Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: övriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 23457 ggr
[dcpower]
1

springa på toa nån halvtimme efter man ätit:(:(

Idag va jag å åt pizza på stan innan hade jag vart på toa å skitit sen gick vi ut å åt efter en halvtimme fick jag oxå gå på toa å göra nr 2 sen kanske tio minuter senare fick jag springa på toa IGEN då va det jättelöst hälften diare hälften väldigt löst det kändes nästan som om det rann ur baken visst första gången jag va på toa va det "halvlöst" men det här va det värsta jag vartn med om på länge fast det inte kom så mkt. e det nån mer som haft nått liknande å va beror det på:S:S

[JosefineK]
0

Det är ju inte ovanligt att man går på toaletten en stund efter måltid, framförallt om man inte varit på toaletten tidigare under dagen. Att du fick diarré kan ju bero på den feta pizzan, stress, mediciner eller kanske någon magsjuka? Du behöver nog inte oroa dig.

Mvh

[dcpower]
0

jo, det förståsm men  nu har jag bestämt å knata iväg till doktorn för min mage har varit "konstig" länge nu man blir ju fundersam vf den håler på, förut trodde jag det va en vanlig laktosintolerans jag va nästan övertygad ända tills min mage blev ännu knäppare å i höstas/vintras fick jag så ont i käkleden så om ni bara visste kunde knappt tugga en mjuuk lakrits det va HEMSKT, så nu e jag rädd å vill gå till doktorn TROTS min rädsla för läkare

fenixthebasketcase
0

Har du varit hos läkaren än?

[dcpower]
0

nej, som sagt att prata med skolsköterskan e som å prata med en väg, men jag ska ta upp det när jag flyttar till vallmotorp men det e två-tre månader tills dess

fenixthebasketcase
0

Aha okej, men vad äter du för kost just nu då?

[dcpower]
1

jadu, det blir pizza , mkt pasta, ris gillar wokgrönsaker, vårrullar, pannkaka, fisk men jag äter ingen potatis utom strips å sånt då. Men jag blev riktigt sjuk i magen för några dagar sen, dom sa jag såg hängig å lite blek ut å så hade jag ont i magen å mådde illa(va ingen maginfluensa) natten innan jag fick hade jag nattliga svettningar på morgonen va jag sjöblöt på luggen så det nästan droppade å varm på resten av kroppen å jag va vaken hela natten så jag antar att det e dax å kontakta doktorn jag antar min mage gav mig en riktig varningsignal där men jag vet inte

fenixthebasketcase
0

Allt det du äter just nu är i princip ren skitmat. Kolla in kolhydrater.ifokus, där kan du få många tips och råd innan du kommer till en läkare!

Till att börja med kan du kasta ut allting som innehåller socker, dvs kolhydrater. Du ska INTE äta något som innehåller mjöl, (pizza,bröd osv), ris, pasta, sädeslag, socker, margarin.

Du KAN äta kött, fisk, fågel, smör, grädde, ostar, kryddor m.m.

Du kan ju kolla upp fler detaljer på kolhydraterifokus. :)

[dcpower]
0

Jo, fast nog tyckte jag jag åt hyfsad mat på det andra elevhemmet innan jag flyttade hit å redan då krånglade magen:/ jag vet inte ens vad jag ska söka på vad magen tål elr int5e för jag tkr jag blir dålig av vad som helst

[dcpower]
0

fast att kolla å ta efter den mat som dom tipsar e ju inte fel:) men så e det ett problem å det e JAG jag kan inte låta bli att äta trots att jag vet att inte magen mår bra alltid kan jag köpa mängder med godis så det e frågan om jag kan styramig själv:/

AliciaK
0

kanske ibs? irretabel tjocktarm tror jag det heter..

siddelina
0

Tycker också att det låter som IBS. Jag får ont i magen och enligt läkaren beror det på IBS (är laktosintolerant också). När det händer ska jag ta det lugnt, dvs. om jag jobbar eller är i skolan ska jag stanna hemma och vila. Ta det lugnt med ätandet och dricka ordentligt. Lyssna på kroppen enligt läkaren. Sist jag hade ont stannade jag hemma och kurerade mig. Tog Imodium, drack vätskeersättning och tog värktabletter mot det onda. Låg i princip hela dagen och det kändes bättre på eftermiddagen.

[dcpower]
0

kan man ha blod i avföruingen p.g.a IBS jag hade VÄLDIGT mörk avföring i vintras tillsammansd med ledproblem vissa låter som IBS andra problem som jag har verkar det INTE som IBS, Jag hade lite fener oxå det oroar både mig å gör läkarna konfunderade

fenixthebasketcase
0

Jo, jag vet hur svårt det är. Men antingen får du lära dig att leva med en mage som ständigt är kass och har ont, eller så får du lägga om kosten så du kan må lite bättre. Det är ju ditt val..

[dcpower]
0

Jo, det förstås jag har hört bra saker om LCHF kosten hur e den????? sjuksystern tkr jag ska vänja magen vid vanlig kost men det går inte tunntarmen kan inte ens bryta ned fettet ordentligt TROTS att jag oftast inte äter så fett mat pizza äter jag ibland men annars äter jag inte ¨å fet mat ÄNDÅ kan den inte bryta ner det:/ jag vet en person som kmr å få mig till doktorn hon säger att jag måste göra en större undersökning för å se vad som e fel men jag e FEG men vet att jag MÅSTE jag göra det hon säger att det kan bli RIKTIGT farligt annars med de symptom jag har haft, jag vill tro att det e IBS elr laktosintolerans men chansen e större att det e nått annat kram dcpower

fenixthebasketcase
0

Jag förstår att det känns läskigt i början, men ge lchf en chans innan du ger dig iväg till okunniga läkare. Är det IBS lär dom ändå inte hitta något oavsett hur många gastro du gör.

Kasta ut kolhydraterna omedelbart! Vad är vanlig kost enlig sjuksystern? Ofta rekommenderar dom fibrer, frukt och annat skit som magen inte mår bra av.

Du ska äta så rena produkter som möjligt, dvs utan tillsatser. Om du är nervös för hur magen ska reagera på fettet i början kan du ta det lugnt med det. Annars kokar du torsk (eller annan vit fisk) och äter det med smörsås. Se hur magen reagerar på det! (Använd laktosfritt smör, EJ margarin!)

[dcpower]
0

jo, jag VILL VERKLIGEN prova LCHF men sjuksystern tkr det e inge bra, men om jagb e ärlig så tror jag hon svamlar lite jag tror inteb ens hon vet vad LCHF e för nånting, jag tror magen skulle må KANON av denn kosten men frågan e hur mann övertalar skolans sjuksyster jag får väll göra ett försök ån hålla tummarna å sen om det inte hjälper så kmr jag å konta´kta sjukhuset vilket jag tror personen redan försöker göra så jag kmr till et sjukhus för honm ne ororlig för mig å det känns bra å ha nån att ty sig till

fenixthebasketcase
0

Skit i vad sjuksystern tycker! Det är så otroligt många med problem-mage som börjat äta lchf och idag fungerar magen finfint. Om inte sjuksystern rekommenderar lchf, har hon nog inget vettigt att säga alls. Det är ju du som ska äta maten, inte hon!

Visst kan du åka till sjukhuset och göra undersökningar, det var inte så jag menade. Men det är inte konstigt om du mår dåligt när du äter den maten du rabblade upp.

Har du fått klart för dig vad du ska äta nu då?

[dcpower]
0

nejdå, jag nämnde bara några saker jag åt ofta jag brukar äta detb mesta UTOM potatis för det tkr jag inte om men jag äter mkt grönsaker å sånt i maten (inte färska grrönsaker) utan sånt som finns i maten, jag gillar t.e.x spaghetti med köttfärssås det e MUMS, men jag tkr magen blir paj för allting å sen när man får led problem å hade väldigt mörk avföring en period blir man jum lite fundersam.Därför skulle jag vilja prova LCHF kosten å se om den hjälper jag har hört många brab saker om den här på sajten men jag har ingen aning OM vad man ska äta

fenixthebasketcase
0

Ledvärk brukar vara kopplat till mag och tarm sjukdomar.. Men du, skriv ett inlägg på kolhydrater.ifokus.se och förklara ditt problem. Där kan du få massa tips.

Du kan som sagt äta; kött,fisk,fågel, grädde,smör,ägg,kryddor,sallad,tomat,gurka, feta såser, turkisk yoghurt, creme fraiche, fet ost,olivolja , hallon osv…

Du ska EJ äta; pasta,ris,potatis,bröd, socker, sötningsmedel, margarin osv.

Bifogar en länk där du hittar all info!

http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf

[dcpower]
0

Oki, vore kul å se om jag kan hålla den dieten. Jag brukar va dålig på å hålla olika dieter när jag skulöle hålla mig ifrån mjölk kunde jag inte det men jag knäåckte magen genom att ta vett glas mjölk varje kväll å vips så va problemen borta

fenixthebasketcase
0

Men det handlar inte om någon diet för tillfället. Lchf är en livstil och man äter det som kroppen mår bäst av att få i sig. När du säger att du inte kan hålla dig ifrån mjölk, då är du väl medveten om hur kasst du mår sen? Jag har varit laktosintolerant och har fuskat någon gång, det är dock aldrig värt det.. Men, om man är så dum och stoppar i sig saker man inte tåler får man skylla sig själv.

[dcpower]
0

Jo, jag vet det lönar sig inte i slutändan å fuska men som en del säger munnen vill ha men inte magen det ligger nog en del i det

fenixthebasketcase
0

Nä, jag vet precis vad du menar. Jag vet hur andra sidan och hur dåligt jag mår om jag äter mjöl,socker eller mjölk så då får man skaffa sig lite självdisciplin och hålla igen. ;)

[dcpower]
0

själv älskar jag choklad det finns inge godare än det mern jag kan inte äta det för min mageGråterRynkar på näsan

fenixthebasketcase
0

Jag har inte kunnat äta mat på flera år. Inklusive alla godsaker/sötsaker. Choklad är okej i LCHF om man tar en liten bit på helgen och chokladen ska vara över 70%