Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettallmänt-mage-tarm
Läst 3009 ggr
madaxas
0

Desperat efter hjälp - Mage

Hej! 

Jag har under en längre tid (dvs snart 2 år) haft stora problem med min mage. Jag har ofta ont och är öm och nästan alltid i olika delar av magen, det är liksom aldrig på samma ställe. Av just den anledningen har jag svårt att tro på läkarna när dem säger att de kan bero på exempelvis gallan. 
Mitt största problem i det hela är mitt nästan konstanta illamående, jag mår illa flera gånger om dagen och väldigt osammanhängande från dag till dag. Min största rädsla i livet är att kräkas och därför är detta så otroligt jobbigt. Jag ska egentligen studera sista året på gymnasiet (19 år gammal)  men har sedan november varit sjukskriven pga just detta.  Jag har hört från olika läkare att de kan vara både de ena och de andra men när alla prover sen är tagna är det ingen som hittar något och ingen läkare som verkligen vill hjälpa mig utan bara "göra sitt jobb". Jag har provat ett flertal mediciner så som Diclofenac, Omeprazol bla. Men ingenting ger någon effekt. Jag har också provat att inte äta laktos, gluten, mindre kolhydrater och mindre fett men ingen effekt där heller. 

Min fråga till er nu är om någon av er har haft liknande problem? Och hur ni har gått till väga? Om ni har något tips? Är så frustrerad över detta så är villig att prova allt! 
Har också funderat på andra tillvägagångssätt, så som healing och meditation osv? 

Är så otroligt tacksam för svar!

Record
0

Stackars Dig o ingen svarar dig,det går inte att ställa diagnos via bloggen många med magproblem kan vara IBS, läs själv i länken för att gå till rätt läkare.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d716dd1b9cb46224407bcb6-om-ibs?discussions-1

[greenseng]1
0

Du har händelsevis inte gått igenom en antibiotika eller penicillin behandling? Då kan den normala tarmfloran (laktobakterier) slås ut. Och det är då viktigt att återställa tarmfloran. Och det handlar då om att få i sig laktobakterier. Vilket bl.a. går att inhandla på apoteket.

Finns lite att läsa om det här:

http://www.vetenskaphalsa.se/nyttiga-bakterier-kan-hjalpa-sjukvarden/

Men detta har förmodligen avhandlats tidigare. Råkade bara ha vägarna förbi.

Lycka till! 🙂

madaxas
0

Tack så mycket för att ni svarar, är så tacksam för alla tips! Update: På torsdag ska jag till läkaren för ultraljud av galla och gallgångar. Läkaren tror nu att det är gallan som spökar ( jag tror dock tyvärr inte det) men de är väl lika bra och kolla allt man kan kolla och kunna utesluta det sen! Hoppas på ett bra svar. 

#1 Record - Tack så mycket, ska läsa de där! 🙂

#2 greenseng - Jag har inte ätit någon penicillin eller liknande vad jag kan komma ihåg men eftersom problemen hållit i sig så länge så är de säkert mycket möjligt att det kanske kan vara så.  Tack så mycket, ska lägga ett extra öga på det och se så jag provar det också! 🙂

Pahugget
1

Hej! Har ätit Nexium HP och Esomeprazol för magsårsbakterier ( i magsäck och tarmar), nu har jag ätit Omeprazol 20 mg 1 tabl/dag i snart 1 år och vill trappa ner Omeprazolen till 10 mg   1 tabl./dag (har recept på detta). Någon som har fasat ut detta läkemedel innan - hur gjorde ni? Vill slippa biverkningarna som kan komma, som halsbränna mm. Tacksam för tips och råd :)