Frukost tips
Jag försöker att hitta en frukost som fungerar för mig! Just nu äter jag naturell kvarg med hallon, men blir lite "tung" i magen av det tycker jag… Nästan alla sorters flingor går bort pga sockret (känsliga tänder) Vad har ni för tips på frukostar som funkar för era magar? Jag vill att det ska gå att hitta i butik och vara relativt billigt (tyvärr går då chia frön bort… Vilket är synd, har velat testa det) Havregrynsgröt är en sådan grej som jag bara inte får ner pga smaken och konsistensen, så det har inte fungerat (sitter bokstavligt talat och klöks av det) Vad har ni för tips?
Medarbetare på Skor iFokus
Vanliga majsflingor, rispuffar, musli.
#1 müsli går bort, finns inga som passar mig i butikerna här (antingen finns massor av socker eller nötter i). Majsflingor och rispuffar? Det kam man väl inte hålla sig mätt på?
#2 Gör müslin själv?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 hur gör man då? Fattar grunden, men hur kul är plan müsli liksom? Då slutat det bara med att jag skiter i frukost… Vad kan man ha till müsli? Mjölk gör det ju helt mjukt och äckligt, och fil och yoghurt gör mig sådär "tung" i magen oavsett laktosfritt eller inte… Sojamjölk och mandelmjölk är också en sån grej som jag köper, tvingar i mig i 3 dagar och sen slutar jag med frukost…
Man köper det man gillar och tål, blandar runt det på en plåt och tillsätter eventuell smaksättning, olja osv och sedan rostar man det i ugnen.
Du kan ha i torkad frukt som ex äpple, pumpakärnor, solroskärnor, rågflingor, rispuffar, havreflingor, ingefära, vanilj, linfrön, osv. Tål du kokos går det utmärkt med. Bara fantasin sätter gränser.
Basrecept: http://www.ica.se/recept/familjens-favoritmusli-657610/
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 ska kolla! Dock blir nog min väldigt plan, då jag dels inte har råd att köpa för mycket, och måste vara restriktiv med vilken frukt jag har i (torkade bananer innehåller ju t.ex. löjligt med socker!) Men jag kan ju göra en liten sats första gången och se vad jag tycker om det, ifall något fattas etc
Torkar du frukten själv, så blir det avsevärt billigare. På hösten/sensommaren kan man få äpplen gratis om man frågar i hus med fallfrukt på gräsmattan och på sommaren kan man plocka blåbär.
Torkade bananer är inte torkade, utan friterade. Det är inte mat, utan godis, så ja, det är löjligt sött. 😎
#7 hur tusan torkar man det själv? Tänker mest bär, då jag ääääälskar hallon och så till frukost! Haha jo, "torkade"!
Äpplen skivar du tunt och antingen hänger du upp dom eller så lägger du den skivade frukten/bären på en plåt och torkar i 50 grader med luckan på glänt. Bär kan man behöva mosa lite så skalet går sönder, ytterligare en möjlighet är att göra fruktläder: http://www.recept.nu/lisa-och-monica-eisenman/efterratter-och-godis/frukt-och-bar/systrarna-eisenmans-fruit-rolls/
Annars kan man helt enkelt använda havregryn som flingor om man vill. Det kanske däremot inte alltid är något smakmässigt för alla.
Om du vill ha flingor alltså.
l'm back
Ett par kokta ägg varje morgon, innehåller alla vitaminer utan C-vitamin som du kan få via grönsaker. För att slippa lunchen kan du ta en bit varmrökt fläsk som mättar bra, men välj inte konstgjort varmrökt. Båda dessa är billiga och hållbara saker som du kan ta varje dag av ditt förråd.
#10 egentligen vill jag inte ha flingor alls av något slag, men det verkar inte finnas mycket annat att äta till frukost (förutom gröt) #11 ägg är en sån grej jag inte kan äta för mycket av utan att må illa heller!
#12 Måste du äta frukostmat alls då? I många andra länder äter man lagad mat till frukost istället.
En enkel variant på "riktig mat" är att göra kall grönsakssoppa på exempelvis yoghurt, man kan ju även slänga i lite rökt skinka eller liknande.
#13 nej, alltså, jag kan ära vad som helst till frukost, det enda är att det inte får ta lång tid och skapa mycket disk (det orkar jag inte på morgonen), eller så får det inte ta upp plats i kylen (vi har en full kyl oftast, och då får inte stora grytor och så plats)
#14 Gör två portioner middag, ät portion två till frukost. Har du mikro går ju uppvärmningen på några sekunder, annars så kan du skaffa dig en ugnsfast tallrik som du förvarar maten på i kylskåpet och stoppa in den i ugnen innan du hoppar in i duschen på morgonen.
Jasså inte ägg, men det finns ju så många varianter av detta, kokt en dag, stekt nästa, förlorade ägg tredje dagen och då ser du inte att det är ägg, försök detta, för att komma på rätt kurs innan magen kollapsar.
#16 har testat ägg i de flesta former, men dels tar det tid och blir disk, och dels tröttnar jag faktiskt på det 😕 just nu mår jag rätt illa vid tanken på ägg, har liksom "förätit" mig på det