Uppblåst mage
Har ju ingen diagnos men testar att skriva ändå, om någon kanske kan känna igen sig.
Jag har väldigt länge, flera år, haft problem med uppkördhet och gaser i magen. Den senaste tiden har det blivit värre och magen blåser upp sig som en ballong vilket gör att jag lätt ser gravid ut.. Har ju dessutom fött 4 barn så det finns inte så mycket som håller emot alla gånger….
Nu testar jag mjölkfri diet och efter ca 1½ vecka helt mjölkfri men med sojaprodukter så blev jag mycket bättre. Blandade in lite laktosfritt och åt sedan mat med mjölk och grädde i. Fick jordens magknipattacker på kvällen men mådde bättre dagen efter. Gick tillbaka därefter till enbart laktosfritt men har fått bakslag.
Vet inte vad detta bakslag beror på och det gör mig så frustrerad. Att aldrig veta vad jag reagerar på!! Kan ha varit salamin jag åt eller broccolin eller är det laktosfria c.fraichen eller yoghurten.. suck.
Nu är jag åter på helt mjölkfri diet och är väl liiite bättre efter 1 dag men långt ifrån som tidigare.
Kan tillägga att jag också, sedan några veckor tillbaka helt uteslutit bröd (utom kanske något kaffebröd någon gång/vecka) och att det också givit resultat.
Någon som känner igen sig? Hur ska jag gå tillväga? Känner att jag famlar i blindo men vill gärna hitta ett sätt att leva utan att ta läkemedel. Att hitta den kost jag mår bra av. Har som sagt inte sökt läkare för detta utan testar mig fram.
Vet inte om detta är rätt forum, men jag testar och om det finns någon som vill dela med sig av tips och råd så vore jag jättetacksam!!

Jag har faktiskt liknande problem.
Iofs så har jag problem med magen sedan tidigare.
Så vet inte om dessa problem har något med mina andra problem att göra.
Men jag försöker att utesluta laktos så gott det går.
( sköter det inte så jätte bra , så får ta konsekvenserna ) .
Sedan äter jag inte heller svårsmält mat längre.
Typ som kött och liknande.
Pröva att köra nån vecka med att äta lättsmällt och flytande.
Åh se hur magen blir då =)
// Liinda
Hejsan!
Det känns ju som om dina försök har givit resultat. Du skriver att du blir bättre om du undviker mjölk- och laktosfria produkter. Och att du även mår bättre utan bröd. Det är då kanske just sådan kost som du ska undvika. Det finns ju ersättningsprodukter. Prova dig fram. Det finns receptfria tabletter på apoteket som man kan ta om man dricker mjölk vid enstaka tillfällen.
Men, mår du dåligt så rekomenderar jag dig att gå till doktorn.
Hälsningar Josefine
Tack för svar!
# 2 Ja, det är nog åt det hållet det lutar verkar det som. Ändå är det inte helt ok, trots att jag sköter dieten. Men jag kommer åtminstone framåt.
#1 Har du några förslag på mat att ersätta exv kött med speciellt nu i grilltider osv. Köttfärs äter vi en del men biffar etc blir det väldigt sällan. Kyckling blir det ju annars en del….

Jag har bytt ut allt rött kött mot vitt.
Sen äter jag mkt lax. Ingen annan fisk.
Väldigt mkt grönsaker.
ska kolla om jag hittar min matlista ;P
// Liinda

annie!
Läs på LCHF! Du kommer att bli frisk inom några veckor. Lovar!
# 5 Jag har faktiskt varit inne på den linjen men faktum är att jag varken vill eller orkar hålla den linjen fullt ut 
. Finns saker jag känner att jag måste få njuta av i livet och då funkar inte den kosthållningen helt enkelt. MEN jag har lärt mig ändå genom att läsa om den och jag har lagt om en hel del av min kost genom den kunskapen, exv äter jag mycket mindre pasta, ris, potatis osv nu och har dessutom slutat äta bröd nästan helt och hållet vilket gjort min mage så mycket bättre. Jag tror att man verkligen kan dra nytta av den kosthållningen och jag beundrar dem som kör fullt ut, verkligen! Men tja.. jag är har helt enkelt lite för många laster… 
.
Tusen tack ändå för svaret!

Det är just alla de lasterna vi alla hade. Sen har man ätit kosten ett tag och kommer underfund med att de var nog inte så viktiga ändå, eftersom man blir av med 'suget'
Så jag väljer smör och ost i stället för sjukdom. Är man riktigt sjuk, så är valet superenkelt.
Önskar dig verkligen lycka till. Mår du bra, så äter du antagligen ganska bra.
Håller med ebet. Man får prioritera. Hellre utan gaser och kramper.
#7 Ja, det går hyfsat nu faktiskt. Nu har jag ju valt bort "vanligt" smör och mjölk + yoghurt och kommit underfund med att de givit mig mycket problem. När jag nu "fuskar" ibland känner jag av det direkt. Om jag är överkänslig eller allergisk vet jag inte direkt, men jag reagerar på mjölkprotein och laktos. Trist på osten, den saknar jag… brieost..mmm.

Smör är en 'ofarlig' mjökprodukt. Nästan ingen laktos, dessutom kan du koka Ghee av den, då blir det 0 mjölkprotein. Hårdost är det också nästan laktosfritt. Mjölk innehåller mer kolhydrater, brukar vara svårare, yoghurt är lite bättre.
Min uppfattning efter 20 års sjukdom är att det sämsta du kan välja bort är smör…
Vilken bra sida jag hittat! Tack för alla goda råd!
Jag har länge haft problem med uppkörd mage, gaser och även magkatarr ibland. Värst är det på kvällarna.
Tycker att jag äter förståndigt, men inget verkar hjälpa. Har förstås märkt att stress förvärrar situationen, och även om jag inte stressar särskilt mycket så är problemen alltid bättre när jag är ledig och tar det lugnt.
Att undvika laktosprodukter är något jag funderat på tidigare, får väl börja med laktosfri fil på morgonen… Men, vad äter man istället för mackan till fikat?
Kaffe med mjölk fungerar bra, ibland svart kaffe, grönt the är bättre än svart… och nyttigare. Dessutom ökar väl grönt thé förbränningen om jag förstått rätt!
#11 Jag äter frukt till fikat och dricker örtte. Äter ägg, mysli m. sojayoghurt och te till frukost. Middag och kvällsmat äter jag som vanligt men mindre kolhydrater (ris, pasta, potatis osv) och mer grönsaker och kött/fisk etc.
Tror man får prova sig fram väldigt mycket. Jag tyckte det var jättekrångligt i början men hade jag väl bestämt mig för en viss kosthållning funkade det faktiskt. Jag har återfall ibland men hämtar mig snabbt 
För mig funkar det att undvika mjölkprodukter i största möjliga mån och när jag äter det så äter jag det laktosfritt eller i små mängder och inte flera dagar i rad. Har fått tips också om att det finns både läkemedel och hälsokosttabletter att testa om man vet att man kommer att äta mjölkprodukter eller annan mat som magen inte riktigt gillar. Vet inte hur det fungerar, jag har inte testat än.
Finns nog mycket att hämta på sidan om kolhydratfattig kost, men jag tror att det viktigaste är att man hittar något som passar en själv och som man trivs med och mår bra av. Allt är ju individuellt och fungerar olika för olika personer.
Jag tror också att man måste pröva sig fram. Man måste ju dessutom tycka om det man äter…
Jag äter just nu receptfria Dimetikon och tycker det hjälper lite, det hjälper till att bryta ner maten och underlätta matsmältning.
Sen har jag läst om Silicea, som ska vara bra mot hud, naglar, hår och även magen. Något som prövat?

Om man inte tål mjölk är proteinet ofta värre än laktosen. Smör inberäknat, inte ens Ghee är helt fritt från vare sig laktos eller mjölkprotein utan kan innehålla rester.
Magen reagerar ofta med fördröjning har jag fått lära mig. Det kan ta upp till två dygn innan man reagerat på något man ätit, så man behöver vara extra uppmärksam och kanske skriva upp vad man äter och prova en sak i taget under den period man provar sig fram.
För mig fungerade inte LCHF som helhetskost, men att plocka bort all säd och alla typer av mjölkprodukter har gjort en avsevärd skillnad för mig. Man ska då även kolla sina mediciner om man har sådana eftersom de ofta tillsätter laktos där. Sedan kan en klok sak vara att undvika sojaprodukter med och se vad som händer då.
Lycka till annie!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Be doktorn kolla om du är laktosintolerant. Jag gick i flera år och "misstänkte" att jag var laktosintolerant, men jag drack bara laktosfri mjölk och använde låglaktosprodukter i mat, annars åt jag som vanligt. Hade mycket problem med gaser och uppblåsthet.
Till slut fick jag helvetiskt ont i höger sida av magen och blev riktigt rädd. Trodde att jag fått någon inflammatorisk tarmsjukdom, och gick till doktorn som tog prover och det visade sig vara laktosintolerans.
Fick diagnosen vid påsk. Nu äter jag laktosfritt i allt och kollar på det jag köper för att undvika laktos. Det är helt enkelt inte värt besväret att må dåligt, jag tar Lactrase om jag ska äta och det inte finns laktosfria alternativ eller om jag vill ha glass och mina gaser och uppblåshet i magen är som bortblåsta.