Diagnos-okänd
Hej på er!
Vill bara skriva lite om hur jobbigt det är när de ser symtom men inte kan ställa en diagnos.
För sex år sedan så fick jag blödningar i magen och kunde inte behålla maten.Först fick jag en så kallad "Peg" i magen (slang där de pumpade direkt in i magen)och när det inte lyckades fick jag leva på dropp i tre år.Det var tre fasansfulla år med 12 blodförgiftningar och resor till och från Karolinska i Stockholm.Undersökningar visade att jag inte alls hade någon rörelse i tarmen samt att jag från och till hade sår i början av tunntarmen.Idag lever jag hemma och äter som vanlig och får kortison för magen .Jag klarar mig ganska så bra men ibland kommer det tillbaka och då får jag uppsöka sjukhus.Min läkare säger att de har svart på vitt att jag har något alvarligt fel på tarm och mage samt tarmrörelse.Han säger också att det är en ovanligare typ av magåkomma.
Hade vart skönt att få en diagnos så att man kunde läsa på lite mer och lära sig hur man skall leva för att må bättre.
Är ni fler här inne som inte har fått diagnos?
Jag tycker ibland att det känns som man är å någon form av ingemansland när man inte har Crohns eller ulcerös colit.

Oj det låter inte alls roligt.
Jag hoppas att du får en diagnos på det hela.
Inte roligt att gå runt ovetande.
// Liinda
Oj, du har det tufft! Tänker på dig och hoppas att du får en diagnos på magen.

Tack för omtankarna!

Det är jäkligt jobbigt att ha problem med magen,men det är absolut tio gånger värre att inte ha någon susning om vad det kan vara!
Jag har heller ingen diagnos. Läkarna har bara konstaterat att jag har jävligt ont. (Yay, det har jag ju inte listat ut själv!)
0…Usch då….va jobbigt du har…när man läser om dig så är ju en annans mage ganska så ok…..jag har däremot bara fått en diagnos och det är tarmfickor….
Och det är som ni beskriver många här, om att man har växlande avföring och ont utav helsike…min värk är mest koncentrerad till nedre delen av magen….alltså det måste vara i slutet av tjocktarmen….det gör sååååå ont när bara luft passerar….och sen kan det gå flera månader utan att det gör nå ont….så jag har hört att man skall undvika ris, nötter och annat som kan tydligen fastna i dessa fickor….
Men jag har även magkatarr, och hade denna fuling heliobacterien för ett par år sen…och fick behandling för den….men sen så har jag förstört magen så mycket med mediciner, som jag är tvungen att ta för hjärtat…nu har jag fått avstå en sort och det är trombyl, för det går inte alls…fick ett magsår, men nu är den läkt iallafall…
Men jag måste äta två omeprazol varje morgon, för att kunna ta de andra medicinerna….(ni som äter omeprazol, och andra mediciner, vet väl att intaget av omeprazolen måste göras minst en halv timme innan eller efter andra mediciner, för den tar bort en del av effekten av andra mediciner, därför aldrig tillsammans)…..Ville bara informera om någon inte visste, för detta fick inte jag veta förän en vänlig apotekare sa det…..

#5Hade aldrig hört talas om det du skrev om Omeprazol.Jag äter ju också Omeprazol men har aldrig blivit informerad om detta.

Dom sällsynta åkommorna, som jag antar att din är tar det ett tag innan det får något riktigt namn. Själv blev jag placerad i den "allmänna skräpkorgen" som då var Colon Irritabiles. Senare "uppfann" man IBS och det är det jag har. Så mycke hjälpt av den diagnosen är man inte, jag har själv fått utforska medicin och dos samt vilken mat som passar mig, helt klart är att LCHF passar min tarm, den är mycket snällare och lugnare nu
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus