Mat för iBs-mage
Jag tänkte att man kunde ge lite tips, vad som funkar just för er, vid IBS. Det kan ju ge en del förslag, som man kan testa sig fram med.
Ingen som kan lämna tips, på vad som fungerar på just dig?
På min ibs-mage funkar lchf - att undvika kolhydrater. Fibrer håller jag mig också borta från för det mesta. Då är magen lugn
Det beror ju lite på vad du har för några problem. Vilken IBS-typ du har. Jag har förstoppningsdominerad (d.v.s. Cholon Irritabile), vilket gör att jag i princip är förstoppad jämt och hela tiden. Utesluter vitt mjöl, tunga fibrer såsom råg, havre osv., laktos, lök samt annan gasbildande kost. För mycket fett funkar inte heller för mig. Det blir mycket kokt och ugnskokt. Potatis, blomkål (klarar jag i mindre mängder), använder hellre purjo istället för gul- och rödlök, kyckling, frukt, dricker mycket vatten..
Men det ser väldigt olika ut för alla, och jag tror att du själv får prova dig fram lite för att se vad som funkar för just dig.
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Hej på Er! Jag har haft IBS:d i många år och nu först så tycker jag att jag har fått kontroll på mageländet. Vändpunkten för mig blev då jag ändrade kost och gick över till lågkolhydratkost. Har ätit detta i tre år nu och märker direkt om jag fuskar med för mycket socker och bröd. Ett tips kan vara att ta två tsk psyllium husk varje dag. Det stabiliserar både diarre och för trög mage. Har även börjat ta MSM-pulver (svaveltillskott) varje dag och det mår jag och hela kroppen bra på. Rödvin vill man ju unna sig någon gång och det finns förteckningar på nätet över vin som innehåller mindre än 3 gram socker. Förut tänkte jag aldrig på det utan drack alldeles för söta rödviner.
Jag startar dagen med två stekta ägg och en ost och skinkrulle, vatten med psyllium husk och kaffe. Ibland gör jag ostomelett istället. Stoppar på det lätt fram till lunch. Sen finns det hur många goda recept som helst på lågkolhydratkost. Bara googla och pröva sig fram.
Hoppas mina tips kan hjälpa någon olyckssyster eller bror :-)
Jag följer GAPS-dieten. http://tarmochpsykologi.wordpress.com/vad-ar-gaps/ Det funkar bra, men eftersom jag har Candidaöverväxt så får jag en hel del utrensningssymtom när den dör. Tex illamående, trötthet, orolig mage, huvudvärk osv. Men om jag minskar på svampdödande medel (tex kokosfett och vitlök) och probiotika (surkål) så blir magen lugn igen.
Så jag tror som #3 att det beror på vad en har för problem. De som har obalans i tarmfloran borde logiskt sett ha en överväxt av dåliga bakterier och svamp, så en strikt lågkolhydratdiet skulle vara att föredra. Men då kan det ju vara så att det hela beror på för låg magsyraproduktion (då dör inte svamparna och bakterierna när de kommer ned i magsäcken) och då kan det vara svårt för kroppen att bryta ned fett istället. Då kan saltsyratillskott hjälpa (det kan i alla fall inte skada om du inte har magsår dvs.).
Jag utesluter gluten och laktos och det funkar för mig! Provade lchf ett tag men jag märkte ingen skillnad alls… så det ser väldigt olika ut från person till person
Jag har diagnosen IBS sen 2 år tillbaka. Jag har testat allt möjligt, undvika laktos, gluten, komjölksprotein, kött, lök, paprika… Ja allt! Det som jag har kommit fram till, som fungerar för mig är att undvika all fet mat. Sen tror jag inte att lök är det bästa för min mage heller så det äter jag med måtta. Godis går inte, chips går inte, tårta och fikabröd skulle absolut inte gå! Då blir jag jättedålig.
Men framförallt så blev jagmycket bättre sen jag slutade jobba och kunde varva ner. Stress är nog den största boven i mina magproblem.
Det beror på i vilket skede man är. I början så får man tänka "babymat", alltså kokt mat, som är snällt mot magen. Sedan kan jag aldrig äta för fet mat, lök, för hög syra, för fiberrrikt. Min kropp reagarer även på om jag äter för mycket kött, svårsmält. Jag upplever att jag kan äta betydligt friare när jag använder mig av "Iberogast", vilket för mig har inneburit att jag kunnat ta bort alla andra läkemedel. Sedan är det viktigt med promenader för att skapa rytm i tarm och mage och att minska ner på stress.
Jag har IBS med förstoppningsproblem och förut även mkt problem med ballongmage. Jag tar Forlax varje dag och ser till att dricka mycket vatten vilket är det som funkar bäst på just mig. Promenerar minst en timme om dagen vilket hjälper gaserna att passera neråt.
Kostmässigt undviker jag müsli som är alldeles för svårsmält, äter istället tillagade gryn som gröt, i bröd och liknande. Jag hade förut problem att äta svamp, men i små mängder och noga tillagat går det bra. Jag har uteslutit juice då jag får ont i magsäcken direkt av det. Dricker bara kolsyrade drycker vid speciella tillfällen då kolsyran ger mig fruktansvärd ballongmage. Kan äta små mängder nötter, för stora mängder är för svårsmält och ger starka magsmärtor och förstoppning. Undviker för fet mat också. Har provat LCHF tidigare men höll på att smälla av, det fungerade inte alls för mig personligen. Tål som tur är bönor, linser, kål, lök och kryddor.
Min gillar kokt potatis! 😂
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Hej! Min dietist rekomendera Fodmaps! Finns en app som heter ibsfri, som tar upp just fodmaps och gör den enkel att följa. Har ätit enligt fodmap s en vecka, och har inte mått så här bra på 4 år. Fodmaps innebär att man utesluter vissa grupper mat och nollställer magen.Om två veckor ska jag tillbaka till dietisten och då kommer jag få lägga till vissa grupper mat gen för att på så sätt få fram vad magen reagerar på
Jag har ingen aning hur jag fungerar med min IBS. Ibland funkar det att äta allt och nästa vecka är samma sak skit om man säger så. Men jag märkte skillnad när jag hade laktos vispgrädde. Grädde är min fiende men inte om den är laktosfri..Dock har jag ätit och druckit det ibland (den vanliga grädden då) utan symptom. Kan aldrig kartlägga mitt IBS på grund av detta och det är störigt som fan.
Jag har mina kramper, mest på höger sida. Om jag äter dålig så kan jag bli sämre så ibland hjälper det att äta mat många gånger om dagen och i nästa stund så får min IBS akut problem efter en för stor lunch som inte var så stor och då måste jag sitta ner på huk och kura ihop mig så mycket det går. Det brukar hjälpa. Precis som om att trycket hjälper tarmarna att arbeta när magen är full och är i vägen eller nått. Kan få rejäl kramp om jag vänder mig i sängen ibland och det kan ta 3 timmar innan det släpper. Hemskt! Sen känner man av det hela dagen att man har haft ett rejält krampanfall.
Jag önskar jag visste hur jag ska äta och vad för att slippa detta men det går inte kartlägga. Ena veckan kan jag dricka oboy..nästa vecka är jag kass i 3 veckor framåt av att dricka det och ibland händer inget alls.
Det är en surprise everytime i eat 😃
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
LCHF har gjort under för min mage, men vet också att för vissa är fett en stor no-no och därför går LCHF bort. Dock tror jag att många födoämnen som man utesluter genom LCHF (vete, socker, stärkelserik mat) är bra att skära ner på oavsett.
För mig är de värsta bovarna allt-som-oftast är (i ordning från värst till mindre illa):
-stress
-socker
-oregelbundet ätande
-syrliga juicer på fastande mage
För mig funkar GI rätt bra, förutom att jag inte äter fullkornspasta, råris och bröd. Och jag tål oftast inte mer än fil och salladsblad. Det är mina säkra kort. Mjölk och laktosfritt är ingen skillnad, men sur mjölk går an, som fil, naturell yoghurt, gräddfil, fetaost.
Finns nog tyvärr ingen gyllene regel för alla IBS:are, men som ovan - dra ned på kolhydraterna först och laktos/gluten. Lägg till och ta bort därefter.
Jag har haft IBS i över 10 år nu och försöker fortfarande lyssna på min mage, vilket är otroligt svårt då vanorna sitter hårdare.
LCHF har också gjort under för min mage. Har gått runt i flera år och haft konstant smärta i magen och inte kunnat gå på toaletten ordentligt. Det tog tid att vänja magen vid LCHF men efter en vecka var jag problemfri, visst innebär det att undvika socker, kolhydrater å sånt som man tycker om men det är min kropp värd! Tur nog kan jag äta mörk choklad vilket är det bästa jag vet nu!
För min IBS funkar LCHF bäst!
//Odjuren
www.odjuren.com
Åh, många bra tips för en IBS-are sedan 15 år tillbaka. Jag mådde som alla bäst i magen när jag laxerade och fastade inför en koloskopi :-) Men så kan jag ju inte leva, laxera och fasta för jämnan. Min mage tål vissa saker ibland, och ibland inte. Vitlök, för fiberrik kost, fett, paprika och tomat vet jag att jag har svårt för. Framför allt fett.
Jag kör på med några grupper från fodmaps. snubblade över några länkar om det för något år sedan men ville inte riktigt dra det såpass långt, mest av bekvämlighet. I över 5 år nu har jag ätit laktosfritt. Innan dess hade jag plockat bort vitlök och lite senare även lök. Dessa delar gjorde att attackerna kom lite mer sällan, kanske bara någon gång i veckan snarare än flera gånger per dag. Innan jag började med koständringarna hade jag testat alla bulkmedel och receptfria medel mot gaser/förstoppning/diarréer som jag kunnat hitta men sen gav jag upp de försöken och ändrade maten istället. För 6-7 år sedan insåg jag kopplingen till fet mat med och började rensa så mycket som möjligt där med.
Jag testade med lchf ett tag men det gjorde allt bara väldigt mycket värre och till slut klarade jag inte av att äta alls. Det tog en månad att bli återställd efter det testet och sen har jag undvikit fet mat så mycket som möjligt.
Nu i december förra året minskade jag ner glutenintaget till 20% av mitt tidigare intag och började kika lite mer på fodmaps igen och insåg att jag vid det laget hade uteslutit tre av fodmapgrupperna utan att tänka på det. I maj minskade jag ner det till ca 5% av mitt tidigare intag då jag märkt en stor skillnad. Det tog ett bra tag att vänja av mjukt bröd och pasta men nu känns det inte alls lika jobbigt. Det har för mig efter den sista justeringen blivit möjligt att leva rätt normalt igen. Behöver inte längre flera timmar på morgonen innan jag vågar gå ut och attackerna kommer kanske en gång i månaden som mest. Och när de kommer är det för att jag ätit något olämpligt, exempelvis fikat hos släkting som inte vet om mina problem (det är där de 5% gluten och vanlig mjölk kommer in).
Jag har kommit på något som fungerar för min mage :)
På morgonen äter jag A-fil, crunchy naturell eller med tranbär/choklad och cashenötter…om jag inte har tranbär/choklad crunchy hemma så addar jag mörk riven choklad eller så köper jag hem gojibär i mörk choklad. Detta gör min mage så gott! Har även andra saker att adda så som mullbär och annat sånt från svensk hälsokost.
Vidare under dagen äter jag inte så annorlunda alls mer än att jag dricker inte vanlig mjölk utan allt sådan är laktosfritt.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.