ILCO
Hejsan,
Jag har varit borta från sajten ett tag mestadels på grund av att jag haft lite annat för mig som jag tänkte berätta lite kort om för er andra.
Jag har sedan jag blev stomiopererad varit med i ILCO. ILCO är Riksförbundet för stomi- och reservoaropererade som är en ideell handikapporganisation för dig som är eller kommer att bli stomi- eller reservoaropererad och för dig som har andra funktionsförändringar i urinvägar respektive tarmkanal.
Namnet ILCO riksförbundet för stomi och reservoaropererade är tyvärr lite missvisande då föreningen även har medlemmar med mag-tarmsjukdomar/missbildningar samt sjukdomar i urinvägarna men även här medfödda missbildningar. För att vara medlem i föreningen måste man inte heller vara opererad för sin sjukdom.
ILCO är en förening med cirka 5000 medlemmar. Inom föreningen förekommer det verksamheter för de allra minsta (0-18 år), den så kallade barn- och familjeverksamheten. För de lite äldre finns UngILCO som riktar sig till åldern 18-35 år.
Kort efter min operation kom jag i kontakt med en tjej i min ålder som var engagerad i ungILCO och jag följde med på en träff under en helg i april. Under denna helgen planerades den årligt återkommande träffen som brukar ligga i november. Under en sådan här helg träffar man ungdomar i sin egen ålder och i samma situation, man lyssnar på föreläsningar, har aktiviteter, umgås och har kul. Detta brukar vara väldigt uppskattat av de som är med.
För några helger sedan blev jag tillfrågad om att komma och hålla ett litet föredrag på ett barn och familjeläger som hölls i Karlskoga. Tanken var att jag skulle prata inför föräldrarna till de sjuka barnen om mina erfarenheter av att som tonåring växa upp med en kronisk sjukdom. Vilket jag tyckte lät väldigt intressant och lärorikt. Så jag åkte upp och var med familjerna på deras aktiviter under hela helgen och hade det så roligt (trots att jag åkte dit utan familj och som ungdom). Under denna helgen bjöds det på aktiviteter så som Boda Borg, badhusbesök, korvgrillning, fotbollsmatch mellan barn och föräldrar, klättring, kanoting och mycket mycket mer. För föräldrarna stod det föreläsningar på schemat. Folk från Försäkringskassan kom och pratade om praktiska saker, Lasse "brandman" kom och pratade, information om bostadsanpassning och mycket mer. Undertiden som föräldrarna fick ta del av detta så togs barnen omhand av jätteduktiga fritidsledare som lekte med barnen dagarna i ända.
Detta är ett litet exempel på vad ett riksförbund kan ha för aktiviteter.
Är ni mer intresserade av ILCO så kika in på deras hemsida www.ilco.nu eller skriv och fråga.
Jag har själv aldrig tidigare varit aktiv inom något sådant här. Men sedan jag gick med i ILCO och faktiskt varit med på lite aktiviteter så känner jag att det är väldigt roligt. Man träffar folk i sin egen ålder, kan utbyta tips och råd. Man känner att man har ett stort stöd och framför allt så har man roligt.
Hoppas att någon blir lite inspirerad.
Hälsningar Jolina, medarbetare