Långvarig diarré
Jag har under en ganska lång tid haft problem med diarré. Från någon gång varje vecka till ibland nästan dagligen. Det började när jag lade om kosten till LCHF men sen när jag åt strikt så var magen oftast ok trots mycket fett i kosten. När jag sen valde att äta lite mer kolhydrater började magen spåra ur. Jag trodde det berodde på att jag åt fettkaffe till frukost (kokosfettet) men nu har jag inte ätit det på några månader och det har inte blivit någon skillnad.
Jag har ibland även illamående på morgonen speciellt och kan ha svårt att få i mig frukost. Men jag kan även få yrsel och känna mig svimfärdig så jag försöker alltid att äta något och även äta regelbundet (har med mig till jobbet så jag kan äta när som helst).
Yrseln och illamående kan slå till när som helst under dagen och även plötslig magknip och sen får jag springa på toaletten flera gånger i timmen ibland. Jag tar immodium nästan dagligen och det hjälper ju men är det någon fara att ta det för ofta? Jag känner inte att jag fungerar annars på jobb och annat.
Jag undrar ibland om det kan vara stressrelaterat för det känns som om jag är nervös även om jag inte själv tycker att jag har något att vara nervös för men det kanske blir en ond cirkel. Det är ju ändå en viss oro att inte ha tillgång till toalett när magen blir sådär.
Jag vet att jag kan få ont i magen av t ex yoghurt och jag äter inte jätte mycket mejerier förutom ost vilket brukar fungera för mig. Jag åt mindre gluten när jag åt LCHF än jag gör nu så det skulle kanske kunna vara det jag är lite känslig för?
Det blir ju en slags press också om man ska iväg på konferens eller långa möten eller längre resor när man inte själv vet när man kan gå på toaletten. Man blir lite låst socialt känner jag.
Och sen när yrseln och illamåendet kommer så känner jag ibland att jag inte ens klarar att vara kvar på jobbet. Det är riktigt störande eftersom även andra i min närhet då blir lidande.
Vad kan man göra? Någon som känner igen sig?
LCHF kan ju helt klart ge diarré. Med så mycket fett i maten, det är inte alla magar som klarar det.
Jag har inte ätit strikt lchf på ca ett år. Fettkaffet slutade jag med i somras. Jag äter inte så mkt kolhydrater men inte heller jätte mkt fett. Fyller mer ut med grönsaker.
Min mage blir sämre när jag äter riktigt onyttiga grejer som pizza så därför undviker jag ju oftast sånt. Annars kan magen sätta fart utan att jag riktigt ser något samband med vad jag ätit, hur jag mår, om jag känner mig stressad eller vad som helst.
Jag har nästan alltid bara diarré på morgon/förmiddag. Sen lugnar det sig efter lunch.
Okej, då är det kanske inte fettet. Det är konstigt det här med magen, min är likadan, blir konstig utan någon direkt anledning. Annars har jag märkt att min mage sätter igång vid oro och stress. Gluten och laktos har du redan tänkt på antar jag? :)
Ja jag tror jag ska vara mer strikt med gluten faktiskt. Göra en ordentlig test med det. Åt väldigt lite gluten på strikt LCHF och då var ju magen faktiskt riktigt bra. Men samtidigt har jag ju aldrig haft problem med magen innan… det har kommit nu på senare tid.
Jag vet inte om det är oron/stressen som gör mig dålig i magen eller om min dåliga mage gör mig stressad och orolig 😕Jag är väl normalt ingen jätte stressad person utan är ganska lugn av mig däremot har jag mycket omkring mig och jobbar mycket, en del förändringar m.m. Jag har ganska höga krav på mig själv.
Det värsta är nog att det kommer så där plötsligt och jag bara måste på toaletten NU och sen kan det var så 3-4 ggr på en timme kanske i värsta fall. Får trycka i mig immodium och sen blir det ok. Det är alltid när jag precis kommer till jobbet, ca kl 8-9 på morgonen. Sen brukar det vara lugnt hela eftermiddagen.
När jag är ledig på helgerna sover jag längre och äter på andra tider, då är oftast magen lugnare. Om jag inte ätit något speciellt som jag vet sätter fart på magen (pizza, chips eller mycket sötsaker).
Jag har testat att äta lite olika till frukost för att se om det hjälper, för jag känner mig ofta också ganska matt/yr/illamående på morgonen så det tar emot lite att äta men jag gör det ändå. Men sen får jag magknip… Kanske är det brödet som är boven.