Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 21615 ggr
fenixthebasketcase
0

IBS - vadå?

Borde inte ämnesrubriken vara IBS - Irritable Bowel Syndrome istället för känslig tarm? Kan inte hjälpa att ta lite illa upp när man läser att man är känslig hela tiden så fort det handlar om IBS. Enligt läkarna är det inte ens så jobbigt att ha IBS eftersom det bara handlar om att man är känslig. Aha, tack för den då.

[JosefineK]
0

Så, nu är det åtgärdat! Tack för din synpunkt!

Mvh Josefine

fenixthebasketcase
1

Tack för ändringen! :)

Hickory
0

jag fick diagnosen ibs för några år sedan. idag är jag 27 år.

jag vet inte exakt vad som utlöste mina besvär men under perioden då jag drabbades var jag både stressad, åt oregelbundet och åt dessutom inte den bästa maten. mycket pulversåser, makaroner och hel och halvfabrikat. dessutom drack jag svart kaffe…idiotiskt tycker jag nu i efterhand.

jag har magproblemen för jämnan men i perioder blir det värre. mat som jag kunde äta utan problem blir helt plötsligt omöjligt att äta utan besvär.

dessutom får jag även ångest och nervositet när besvären sätter igång, det påverkar centrala nervsystemet. fy fanken vad man känner sig ur gängorna =)

läkaren jag pratade med verkade inte ta besvären på allvar utan trodde jag var galen. nervös ifrån magen? kan man ju inte va tyckte han. jo, jag kan…jag känner hur nervositeten kommer därifrån. det ilar och håller på.

han tyckte dessutom att jag skulle pröva på stenålderskosten…hm..nej, det har jag ingen lust till känner jag.

jag märker faktiskt att magen blir något stabilare när jag avstår socker dvs minimerar sockerintaget lite vill man ju ändå ha. socker har dålig effekt på min mage.

trist att ingen vet vad ibs egentligen är….

massor av teorier men inget konkret…

jag tror absolut som en del forskare påstår att det kanske kan vara en kronisk inflammation på magnerverna eller nerven..(vet inte hur många som finns, är inte så påläst)…det kanske är därför jag får pirr och ångets ifrån magtrakten….

något med nervbanorna måste det nog ändå vara…låter logiskt på något vis..

hoppas forskningen går framåt…ska tydligen finnas bra medicin mot detta, men bara i usa. det är för dyrt att köpa in tycker landstinget.

fenixthebasketcase
0

Tror dock att LCHFkost är något du borde prova på. I värsta fall, om du känner att det inte är något för dig kan du ju alltid gå tillbaka till sockret.

Trist med läkare som aldrig förstår, eller tar en på allvar! Har du testat papavrin?

EnvisMyra
0

Läkarna säger ju IBS så fort dom inte orkar sätta nån diagnos. Du kanske har candida ? Dom sa att jag hade IBS, jag har problem med Candida. Det är ju samma symptom. Ät massor av b-vitaminer för ja man blir stressad, magen blir stressad och så blir man stressad av det.. ond cirkel. Kännde/känner lika som dig. Jag blev fysiskt stressad av att magen blev dålig asså nerverna blev dåliga. B-vitaminer är ju vattenlösliga så man får lätt brist på dom. Jag äter candida-diet men välldigt svårt att hålla länge… Men jag har fler bra perioder än dåliga verkar det som nu.

Verkar dock jätteviktigt att hålla mattider, vilket jag tycker är svårt. Jag äter typ 15 grr rek intaget av b-vitaminer och jag känner mig mycket lugnare på sistonde och magen är lugnare med. Men har dåliga perioder med. Bra att hålla sig borta från det du är känslig för. Om min mage är i dålig balans så klarar den inte av ägg. Blev sjuk av ost  å mjölk förut, äter inte det nu sen när jag började candida-dieten.

#4 Vad är papacrin föresten?

fenixthebasketcase
0

Men äter du enligt lchf då eller? För det är ju sockerfritt = mest lämpat för Candida?

Papavrin är en kramplösande medicin man kan ta när man får kramp i magen. När man får dom där stora attackerna som vägrar att släppa.. =/

IaMiaMaria
0

Jag har ibs och är det något jag blir dålig utav så är LCHF kost.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

EnvisMyra
0

#6 om du frågade mig. Jag jag äter Candida diet /LCHF helt socker och sött fritt.  Jo det ska ju va bra..

Hickory
0

papavrin har jag ej testat, visste inte vad det var förrn nu =)

det är alltså bra mot uppsvälldheten (gaser)?

jag har ju sådana dära som aldrig vill ta slut, det bildas konstant nytt. ibland är det faktiskt fruktansvärt besvärligt och jag blir asocial och deppig över min nitlott i livet. trasslar magen är hela människan ur balans säger visst kineserna. magen är centrat för allt…=(

jag börjar själv misstänka att det kan vara candida också. det kan säkert vara en blanddiagnos…

den där lchf- kosten vet jag inte om jag törs pröva för min ibs yttrar sig som så att jag tål vissa livsmedel en tid sedan plötsligt blir jag överkänslig mot det..som om magen knappt tål att få något i sig. då får jag byta runt lite. sedan efter en tid kan jag äta det där igen jag inte tålde….och så börjar det om igen i en evig karusell.

läste att det även kan vara gamalt slagg man har i tarmen som man kan få bort genom detox…men det där slagget kanske är samma sak som candida?

just det här med självförgiftning ger ju stress känslor i hela kroppen…

ja, ibs verkar vara något som alla får diagnos för idag…

vad tusan stoppas det ner i maten egentligen om vi alla är såhär sjuka av det?

fenixthebasketcase
1

Hur länge provade du LCHFkost? Det gäller ju att hitta sin balans inom det också..

Papavrin hjälper inte mot gaser, då är det bättre att ta miniform.

Jag vet precis hur du känner dig, känns som att hela livet har rasat samman och jag vet inte hur jag ska kunna bygga upp det igen.

Ena veckan fungerade yoghurt + musli jättebra, nästa vecka blev det katastrof osv.. Därför är det skönt med lchf, jag vet att när jag äter fisk med smörsås och magen reagerar beror det iaf inte på maten jag äter.

Har du läst mats ericssons bok? Handlar om matfusket som finns på våra tallrikar.. Usch..

IaMiaMaria
0

Äter jag fet mat så får jag diaree, svårt med sådan riktad kost då.

//Maria

Hickory
0

#11…det är väldigt vanligt att ibs:are mår illa av fett eller reagerar på annat sätt. så är det för mig också.

fenixthebasketcase
0

Fett i samband med kolhydrater (typ pommes), men lchf handlar inte om att hälla i sig mängder med fett, man får hitta sin egen balans. Fet yoghurt och liknande brukar inte ge mer besvär än "vanlig" yoghurt.

fenixthebasketcase
0

Fett i samband med kolhydrater (typ pommes), men lchf handlar inte om att hälla i sig mängder med fett, man får hitta sin egen balans. Fet yoghurt och liknande brukar inte ge mer besvär än "vanlig" yoghurt.

Hickory
0

ja, det är förvisso sant…skillnad på fett och fett. fettet i youghurt är till och med välgörande för en upprörd mage. det blir lugnt…en liten liten stund.

fenixthebasketcase
0

Ja precis. Det handlar om att byta ut lightprodukter och annan skit mot riktiga, naturliga, animaliska livsmedel.

IaMiaMaria
0

Ja yoghurt går bra. kan ha prblem med saker med mycket smör eller ost i.

För yohurt är ju inte fet så, fetast är väl 10 % medans ost 40% och smör 80% fett.

//Maria

Hickory
0

usch..nu har jag gjort fel igen. trodde jag hittat ett godis magen skulle palla med, ren choklad utan mjölk och grejer i…men icke sa nicke. choklad verkar vara för starkt för min stackars mage…=(

fenixthebasketcase
0

Hur mycket av chokladen åt du..? Har märkt att jag tåler en liten bit, dock inte hundra gram på en gång..

Hickory
0

#19….jag är rädd för att det nog blev en del..choklad Skäms visst, det var 100gram…under en två dagars period..

hm, då var det säkert det som störde mest..mängden. men..jag har tålt tidigare att äta en hel chokladkaka.

nu kanske du tror jag är ett svullo, men icke. jag äter normala mängder mat i andra fall och är normal i kroppen. det enda jag visserligen överkonsumerar är pasta..men jag börjar trappa av med det nu då jag märker att pasta är förrädisk mat.

fenixthebasketcase
0

Jag tycker/tror absolut inte att du är något svullo.

Det blir ju mycket kolhydrater i hela 100gram..

starhawk
0

I början av min IBS hade jag stora problem med magvärk, det var en rejäl magvärk som totalt struntade i alla värktabletter, det enda som hjälpte var märkligt nog att lägga sig på rygg, då försvann värken, men så fort man reste sig kom den igen. Om jag låg större delen av dagen så släppte man väder sent på eftermiddagen, i flera minuter, det var en riktig prutt-konser, sen kunde man resa sig utan värk. Alltså var gaser problemet, jag började käka Dimetikon (samma som Minifom men mindre piller) och nu är det inga problem med magvärk längre!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Hawknestgrove
0

JAg har också fått diagnose IBS. Mina största problewm är just gaser, som dessutom lukar död och gröna j***r. Börjar bli ett uperproblem, då det hämmar mitt privaliv och min nattsömn bla. a. Så LCDF kan alltså ta bort såna problem helt? Alltså inga kolhydrater i princip?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

fenixthebasketcase
0

Ja, alltså kött,fisk,fågel,smör m.m jäser GARANTERAT inte i magen. Vilket socker gör.. Det man ska akta sig för inom LCHF med dina problem är broccoli, blomkål å liknande. Kom in till kolhydrater och skriv din egen tråd. :)

starhawk
0

#23-24: Det är ju enkelt att kolla på det rent zoologiskt, vilka djur är det som avger mest gaser? jo växtätarna! Det har även används som slagträ av vegetarianer att bl.a. biffkorna pruttar så mycket, vad dom väljer att glömma är att åt inte kossan upp vegetationen så ruttnar vegetationen så småningom och avger minst lika mycket gaser som kossan pruttar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Hawknestgrove
0

ja och jag som är fullständigt tokig i allt vad grönsaker är. SÅ frusterande, att inte kunna äta sånt som jag älskar!

OCh hur gör jag med min uråldriga frukostvana som är så dålig?

Jag klarar inga animaliska födoämnen till frukost. Det ska vara svart kaffe utan socker, en stor balja och två rostade bröskivor med marmelad elelr sylt. Inget meraIget smör. Jisse, sånt problem jag får.

HAha kan se min sambo framför mig när jag sitr och trycker i mig enbart kött och fisk och inget annat!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Eija
0

#12,,,så man har illamående  när man har IBS…..för så är det för mig….kan huxflux må illa i kanske 2 veckor och vara bra i en och så igen, fram o tillbaka….och sen kan det vara lugnt rätt som det är i en hel månad…..

Har inte förstått vad denna illamående kommer ifrån…har oxå märkt i samband med illamåendet att det smakar konstigt i munnen….och den smaken är jättejobbig, så jag måste gå runt med en halstablett eller liknande i munnen för att inte känna av det…så därför har jag kopplat det till att det kommer från magsäcken….typ att det pyser ut magsafter upp i magmunnen

Men då kan det kanske vara något annat…som typ IBS….ja, va jobbigt det är när man inte kan få någon riktig diagnos….och man märker nästan på läkarna när man kommer in med magont….att dom inte är så glada….sticker åt en någon tuggtablett gaviskon och hoppas på att symptomen skall försvinna, så att dom kan be en åka hem igen…..

Detta resulterar ju i att man inte orkar be om hjälp längre, utan man stoppar i sig värktabletter och allt möjligt som stoppar de värsta värkattackerna…

Det var som när jag efter hjärtoperationen, fortfarande var tvungen att ta nitro, som jag hade haft mot kärlkrampen innan op…Jag fick ju så ont upp mot bröstet, och nitrot hjälpte….så till slut så var jag iväg igen och tog en kranskärlsröntgen, för att se om det fanns fler ställen som var förträngda……..hade bytt ut 4 kärl, och en ballongvidgning…p g a att den hade missats vid op….

Så nu var dom ju lite oroliga för att det fanns ännu mer…..men ingen fara allt såg så bra ut…..så kom då denna doktor på att det kunde vara så att det var min mage som spöka….för nitrot vidgar ju blodkärl, och det gör den ju även i magen då… när jag hade ont o krampa, så släppte det när blodet kunde flöda lättare…..

Efter undersöknin upptäcktes det att jag hade ett sår….så då blev det behandling av den och borttagning av just denna hemska trombyl som innehåller accelatylsalisylsyra…/vet inte stavningen/….så mycket hittar man av slumpen…..

Eija

fenixthebasketcase
0

Frukostvanan bytar du ut.. Du kan fortfarande äta grönsaker! Tomat,sallad,paprika, kål i alla sorter, gurka, zuccini m.m.

Finns massa mejeriprodukter du kan äta. Yoghurt, Creme fraiche, smör, gräddfil, grädde, ostar i alla dess former (hårdost,brie å liknande), philadelphia .. ^^