Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettövriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 7377 ggr
Sweelin
0

Okänt magproblem

Hejsan!

Jag har alltid haft något fel på min mage som vi inte vet vad det är…

Ibland efter lunch på skolan eller någon annanstans eller kanske bara plötsligt så kan jag få så sjukt stora magsmärtor. Det känns som om hela magsäcken kniper ihop av obehag av något som är i magen. Ibland har jag svimmat och ibland spytt och jag har alltid haft de här problemen.

Ofta är det diarré som jag alltid har…

Det är ibland stora smärtor och ibland lite mindre. Men det liksom blir som "attacker" En stor som jag bara kan kravla runt på golvet av smärta och sedan lugnar det ner sej i två minuter och så kommer en till stor "attack"

De flesta i familjen har haft det här men jag lider värst av det.

Vi tror kanske att det kan vara att jag är laktosintolerant eller att min mage inte tål något. Men jag dricker ofta mjölk och får inte ont och ibland behöver jag ju inte ens äta något?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

JolinaB
0

Hejsan!

Låter inte alls bra det där.

Du skriver att ni misstänker att du kan vara laktosintolerant. Har du provat laktosfria/laktosreducerade alternativ som man kan köpa i butikerna? Ett alternativ kan också vara att prova kapslar som finns att köpa på apoteket som man tar i samband med att man äter laktosinnehållande produkter. (hade nog först provat att dra ner på mjölkprodukter)

Men jag hade nog i första hand gått till en läkare för att beskriva dina problem och eventuellt utreda både laktos och glutenintolerans.

Lycka till!

/Jolina

Sweelin
0

#1 Tack Jolina :)

Jo vi ska snart åka in på sjukhuset och kolla men annars brukar jag egentligen inte ha några problem med mjölk… Men som sagt så måste vi kulla upp det!

Mvh Elin

Rita-S
0

Det där lyder som hur MIN mage har varit i typ 20 år.
Faktisk helt eksakt.
För mig var lösningen att skära ner på mängden kolhydrater och utesluta stora delar av dom. Har ni provat det? För mig med var det så att det inte värkade va något mönster. Nån dag drack man mjölk utan problem, andra dagar krälade man på golvet i värk.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sweelin
0

#3 Kolhydrater? Har jag aldrig ens tänkt på?

Om man "skär ner" på kolhydrater vad är det man ska unvika då?

Finns dte mycket kolhydrater i skollunchen? För där får jag alltid ont i magen efteråt

Rita-S
0

Beror på vad den är!

Några änkla tumregler: Ut med allt vitt (mjöl, korn, socker, potatis, ris, pasta). Bort med allt socker av alla sorter, frukt och socker. Bort med underjordsgrönsaker för dom har mycket stärkelse och stärkelse blir socker.

Jag har satt en maxgräns på inte mer enn 5 gram per 100 gram mat/dryck och sen äter jag fritt från. Och på detta försvann nästan allt mina magproblem på typ 1-2 veckor.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JosefineK]
0

Hej Elin!

Håller med Jolina, låter inte alls särskilt bra det där. Måste vara jättejobbigt för dig.

Jag tycker att du i första hand ska kontakta en doktor för utredning. Det låter ju som om det har med kosten att göra och på sjukhuset eller på din vårdcentral kan de hjälpa dig med prover för att utesluta gluten- eller laktosintolerans.

Ta hand om dig och berätta gärna hur det går!

Vänliga hälsningar

Sweelin
0

Tack alla :) Jag ska åka in och så hör jag av mej om jag får veta :)

JolinaB
0

Hejsan! Jag kommenterar igen för att jag tycker detta känns ganska viktigt att påpeka. Experimentera inte för mycket själv och uteslut en massa saker ur kosten.

Jag rekomenderar att i första hand ta kontakt med din husläkare för att utredas. Har man inte testat och experimenterat själv med kosten tror jag att man får en rättvisare bild av situationen och det blir betydligt enklare för läkaren att kunna hjälpa dig. Tror också det är enklare för sdig att sätta i sammanhang när och hur du har ont och vid vilka tillfällen du får dessa smärtor.

Lycka till!

Hälsningar Jolina

Sweelin
0

#8 Jag förstår avd du menar. Men idag fick jag ont i magen före lunch… Inget efter som tur är.

Jag ska tänka på vilka situationer jag är i och vad jag gör