Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: crohns-sjukdom
Läst 7214 ggr
Tesa66
0

Bråttom ibland.....

Det är ju riktigt besvärligt ibland med dessa sjukdommar.Man kan råka ut för dråpliga situationer.Det är tur att man kan skratta åt det efteråt iallafall.

Svårast tycker jag är när man är på resa,men man blir duktig på att leta Mcdonalds,de brukar ha bra toaletter.

Jag antar att många av er har det som jag,att det kan bli riktigt akut ibland.Jag brukar ofta inte äta något innan om jag vet att jag måste iväg.Man blir ju lite begränsad i sitt liv och det är jobbigt.

kramGlad

[JosefineK]
0

Hejsan! Glad

Kan bara le, jag känner så väl igen det där med Mcdonalds och de verse bensinmacker på vägen. Kan vara fruktansvärt jobbigt. Inte heller så lätt när man är bortbjuden på middag men då har man i alla fall nära till en toalett ;)

Kram!

JolinaB
0

Oj vad jag känner igen mig från tiden innan min ileostomioperation. Då kunde det bli rysligt bråttom och tyvärr blev man till slut så begränsad att man fick nästan planera dagen innan vad man åt så man inte riskerade att få oväntade diarréattacker. Och en toalettpeng hade man alltid till hands. Men detta slipper jag tack och lov nu. Visst behöver jag fortfarande den där toalettpengen, men jag behöver inte längre springa eller stå i kö med panik.

Man blir duktig på att leta toaletter! Även med "påse på magen" ;)

Hälsningar Jolina, medarbetare

Nillano
0

Känner igen mig mycket i det du skriver, men instämmer med föregående kommentarer. Det där med att kika toletter gjorde man omedvetet, var som en livsstil. Hämskt.
Nu med min stomi (ileostomi) "på på magen", slipper man springa, och köa med svätten nästan rinnande för att det är så där akut.

[dcpower]
0

ojdå, det e ju inte kul, ibland brukar min mage få tok-ryck(som jag kallar det) för ca tre veckor sen va jag på stan jag hade haft ont i magen halva dan å sen skulle vi fika då sa jag jag e tvungen å gå på toa NU, då fick en personal leta upp en toa på fiket å när jag satte mig på toa trodde jag hela toastolen skulle gå i bitar så lös va jag(det va inte lite tryck inte) sen fick jag bråttom ut å tänkte inte på hur toan va för skick å NATURLIGTVIS stod det en kvinna på kö å det STANK på hela toan jag skämdes till MAX. sen såg jag henne gå ut från toan till en konditori personal å sa nånting till dom jag vet inte vad men man kan ju bara gissa med tanke på vad han gjorde sen  han gick å städade toan å sattte på fläkten så det skulle lukta bättre. Ja, va gör man när det blir akut. jag får inte såna här diarreattacker varje dag oftast e jag lite lös i magen ibland normalt(men oftast e jag något lös i magen  men ibland riktigt illa) nyss hade jag en sån attack men en annan gång fick jag värsta lösa magen med trycki när vi va i GÖTEBORG gissan om jag skämdesSkämsSkäms

[JosefineK]
0

nej, det är väldigt jobbigt att hamna i sådana situationer. Men, man får försöka att inte bry sig om det.. svårt jag vet!