Skiktröntgen av buk/mage
Skiktröntgen
Jag hade cancer för drygt ett år sedan men är "bra" efter en cellgiftsbehandling. Dock har jag haft urinvägsinfektion senare och nu misstänkt urinbäcksinfektion.
Vid en tidigare skiktröntgen konstaterades också förstorat hjärta, För några veckor sedan var levervärdena inte bra men ändå inte oroväckande. Det kan enligt min läkare bero på en tillfällig avvikelse och efter en dag gick värdena ner.
Nu ska jag göra en skiktröntgen av buk/mage "och eventuellt annat"
Jag har läst på lite och vet ju att en skiktröntgen kan ge indikationer och så, MEN
-- kan bilderna vara så tydliga ett läkarna ser vad jag har ätit? Till exempel att de kan se att man ätit pannkakor, kött, pizza etc och framför allt rabarber?
-- Och för nyfikenhetens skull. Avslöjas även till exempel droganvändande/mediciner, om man svalt låt säga tandkräm motsvarande tre teskedar? Två matskedar tandkräm?
Maten är ju söndertuggad när den kommer ner i magsäcken som snabbt bryter ner den ännu mer så att se vad det är för mat du ätit måste vara omöjligt.
Däremot om du har svalt något hårt som ett mynt eller liknande så syns det såklart.
/Maria
Lite oroväckande är ju din fråga om droger och tandkräm???
/Maria
#2: Fast just den berör inte mig personligen utan var bara av nyfikenhet.
Funderat på det rent allmänt.
Det kan man inte se på röntgen.
/Maria