Magsår
Hur länge klarar en människa av att gå med magsår innan magen kollapsar helt?
Vilken mat är lämpligast att äta?
// Liinda
Läkarna tror att jag har ett pyttelitet magsår, som inte blöder just nu till följd av medicinering. Lever som vanligt, tar omeprazol om jag vet att jag ska äta stark mat dricka kolsyrat eller liknande som inte är bra för magen.
Har haft det sen juni 2008, sålänge det inte blöder är det ingen fara.
Bäst är "vanlig" kost, undviker dock kolsyrat, koffeinrika drycker, fet mat (typ hämtpizza) och väldigt stark mat är inte heller någon hit för mig.
Med vänliga hälsningar
Chess
Just det, för mig hjälper det även att äta mycket fibrer. Känner jag att det börjar göra lite ont hjälper det oftast att ta en omeprazol och sedan en knäckebrödsskiva i väntan på att medicinen ska börja verka.
Med vänliga hälsningar
Chess
Det är inte bra att gå med ett obehandlat magsår. Behandlingar som finns är antibiotika och så kallade protonpumpshämmare som Omeprazol eller Losec som minskar syran i magsäcken.
Varningssignaler: illamående och kräkningar (kan likna kaffesump) och svart avföring.
Håller med föregående, att vanlig och varierad kost är det bästa. Undvik kaffe och stark mat.
Mvh Josefine

Jo absolut…
men tänkte mer om det är någon som vet hur länge man kan gå innan magsäcken börjar att blöda eller säcka ihop totalt.
dvs när man kommer till bristningsgränsen att man spyr blod och allt sådant.
// Liinda
Ok! Tror att det är svårt att säga någon tid innan det börjar blöda. Det beror mycket på vilka mediciner man tar och om man behandlar magsåret..

Jo det är ju sant.
Men om man inte äter medicin.
Jag har magsår.
Åh har inte kunnat äta min medicin nu på några månader ( får ej i mig tabletterna ) Nu har jag ont i magen hela tiden ungefär.
Vaknar mitt i nätterna och sambon får hämta ngt att äta så jag kan sova vidare, men sedan när jag vaknar på morgonen har jag lika ont, kan inte röra mig förrän jag fått något i magen.
sura uppstötningar nästan hela tiden och det bränns…
Vill ju inte att det ska bli värre :/
// Liinda
#6 Tycker att du ska prata med din läkare om att du inte tar din medicin, det är jätteviktigt att följa läkares ordination!
Med vänliga hälsningar
Chess
Vilka tabletter har du hemma? Har du varit hos en doktor och fått recept? Det är viktigt att du tar dem, det måste jag råda dig till.
Det är frukatansvärt med den smärtan och de sura uppstötningarna
. Tyvärr tror jag inte du blir hjälpt av något annat. Halsbränna kan man ju lindra lite enklare, men inte magsår.
Kram

#7: jo jag vet… ska göra det.. måste bara komma dit också..
#8: jag har ööh.. Omperazol och Nexium hemma som jag ska äta.
Ska äta 2 tabletter om dagen. morgon och kväll.
// Liinda
Ok, men då har du ju fått bra medicin! Du kommer ju att må bättre om du tar dem!

jo absolut… men får ju inte ner tabletterna..
de är lite smått irriterande faktiskt..
// Liinda
#11 Om du läser bipacksedeln (hoppa över biverkningsdelen om du inte tycker om att läsa den) så står det jättebra tips, i alla fall om hur man kan svälja omeprazol lättare.
Med vänliga hälsningar
Chess

jag har fått massa med tips av folk hur jag ska göra.
men det är hela grejjen att få ner den i magen …
klarar inte av det, får bara upp den igen
// Liinda
Såg nu att det visst beror på vilket märke och typ av tablett med omeprazol man har, men vissa sorter kan man ta sönder själva kapseln och äta granulatet i med typ fil eller yoghurt.
Men prata med läkaren, de brukar ha jättebra tips på hur man ska få i sig tabletter!
Med vänliga hälsningar
Chess

jo får nog kontakta dom.. =)
// Liinda