom var jag nog mer rädd för att dö, än för att röntgas. Dessutom laxerade jag inte innan-något som också får en att känna sig lite darrig och utsatt.
Jag har även märkt att när personalen varit hyggliga nog att dämpa belysningen lite (något som man naturligtvis även gör för att tex kunna se skärmen på endoskopin)-men som man faktiskt kan göra med tanke på en pat sjukshusskräck..så har det hjälpt mig enormt-jag får nästan panik, i en pat.situation där känns "kliniskt kallt", och inhumant!
#54..tror det kommer gå bra den här gången, du har nog lite "nerverna utanpå", som jag och när man haft problem med magen länge, är det fullt förståligt om man fasar för laxering..-men får man igång magen, så brukar den tömma sig..glöm ej socker/salt i det flytande bara, så blir du inte så snurrig!
Ps, Schw*pp*s Lemon passar jättebra till Phosforalen, lustigt nog..-är nästan samma smak!
D.s
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Eftersom jag var tolv när jag insjuknade i Crohns (tre år sedan) hade jag turen att bli sövd när jag gick igenom undersökningen och har nästan inga minnen alls av tiden omkring förutom att jag hade extremt ont i magen efteråt och det kändes som att jag verkligen behövde gå på toa, men detta berodde endast på luften som de måste fylla tarmen med för att se bättre.
Med vänliga hälsningar,
Filip

#56 Moonwing: Nej! jag har inte "litet never utanpå likt dig".
Jag har PTSD efter sexuella övergrepp och det är inte själva laxeringen som är svår för mig.
Det är att min mage inte accepterade laxeringsmedlet. Men jag har fått svar av min allmänläkare i denna vecka att kallprotein-proverna som jag tog INTE visade tecken på akut inflammation, så vi avvaktar till nästa gång.
Jag fick dock ok för att testa att laxera med picoprep, som flera har tålt bättre.
Sedan är det en helt annan sak att ha svårt att genomföra undersökningen (ja, DET också, suck!) pga. att jag har så stora sammanväxningar (pga. mina inre blödningar? någon som känner igen detta?) så en 45 min. undersökning tog 3 timmar vid senaste försöket.
Det var under svåra plågor och skrik och specialisten sa att hon ALDRIG hade haft en så "besvärlig, patient, som skrämde de andra ute i väntrummet genom att skrika så av smärta. Hotade mig även med (och blev utdragen ur rummet vid 3 tillfällen (av stödpersonen som var med) att överge mig på undersökningsbordet, med alla slangar uppkörda där bak.
Läste nu att man "visst har rätt" till att få något insprutat i armen, så att man "somnar till" och vaknar efter att undersökningen är utförd. Detta har jag klarat förut, men vad är det för preparat de sprutar in? någon här som vet?
Det skulle ju underlätta när mina sammanväxningar är så stora (går alltså inte att föra in "kameran" utan stora besvär för mig och undersökaren.
Precis vad jag också skulle behöva. Jag är ockå av den typen som har så ont så jag gallskriker och nästan river sjukhuset. ÄVen undersökning med magnetkamera gör lika ont.

ja, just det: Glömde ju att de inte skulle stoppa upp någon kamera, det var lika tillförlitligt med en röntgen, men den göra alltså också ont, säger du? Hawknestgrove
#58 Usch, jag beklagar verkligen..vad tråkigt du blev behandlad, man är verkligen liten som pat.
, bra att du inte hade någon akut inflammation i alla fall..
"Inom
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Beror på hur känslig man är. För mig är det tydligen så att mina tarmväggar reagerar starkt på uppblåsningen och jag hade lika ont.
Jag har gått igenom koloskopi ett antal gånger i utlandet och det har varit mardrömslikt
Och efter att ha vägrat ett antal år att göra det igen så fick jag här i Sverige kontakt med världens bästa läkare på SÖS som lovade mig guld och gröna skogar
Vilket han även gav mig 
Det var för snart ett år sen och han använde sig av luft som absorberas bort av sig själv i tarmen. Och då jag ingen "blind del" har så fortsätter ju luften upp genom hela tunntarmen.
Ärligt talat så kände jag inte ett dugg av undersökningen även om jag låg och disskuterade tarmen och såg hela förloppet.
När jag nu i november gjorde om undersökningen så var det slut på att använda sig av luft. Numera använder dom vatten som även rensar rent i tarmen om det har blivit något kvar efter vår tarmsköljning. Det går framåt även där 
Inför en operation där en bit tarm ska tas bort så behöver man ingen tarmskjöljning heller
Man slutar bara äta fast föda ett antal timmar innan och sen går på klar vätska till tre timmar innan operation.
Tack och lov att det finns bra hjälp att få för oss med tarmsjukdomar!!

Lenitsa, känns betryggande att läsa din beskrivning.
Bra läkare som lyssnar på patienterna, är verkligen guld värda :)
Viktigaste av allt när man lever med kroniska sjukdomar 
Känner att det är onödigt att göra en ny tråd med samma ämne så fortsätter på den här. :)
Ska också göra en coloskopi om två veckor. Första gången för mig, och ska även göra gastroskopi samtidigt! Som tur är när min läkare berättade om undersökningen så var han jättegullig och gav mig alternativen att antingen så kunde jag få lugnande medel och vara halvt vaken eller så kunde dom erbjuda en snabb narkos så jag får sova under hela undersökningen.
Jag valde direkt alternativet sova! Känns som att jag aldrig skulle klara av att få en slang nertryckt i halsen i vaket tillstånd då jag har jätte känsliga kräkreflexer!
Men en tanke slog mig även kommer dom göra gastroskopin samtidigt som coloskopin eller gör dom en sak i taget? Spelar vel iuf ingen roll egentligen då jag endå kommer sova men iaf.
Är självklart nervös inför denna undersökning men eftersom jag får sova så är jag nog mindre nervös än om jag inte skulle göra det.
En dum fråga kanske, men har man sina egna kläder på sig eller måste man byta om till deras sjukhuslinne?
Sedan var det ju det här med förberedelserna. Jag fick phosporal utskrivet som laxermedel och på mitt papper står det att jag ska dricka minst 2 liter klara drycker inom två timmar och även däremellan späda ut ett halvt glas vatten med en flaska phosporal.
Sedan ska jag upprepa proceduren på morgonen 4 timmar innan undersökningen.
Sen dagen innan så är det bara flytande kost som gäller men är lite osäker på vad flytande kost innebär. Kan man äta kräm, tex jordgubb eller hallonkräm? Det var en som sa det till mig iaf.
Eller vad ska man annars "äta" som flytande kost?
Hej CamillaS!
Jag har gjort både koloskopi och gastroskopi ett antal gånger. Jag ska inte hymla med hur otrevligt det är, men man gör ju vad man måste.
En sak att tänka på tills undersökningen är att det kan vara bra att ha med dig någon nära under ingreppet. Detta eftersom att du kommer vara ganska luddig och halvsova. Din närstående kan då ta del av vad som händer under undersökningen och berätta det för dig senare. Det är inte så farligt eller äckligt för personen som man kanske kan tro. Dessutom är det skönt med skjuts hem efteråt då man är trött och medtagen.
Angående kläder så har du inte på dina egna under koloskopingreppet. Du får själv klä på dig en lång rock från sjukhuset, ibland får man även ett par stora "shorts" med ett hål där bak där kameran ska föras upp.
När du klätt på dig så får du lägga dig ner och en sköterska kommer att sätta en kanyl och ge dig det lugnande du behöver. Därefter så kommer läkaren, han börjar med att smörja dig där bak, mycket otrevligt och brukar komma lite som en chock. efteråt för han upp den tunna slangen. Det är inte alltid slangen i sig man känner av utan man kan uppleva ont och en obehaglig känsla i magen. De vill antagligen också ta prover på tarmen. Detta gör de med en liten "tång". De säger att det inte ska kännas men det gör det. Det studsar liksom till i magen och kniper åt.
Efteråt får du vila i ett vilorum. Ha gärna med en smörgås eller lite saft som du kan tugga på.
De gör högst troligen koloskopin och gastroskopin direkt efter varandra och inte samtidigt. Detta för att du under koloskopin ligger på sidan med krökta knän och under gastron behöver du vara utsträckt.
Angående flytande kost så kan du äta kräm, yoghurt eller olika soppor i dryckesform.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack för din utförliga långa förklaring. :)
Men får man verkligen äta yoghurt, det räknas ju som en mjölkprodukt och det ska man ju undvika.
Jag kommer inte att halvsova utan får sova helt. ;)
Nä nu svamlade jag. Du har rätt. Klara drycker ska det vara.
Men kräm räknas till klar dryck? Jag tänkte på eftersom det står att man inte får äta frukt, bär och sånt med kärnor och både hallon och jordgubbar hör vel dit?
Men det kanske räknas bort då man gör kräm av dom? :)
Ja kräm är en klar dryck. Till klar dryck hör sådant som inte innehåller mjölkprodukter, vilket kräm inte gör.
Det är skillnad på hallon och hallonkräm. Det dom menar med att du inte ska äta frukt är fruktkött eller kärnor från exempelvis hallon men en kräm som är smaksatt med hallon, d.v.s slät, helt utan fruktkött eller kärnor, kan du äta. Du kan även dricka hallonsaft, det är ju som kräm med lite förtjockningsmedel..
Känner du dig osäker så kan du ringa och rådfråga :)
#71 Tack för svaret. :)
Ska på min första koloskopi om om 1,5 timme! Bor i Finland och har druckit Colonsteril, 3 liter igår och 1 liter nu i morse! hittills har allt gått bättre än väntat, drycken ej så hemsk så jag befarade, jag är extremt känslig att äta/dricka saker jag ej gillar . Är nu rätt nervös för själva undersökningen och kanske mest för resultatet. vill iaf tacka alla här för sina inlägg, hjälper iaf mig otroligt mycket att få ta del av andras erfarenheter!
#73 Lycka till! Jag ska börja med drickandet idag och göra undersökningen i morgon.👍
Det kommer säkert gå bra för oss båda.🙂
#73 och 74 Lycka till båda två!
#75 Tack! 🙂
Håller på med mina förberedelser just nu. Skit jobbigt att få ner allting ju! Men har snart druckit 2 liter saft så får hoppas det är tillräckligt. Ska dricka 2 liter till i morgon på morgonen, längtar inte kan jag säga!🤮
Tack #74 och #75. Min undersökning gick bra, dom tog slemmhinneprov, får svar hos min läkare om ca 3 veckor. Efteråt mådde jag ok, lite yr av medicinerna, fick smärtstillade och avslappnande. Nu var ju lättnaden stor i går. Jag åt försiktigt men idag har jag ändå ett skov av magknip/värk och diarré…. ;( jag blir så trött. Hatar att vara hemma från jobbet och har skuldkänslor. Jag har ingen diagnos, har hållit på såhär sen i våras… Tack för ert stöd !
#77 Skönt att du har det gjort. Nu håller vi tummarna för att du får svar och all den hjälp du behöver. Förstår att det är jobbigt att vara hemma, men det är viktigt att du tar hand om dig. Önskar dig verkligen all lycka. Berätta gärna vidare hur det går. ❤️
🙂#74 #75 #78 Jag är så glad, fått diagnosen mikroskopisk kolit!!! Började frukta mitt förstånd här ett tag, tänkte att självförvållat ect…. Ska nu påbörja medicineringen imorgon, bävar lite för biverkningarna, men tar det som det kommer! Huvudsaken, känner jag att skönt med en diagnos och att ofarligt även om besvärligt! Tack igen för ert stöd! 👍
#79 Men så skönt att få ett besked! Förstår att du är glad! ❤️
Hörni.. hjälp mig lite här jag blir lite förvirrad… Jag var hos doktorn idag för jag blöder så mycket när jag går på toa. Hon har nu bokat en rektoskopi. Det är alltså koll av ändtarmen. Hon sa att man börjar så och sen går vidare till gastroskopi. Då sväljer man kamera det har jag sett när min man gjort det. Men koloskopi - vad är det?
I en koloskopi förs en liten kamera upp där bak för att undersöka tjocktarmen, alltså fram till tunntarmen.
#82 Aha, så längre upp än vid en rektoskopi alltså. Tack, då är jag med igen!
Jag ska göra koloskopi på tisdag, och funderar lite på förberedelserna. Jag ska dricka 3 liter Laxabon på kvällen och 1 liter på morgonen (fr. kl 4!). När den ska vara urdrucken är det mindre än 3 timmar kvar tills jag måste åka, och jag har ingen som kan skjutsa med bil och har inte råd med taxi, så det får bli T-bana. Är det säkert att allt hunnit komma ut då, så man inte skiter ner sig på T-banan? 😮
Det står att jag ska lösa upp en påse i 2 liter vatten, så den andra påsen ska ju då delas på kvällen och morgonen. Om jag löser upp den på kvällen, kan den stå i rumstemperatur under natten, eller måste den stå i kylskåp? Jag avskyr kylskåpskall dryck… Eller ska man försöka dela påsen på hälften, och spara andra halvan att lösa upp på morgonen?
Jag har fått intrycket att man ska dricka så mycket klar dryck som möjligt, så jag antar det betyder att man ska varva ett glas Laxabon, sen 1-2 glas annan dryck innan nästa glas Laxabon?
Jag ska bli sövd, och så ska de göra gastro samtidigt, så jag är inte direkt orolig, bara de söver mig innan de börjar mecka med kroppen… Och saltvatten är jag van vid efter att flera gånger gjort en saltvattenkur, så om det bara smakar salt ska jag nog kunna få i mig Laxabonet… Men jag har laddat upp med juice (utan fruktkött såklart), så jag har nåt som smakar gott om det behövs…
En sak jag funderar på är att vissa kryddor är ju lite gryniga. Jag vågar knappt äta några kryddor förutom salt och finmalen svartpeppar, och lite gurkmeja som jag chansat på… Nån som vet hur strikt det är med kryddor? Det känns så torftigt och smaklöst… (Jag har redan ringt 2 ggr och frågat olika saker, så jag känner inte för att ringa igen…)
Undrar just om jag gjort en dundertabbe som åt sill (strömming). Kom på försent att alla de mjuka småbenen kanske räknas till svårsmält mat som man inte får äta… Men det stod ju inget om att man skulle vara försiktig med fisk med ätliga ben… Inte så självklart, jag tycker det var otydligt vad som avsågs med kostinstruktionerna i brevet.. Jag hade t ex aldrig förstått att man inte fick äta grönsaker alls (förutom morötter) om jag inte ringt och frågat.
Du är helt tömd på avföring men det är inte säkert att du är tömd på vätska när du är på t-banan. Jag har gjort koloskopi 3 gånger och alltid haft vätska kvar i mig när jag varit på sjukhuset. Jag råder dig starkt till att ha skjuts både dit och hem. Jag har alltid mått rejält illa under denna process och även kastat upp flera gånger. Då är det inte så kul att åka kollektivt… Ta även gärna med dig en smörgås, en bit choklad, lite saft eller liknande som du kan äta efter undersökningen. Det är väl behövligt för kroppen.
Jag har aldrig hört talas om att man ska varva med en annan klar dryck under tiden man dricker laxabon. Jag har haft laxabon inför varje koloskopi och druckit enbart det. Det smakar som du säger ganska salt. Ska du göra gastroskopi också så får du inte dricka någonting innan undersökningen. Jag gjorde det misstaget första gången att dricka ungefär 1 dl vätska på morgonen och då var de tveksamma till att göra undersökningen. Skippa juicen och sug på en karamell eller liknande mellan varven om du har en äcklig smak i munnen. Eller bara skölj med vatten och spotta ut det.
Jag förstår inte vad du menar med kryddorna riktigt då man inte får äta under processen. Då får man ju inte i sig några kryddor? Jag har alltid ätit precis som vanligt innan tidpunkten då man inte får äta länge. Det har aldrig varit några problem eller ens kommit på tal att man inte får göra det.
Tack för bra tips. Kanske borde överväga att ta mig råd till taxi i alla fall…
Jag tänkte dricka juicen under kvällen. Det stod ju att man skulle dricka rikligt med klar dryck. På morgonen får jag dricka max 3 dl vatten senast 2 timmar innan, stod det.
Kryddorna menar jag veckan innan, när man inte får äta fibrer eller nånting svårsmält. Oroar mig lite för fiskbenen. Kom på att jag åt makrill i onsdags, som också har en del mjuka ätliga ben…
Nu till middagen tänker jag i alla fall pressa juicen ur broccoli, filtrera den för att få bort alla fibrer, och sen koka den för säkerhets skull… Så jag får nån annan grönsak (om än i flytande form) än morot (som jag bara tål i små mängder).
Funderar vidare, borde man skaffa sig nån typ av vuxenblöja, för att det inte ska bli mer pinsamt än nödvändigt, om det händer en olycka på vägen?
Borde det inte funka att dricka alla 4 literna Laxabon på kvällen, och ta ett vattenlavemang på morgonen? Det borde det väl bli (nästan) lika rent av, och då borde väl vattnet hinna komma ut innan det är dags att åka.
Jag tar tacksamt emot tips av er som har erfarenhet av det här. Första gången är det inte lätt att veta vad man har att vänta sig…
Jag hade en binda på mig bara och tog även med rena trosor till sjukhuset så jag kunde byta till dom när undersökningen var färdig.
Om du ska bli sövd eller sederad så brukar dom säga att du måste ha någon som kör dig hem, antingen taxi eller bil. Du kommer att vara påverkad utav sövningen så det är inte att rekommendera att åka kollektivtrafik hem.
Det intressanta för mig var att jag hade lovat att få bli sövd, men när jag sen låg i undersökningssängen så sa dom till mig att "du kommer inte bli helt sövd, men du kommer få lugnande så att du endå inte kommer att vara så medveten av undersökningen" Jag höll på att få lite panik då jag hela tiden varit inställd på att jag skulle få sova. Men det hela gick bra och det var som läkaren sa jag var vaken men endå inte så medveten om vad som hände. Tror nog att jag somnade till också någon gång då jag började drömma och visste typ inte vart jag var när jag vaknade. 😃 Men blev endå irriterad på att dom lovat mig en sak och så höll dom inte det.
Nåja undersökningen gick bra iaf i det stora hela och jag erbjöds te och smörgås när allt var klart. Sen skjutsade min mamma hem mig.
Fy tusan, hur kan de göra så??? Har de lovat att söva ska de banne mig söva! Försöker de nåt sån't med mig så blir jag galen! Jag ska ju göra gastro samtidigt, nånting jag haft panik för sen 90-talet, och därför inte vågat gå till läkare, för jag visste inte då att man kunde bli sövd. Det gör jag då inte om jag inte är helt sövd! Nu blir jag ju orolig så jag får ont i magen… 😮Hoppas verkligen inte de försöker nåt sån't med mig… Men tack för att du varnade mig, så jag vet att jag ska kräva garanti på att jag verkligen blir helt sövd, innan det är försent.
#90 Ja det undrar jag med. Skulle också göra både gastroskopi och koloskopi och det var första gången för mig. Min läkare hade sagt till mig att det var inga problem att bli sövd om jag ville det och det ville jag ju.
Sen när kallelsen kom hem så stod det att man blir sederad så tog kontakt med sjukhuset och sa att jag ville bli sövd så varför stod det sedering på pappret?
Dom sa då att dom brukar skriva så på pappret men att jag skulle få bli sövd så jag skulle inte oroa mig.
Hmm där fick jag… blev ju inte sövd endå.😡
Var inte meningen att skrämma dig eller så, det blev bara min erfarenhet tyvärr.
# 91 På mitt papper står det sövning, så då borde det inte vara nåt problem. Känner mig lite lugnare nu. Helt lugn blir man väl inte förrän efteråt.
Det kommer säkert gå bra Sisselie :) Det är faktiskt inte så farligt i efterhand, värst är tiden innan och att behöva dricka saltvattnet tycker jag.. Oroa dig inte nu på förhand, det lönar ingenting till :)
#93 Det jag oroar mig mest för är att få magkatarr pga fastan, för det har jag fått nästan varenda gång jag försökt fasta… Ibland har jag klarat ett par dagar innan magkatarren tvingat mig att bryta fastan, men då har fastan bestått av fet buljong (med mixad benmärg…), och så fet buljong kan jag inte dricka idag… Jag har ätit L-Glutamin i förbyggande syfte sen igår. Vet inte om jag kommer att kunna ta mer idag, möjligen om jag tömmer kapslarna i ett glas vatten. Jag har Zantac om det behövs. Dricka mycket Yerba-mate te, det har lite hungerdämpande effekt.
Jag skulle helst vilja fuska lite, och dricka upp allt Laxabon ikväll, och bara ta ett vattenlavemang i morgon, för att inte behöva oroa mig för en massa vatten som inte kommit ut. Men då måste jag nog skippa soppan jag annars får äta till lunch… Jag skulle helst vilja veta i förväg hur just min kropp, vid det här tillfället, reagerar på laxeringen…
Annars är jag inte så orolig, det står ju sövning i kallelsen (och inte sedering) så jag litar på att jag blir ordentligt sövd…
Jag var också orolig för hur jag skulle må inför den första gången jag skulle göra koloskopi. Jag brukar må fruktansvärt dåligt och kroppen reagerar riktigt illa när jag inte får äta eller om magen är tom. Så jag förstår din oro i detta.
Du verkar ha planerat noga och försöker göra allt du kan för att det ska gå så smidigt som möjligt, så lita på dig själv och att du klarar det oavsett hur du kommer må. Du har ju haft magkatarr förut och även om det inte är kul så klarar du det. Jag kan själv finna en styrka i att veta att jag klarar mig hur skit jag än kommer må.
#95 Du har ju haft magkatarr förut och även om det inte är kul så klarar du det.
Det där var inte så tröstande, som det säkert var avsett… Om man har magkatarr ska man ABSOLUT INTE fasta, för då blir det tusen gånger värre. Än så länge har jag bara oros-ont i magen, och jag försöker göra allt jag kan för att det inte ska övergå i magkatarr. Kokar buljong på spenat, och hoppas att de nyttiga ämnena, som hjälper till att läka magkatarr och magsår, finns kvar i buljongen när jag silat ifrån. Jag hoppas det blir en klar buljong av det. Det stod ju inte vilken typ av buljong man fick dricka, så det borde väl vara vilken som helst. Jag håller även på att göra benbuljong, och det ska ju innehålla rätt mycket glutamin. Den borde nog vara bättre att dricka än glutaminet i kapslarna.
Jag ska få sjukresa i alla fall. Jag fick gå till en vårdcentral och hämta ut sjukresekortet, men de hade inte haft tid att fylla på det med de 2 resor jag ska få (dit och hem). Han i receptionen lovade att det skulle vara påfyllt kl. 17 idag. Bara att hoppas att de gör det också…
Ber om ursäkt om det jag sade fick motsatt effekt. Det var inte min mening. Jag önskar bara att du inte var så orolig inför detta, kunde slappna av och ta det som det kommer. Jag önskar dig all lycka till och jag hoppas att du får det resultat du behöver från dina undersökningar.
#97 Det är lugnt. Jag förstår att du menar väl. Jag försöker att slappna av så gott jag kan. Magen känns lite bättre nu, av spenatbuljongen.
Nu ska jag snart börja dricka Laxabonet. Skål! 🍸😉
Vilket antiklimax… Att det knappt smakar nåt gör ju inget, lite svagt av bikarbonat, och jag antar att det är lite saltsmak också, även om jag är så van vid det att jag inte känner saltsmaken. I brevet stod det att jag skulle lösa upp en påse i 2 liter vatten, inte i 1 liter som det stod i bipacksedeln. Nästan så jag undrar om de skrivit fel…
Inte tycker jag det verkar vara speciellt effektivt heller. Nästan så jag funderar på att skippa andra halvan och köra en saltvattenkur istället… Men då ska jag väl tillägga att jag tagit vattenlavemang nästan varje dag i flera veckor, för annars blir jag så uppsvälld att det gör ont och jag kan inte äta. Jag tog även ett lavemnag en timme innan jag började dricka Laxabonet, för jag tänkte att det skulle bli smidigare. Min erfarenhet är att laxermedel man tar via munnen är mer obehagligt när det kommer ut, än ett enkelt lavemang. Men även om jag inte har så mycket skit kvar att rensa ut så hade jag väntat mig att vattnet i alla fall skulle forsa rakt igenom.
Gjorde misstaget att dricka en mugg buljong och en halvliter juice från ca en halvtimme efter jag druckit upp Laxabonet, i tron att det skulle hjälpa till och skölja igenom bättre. Det stod ju att man skulle dricka mycket klar vätska. Men det mesta är kvar nånstans där inne, och gör att jag blev enormt uppsvälld så det gör ont. Om en halvtimme är det meningen att jag ska dricka en liter Laxabon till. Får väl se hur det blir med det, för tillfället får det inte plats, och nu verkar det inte komma ut nåt mer…
Ursäkta skitsnacket, men jag har inget bättre för mig…
Sisselie, önskar dig lycka till på din undersökning! Själv tyckte jag att det värsta var förberedelserna, spydde av pospohoralen som jag fick dricka usch, det vill jag aldrig göra om igen!🤮😃
"Inte tycker jag det verkar vara speciellt effektivt heller"
Vänta bara tills andra halvan du ska dricka 😉Då får man praktiskt taget sitta på toaletten medans man dricker. Det är ingen idé att försöka kliva upp inte. 😛
Hemma igen. Det gick bra, jag sov som en stock. Tyvärr väckte de mig alldeles för tidigt - jag hade gärna sovit längre… 😴(Sov ingenting i natt.) Men jag missade hela o-härligheten i alla fall, det var ju huvudsaken.
Så nu kan jag äntligen få en remiss till en specialist, och försöka ta reda på vad jag egentligen lider av, som gör att jag sväller upp så enormt. Jag trodde aldrig för ett ögonblick att orsaken till mina symptom fanns i tjocktarmen.
Inte blev jag nåt klokare om magkatarrerna heller. Helicobacter kollade de inte ens efter, för det hade de slutat behandla, sa läkaren. Jag skulle bara fortsätta undvika allt som jag får ont av, som jag gjort i så många år, och som jag hade hoppats slippa… Är rätt trött på att vara så extremt överkänslig mot minsta lilla surt eller starkt. Tänk om man nån gång kunde få äta en apelsin igen, eller åtminstone en liten clementin… Eller en gryta med krossade tomater… För att inte tala om att kunna dricka kaffe varje dag, som en självklarhet…
Nu ska jag inte svamla mer, utan lämnar över stafettpinnen till nästa på tur. 👋
Lycka till nu och hoppas du får veta vad du drabbats av :)
#102 Skönt att du har det avklarat! 🙂