Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettkost-mat
Läst 2466 ggr
Panzer
0

Pizzasåser

Gjorde just misstaget att än en gång köpa en kebabpizza hos den lokala pizzerian, med den vidriga industriella kebabsåsen på.  Första gången ( för 3 år sedan) så fick jag en diarré/spyattack som varade ett dygn. Jag hoppas inte samma sak händer inatt :(
Någon på detta forum som vet vad det är för skräp som dom lägger till såserna, som kan utlösa mina diarréer?

Fridaaaa
0

Såserna skiljer ju sig från pizzeria till pizzeria. Alla vi köper på gör såserna själva :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kattöga
0

Glutamat kanske. Googla på det och se om du kan känna igen det. Det finns glutamat lite överallt och det är väldigt många som inte tål det. Jag är en av dem………

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Panzer
0

Jag har sett en lastbil stanna utanför min pizzeria, "Västerorts pizzagrossist". Jag misstänker därför att mycket av pizzerians produkter är  antingen hel/halvfabrikat. Sedan kan det ju vara så att de gör sina egna såser med en bas av oljor fetter av låg kvalitet, som ex. härdade fetter. Vad jag undrar är egentligen om ni har en uppfattning om vad det kan vara som triggar min mage?

Panzer
0

#2 Jag brukar inte bli dålig i magen av glutamat, men däremot blir jag gasig av industriellt bröd (inte hembakat) av någon anledning?

IceTee
0

Du kan inte helt enkelt inte bara blivit matförgiftad då?

Medarbetare på Skor iFokus

Panzer
0

#5 Absolut, jag har övervägt tanken, men jag har även en väldigt känslig mage.

Fridaaaa
0

Jag har med känslig mage men aldrig reagerat på kebabsås trots att den inte är laktosfri. Men som sagt, de gör den själva vad jag vet där jag äter (olika ställen)

Har du reagerat på olika ställen?

Panzer
0

#7 Efter min "attack" så försökte jag undvika att äta pizzor med såser på.

Panzer
0

Då har det heller inte varit några problem. Sedan om det beror på såserna eller matförgiftning?

IceTee
0

Åt någon annan samma sås?

Panzer
0

#10 Nej , bara jag.

IceTee
0

#11 då är det väldigt svårt att veta vilket… oavsett vad hade jag nog aldrig ätit där igen i alla fall, haha

Panzer
0

#12, Precis… jag är så dum som gick dit igen. Kommer säkert att få ta straffet för det inatt.

IceTee
0

#13 det går över! Och nu kommer du nog i alla fall aldrig göra om det 😉

Fridaaaa
0

TÄnker du att : nu kommer jag säkert må dåligt eller har det undermedveten, kan du må dåligt pga det istället