Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettkost-mat
Läst 4925 ggr
IceTee
0

Frukost

(Kan inte söka bland inlägg i mobilen, hoppas det inte redan finns) Vad äter ni med känslig mage till frukost för att hålla magen stabil och hålla er mätta?

Medarbetare på Skor iFokus

Sisselie
0

Riktig mat… (Jag har alltid varit hungrig på morgonen och måste ha frukost!) Vanligtvis samma som jag ska äta till lunch. Oftast ris, grönsaker och fisk. Jag räknar ca en halv portion till frukost jämfört med lunchen. Om jag bara äter kolhydrater (och fett) till frukost är jag vrålhungrig halvvägs till lunch, men om jag lägger till protein klarar jag mig fram till lunch.

[JeanetteK]
1

Jag äter havregrynsgröt. Det är det enda jag hittat hittills som funkar okej. Havregrynsgröt, lite hallonsylt och lite mjölk.

dementia
0

kokta ägg och ibland en brödskiva, ofta en banan också. Och ibland keso. Och ibland youghurt med musli… alltid kammomillte eller ingefärate :)

JohannaEkroth
1

Havregrynsgröt.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

emma071
1

chiapudding

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

fridelfina
0

Har testat bovetegröt på antingen hela korn eller flingor. Mättar bra och känns fint i magen. Inga besvär efter.

IceTee
0

Tack alla för tipsen, ska ge mig på dem så fort jag kan! 

#5 vad blandar du den med? Vanlig mjölk eller något annat?

fridelfina
0

Inte #5, men ..

Jag blandar chiafrön med laktosfri mjölk eller med mandelmjölk, beroende på vad jag har hemma. Sen brukar jag ha riktigt vaniljpulver (det svarta) och kanel i medan det tjocknar på sig. Innan jag ska äta mosar jag banan och rör i. Mums!

IceTee
0

#8 Jag är nyfiken på alla som äter chiapudding, så det är ingen fara att du svarar! Blir det inte dyrt att äta det varje morgon? Hur mycket frön har du i? Hur stora påsar är det? Vad kostar dem? Hur länge räcker en påse av storleken du köper? Har många frågor som du hör, men är väldigt nyfiken! Har hört att konsistensen är slajmig, men är fröna som är i hårda, eller har de mjuknat också? F.ö. är jag jätte omogen och gillar slajmig mat för att det är kul, haha

fridelfina
0

Här är massa recept, kolla på dem hur mycket: http://mabra.com/alla-pratar-om-chiafron-har-ar-basta-recepten/

Jo, det är väl lite dyrt i inköp, kommer inte ihåg vad det kostade, men det blir ju en hel del frukostar ändå. 

Konsistensen är slajmig och fröna är hårda och vill man ha ut alla nyttigheter ska man se till att tugga fröna när man äter. Min chef gillar inte slajmiga saker så när jag äter chia på jobbet äter jag inte i glasskål!

IceTee
0

#10 ska kolla upp recepten, tack!

[Túrwen]
0

Lider svår av IBS ( magen kan inte bryta ner kolhydrater utöver de från bönor, frukt grönsaker) och brukar äta LCHF klubbens müsli med alpros naturella soyayoghurt (den med 0,5 g kolhydrater)

Trots att denna müsli kostar 120 kr kan jag varmt rekommendera den pga. att den smakar fantastiskt gott.. jag är ett stort fan av kokos och nötter för den delen

IceTee
0

#12 nötter är jag inte mycket för alls tyvärr :(