Jag är förvirrad..
Hej!
Jag är ny på iFokus, så jag har inte skrivit här tidigare.. hoppas ni inte tycker att jag är otrevlig som startar med att skriva om mina problem…
Jag har i nästan två år haft problem med min mage. Den är alltid uppsvälld, det ser ut som att jag är gravid, den blir mer uppsvälld när jag äter. Jag har lite problem med toalettbesök, magen gör alltid ont, och jag mår ofta väldigt illa, det händer att jag mår så illa att jag kräks några gånger i månaden. Läkarna har röntgat min mage, tagit massa prover och skickat mig till gyn. Det enda som visat något är att mina levervärden var dåliga, jag tog om proverna och då var de bra.. Min läkare sa att om han inte hittade något skulle han skicka mig vidare till sjukhuset. Idag ringde han, nu var det inte längre något fel på min lever, han tror att jag haft körtelfeber, jag frågade om man inte brukar ha ont i halsen då. Det sa han att man brukade. (vilket jag inte haft) men att man även blev svälld i magen. Så jag har haft körtelfeber i två år frågar jag, nej det kunde man inte ha, men jag var frisk nu sa han… Men mina magproblem är ju kvar!!!! Jag ska få antideprisiva piller till min mage för att han säger att jag ahr nervös tarm… Va?! Antidepresivt mot magen? Är det någon som vet om det här låter riktigt?
Hej du är så välkommen!
Tråkigt att du inte mår bra!
Hmm, du vet inte vilket läkemedel han menade?
Det har en gång varit på tal om att jag skulle få antidepressiv medicin för magen, men då var det endast för viktuppgång vilket jag inte tycker är rätt. Nu slapp jag detta som väl var.
Kram

Tack så mycket :)
Tryptizol heter de.. jag skulle äta dem efter lucnh och middag..
Ja de verkar skriva ut antidepresivt för allting.. :/
Kram
Här skulle jag faktisk rekomendera att skriva en matdagbok!! Inte alls för att hålla koll på hur mycket du äter, men eksakt VAD.
Skriv inn varje måltid, i detalj vad som är med, och sen lämnar du ett område tomt under så att du kan skriva inn hur du mår under tiden som går efter måltidet. Kanske göra så en vecka eller två för en början för att se om du ser nånting som klart skiljer sig ut.
Uppsväld och värk kan ju mycket väl va intolerans mot någonting. Frågan är ju vad det är. Min egen erfarenhet är att det blir mycket "elimineringsmetod" för att hitta saker. Gluten och laktos är två mycket vanliga intoleranser eller rakt av allergier, och det är inte sällant att man har det ena om man har det andra heller dessutom.
Du kanske kan göra ett forsök på att byta ut till gluten och laktosfritt i kosten ett tag och se om det hjälper? Det är inget som skadar dig att prova.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Det var ett mycket bra förslag, det ska jag försöa testa! Tack så mycket! :)

Hejsan!
Du ska inte känna att du är otrevlig för att du skriver om dina bekymmer. det är detta som forumet är till för, för att kunna skriva av sig och fråga och eventuellt få tips och råd.
Jag kan hålla med om att det skulle vara en bra idé att skriva en liten dagbok över matintag och mående för att se om du finner något mönster. Det kanske är något livsmedel som du reagerar på som du kanske inte tänkt på.
Och sen kan man alltid söka sig till en annan läkare för ett nytt utlåtande om besvären fortsätter. För mår du dåligt så tycker jag absolut att du ska söka vård igen.
Jag har också blivit rekomenderad antidepressiva för min tarmsjukdom. Detta för viktuppgång men även på grund av att de tydligen kan ge en smärtstillande effekt. I mitt fall var det inte Tryptizol.
Stå på dig och sök dig till en annan läkare om du fortfarande mår dåligt.
Hälsningar Jolina, medarbetare

Tack så mycket för dina uppmuntrande ord =) Det känndes bra att höra.
Jag vet att magen reagerar lite extra på lök, så det försöker jag att undvika. Men jag ska testa att skriva ner vad jag äter och hur jag mår efter det. Jag vill ju gärna veta vad som är fel.. Jag ska även testa att äta de antidepressiva och se om det blir bättre utav det.
Tack så mycket för att ni ger mig råd. Jag tar verkligen åt mig, även om jag är dålig på att uttrycka det :)

Vad roligt att höra att man kanske kan hjälpa till lite. Vi är många med magbesvär och det är tanken med denna sida att vi ska finnas för varandra och att vi ska få skriva av oss om våra problem.
Fortsätt skriva om du vill, känner och behöver!
Stort lycka till och jag hoppas du kommer må bättre!
Mvh Jolina, medarbetare

Min mage är mkt sämre nu!!!! Nu är den så uppsvälld att den är stenhård, det går inte att trycka in den en millimeter :(
Tråkigt för dig!
Hur mår du nu?

magen är lika uppsvälld än, den gör så ont så jag mår illa ibland. Har inte kännt mig hungrig på flera dagar då den är så uppsvälld.