Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 11887 ggr
Anna-kB
0

Magproblem

Sedan 16års ålder har jag haft problem med magen (är 30 nu) Jag har träffat så många läkare, gjort så många tester och alla tester säger att det är inga fel.

Det som är svårt är att symtomerna variera. Från jättelös så att jag inte vårar vara längre än några meter från en toalätt till jättehård och det kommer inget på en vecka..

Var i magen smärtan är variera också. Ibland vid magsäken, ibland under navlen. När det är som värst så "krampar" hela magen vid toabesök och det gör så fruktansvärt ont att det svartna för ögonen.

Jag är såå trött på dessa besvär, jag är så trött på läkare som ej kan hjälpa. Jag bryr mig inte om det är psykiskt eller fysiskt bara det slutar. Vid sista läkarbesöket (för 3 år sedan) sa läkaren, det är inget fel på dig, jag tycker att du ska sluta äta frukost och sedan skickar hon hem mig, och då hade jag själv sagt att det nog är IBS och ville har tips… Aldrig mer ett läkarbesök! Jag har hittat något som hjälper lite och det är faktiskt zantac (mot uppstötningar) det borde inte hjälp men det lungnar ner magen och den värsta smärtan försvinner. Sedan 1år har jag ätigt LCHF och jag har inte problem lika ofta, men är det att jag ska göra något utöver de vanliga så börjar magen direkt.

Jag ville mest skriva av mig

starhawk
0

Det där ser definitivt ut som IBS fast det är lite ovanligt att det springer mellan den lösa och fasta fasen, det brukar hålla till i ena änden. Jag har också IBS sedan flera år tillbaks min variant är den hårda, så jag måste ta antiförstoppningsmedel varje dag. Mag smärtan känner jag igen jag hade verkliga problem med den innan jag fick bukt med den. Jag var på tur till Borås djurpark och hade som vanligt ont i magen, inte så mycket men tillräckligt, och tänkte: Jag vägrar att acceptera att jämmt ha ont i magen! Att det var gaser hade jag konstaterat, värktabletter funkade inte alls men värken försvann när man släppte väder en bra stund. Jag gick in på närmsta Apotek och botaniserade på hyllan för mediciner mot gaser. Jag fastnade för Dimetikon, tog starkaste varianten och högsta dosen (3 om dagen) och värken försvann! Nu har jag väldigt sällan ont i magen och när jag har det så är det inte tillnärmelsevis så illa som förr. En doktor påstod att Dimetikon var verkningslöst så jag trappade ned, men då kom värken tillbaka, och när jag började igen så försvann den, så han hade definitivt fel. Jag har övergått till LCHF och det har gjort magen mycket lugnare och dom hemorojder och analsprickor jag plågades av tidigare har försvunnit. Min medicinering har jag i princip fått komma fram till själv, läkare är rätt dåliga på den biten men min nuvarande läkare håller mig åtminstone med recept och han bytte ut mitt första förstoppningspreparat som smakade apa till ett som faktiskt inte är så dummt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[dcpower]
0

fast jag tro inte att det e sååå ovanligt med att ha både löst å hårt jag har läst en del om magen å känner folk som har problem(en med IBS som e både lös å hård det varierar för ingen mage e sig den andra lik en del funkar LCHF kosten för andra inte även om dom har samma sjukdom  som uppfyller samma kriterier t.e.x IBS där funklar en del med en viss diet andra inte ville bara utgå från mina kunskaper kram dcpower

Dancingtears
0

Hej!

Jag känner väldigt väl igen mig i det du skriver. Att man mår så dåligt och verkligen behöver hjälp med det här, men det är väldigt svårt…

Man blir ju också trött på att försöka förklara för alla runt omkring sig hur dålig man är i magen och hur ont man har hela tiden, de tröttnar liksom på det efter ett antal år. Det tycker jag är jobbigt- man vill ju göra alla saker, men det går ju inte alltid! Och att det första man ska tänka om man ska åka någonstans är "hur sjutton ska det gå med magen???!!!!!!!!!!". Ja skriva av sig kan man sannerligen behöva.

Anna-kB
0

Tack för att in delar med er. Det hjälper att veta att man inte är ensam.

Loveferrets
0

#4, Tycker du ska kontakta Stefan Branth på uppsala sjukhus, Mycket erfaren och duktig läkare, har haft honomi många år på grund av min diagnos, han hade även äran att starta ett program "Diagnos okänd" på tv för att hjälpa människor som inte blivit hjälpt av andra läkare. Du ska inte behöva ha det så.

Mainebusters
0

Låter som IBS, det kan yttra sig på olika vis, alla har inte samma besvär. Det finns många bra sajter om IBS, vilka symptom man då har, sök gärna för mer info! Glad