Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: tips-råd
Läst 22823 ggr
mollgan72
108

Svullen mage och ont

För ca 2 veckor sen svullnade magen till dubbel storlek ungefär och jag hade smärtor som liknade kolik. Det tog några dagar och sen gick det över. Igår, efter att jag hade ätit, fick jag plötsliga smärtor igen och samma svullna mage. Ingenting hjälper och det gör fruktansvärt ont. Svullnaden i sig är ju ingen hit det heller. Finns det nån som kan förklara vad det är och ge mig tips på vad jag ska göra för att slippa det?

kajsa-kavat
3

Har du ätit något speciellt när du blir så´n här, tänk efter. Något som gallan inte tål t.e.x ? Gallan är det första jag tänker på eftersom jag känner igen symtomen när jag själv hade gallsten. Därmed inte sagt att det är det, men det liknar dom symtomen i allafall.

mollgan72
0

Jag åt nypotatis och sill i fredags, men gallan tror jag inte att det är eftersom jag har haft ont av det innan. Det börjar bli bättre nu, men jag ska kolla upp vad jag bör äta så att jag slipper sånt här i fortsättningen. När jag fick ont sist vet jag inte vad jag åt. Har tänkt på det också. Eftersom jag alltid dricker laktosfri mjölk kan det ju inte vara det heller.

Har du några tips om vad man bör äta för att slippa ont och svullen mage?

kajsa-kavat
0

Nej några tips har jag inte, då det är väldigt individuellt vad man tål eller inte tål.

Men jag kan säga så här att själv tål jag inte alltförmycket gasbildande föda, jag kan inte äta för mycket råa grönsaker och då särskilt ärtor och majs.

fenixthebasketcase
1

Du skulle ju kunna testa att äta enligt LCHF. LowCarbHighFat. Maten man äter i den koster jäser garanterat inte i magen så jag tror att det hade kunnat hjälpa dig.

Det enda du ska akta dig för är broccoli,lök och blomkål.

Annars kan du äta kött,fisk,fågel,smör,grädde,ägg,ost,mejeriprodukter osv.. Gå in på kolhydrater och titta! :)

mollgan72
0

Okej! Jag började med LCHF i måndags och hoppas att det ska gå bra.

Tack för svaren!

fenixthebasketcase
0

Jaha, vad bra! Hoppas det ger med sig nu då:)

mollgan72
0

Magen är fortfarande svullen, men smärtorna har gått bra. Vet inte hur lång tid det tar innan svullnaden lägger sig.

fenixthebasketcase
0

Nja om du bara ätit lchf i några dagar så får du nog vänta ett tag innan svullnaden lägger sig. Skönt att du slipper smärtorna nu iaf. :)

mollgan72
0

Tack så mycket! Har gått ner några hekto nu så det verkar hoppfullt. Håller på att leta recept nu så det ska nog gå vägen! Skrattande

fenixthebasketcase
0

Tips på recept som är bra för magen;

400gram kycklingfärs, stek i smör och salta, häll på 3 dl grädde + dragon och vitlökspulver. Låt puttra en stund, färdigt! :D

mollgan72
0

Tack för receptet! Det ska jag pröva Skrattande

fenixthebasketcase
1

Jag har ätit det i någon vecka nu. MUMS! :D

Annars;

klipp kycklingfilé i lagom stora bitar, stek färdiga i smör, lägg i en form, häll över lohmanders bea-sås, några skivor cheddar, in i ugnen tills osten är smält. Farligt gott. ;)

mollgan72
0

Ska skriva ner recepten och testa i helgen :)

fenixthebasketcase
1

Det tycker jag! :D

JILE
0

#13 Hur har det gått med magen? Är intressant att höra.

Kram Jile

mollgan72
0

Magen blev sämre när jag bytte diet till LCHF, så jag äter enligt tallriksmodellen och tänker på vad jag äter. Svullnaden försvann direkt och magen kom igång. Dieten var nog inget för mig tyvärr.

Kram Anna

fenixthebasketcase
0

Men hur länge provade du på LCHF? Tar ju ett tag innan magen läker..

Vissa får svullen mage om dom äter för mycket mjölkprodukter.

mollgan72
0

Provade det en vecka, men märkte att det inte passade mig. Jag dricker inte mjölk och den mjölken jag dricker är laktosfri.

JILE
0

#16 Tack för svar :-) skönt att det blev bättre. Många som har krångel med magar ser man här på forumet.

Kram Jile