Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettcrohns-sjukdom
Läst 5828 ggr
EddaM
0

Hejsan hej!

Jag heter Madeleine o har varit medlem på denna sidan ett tag men har inte skrivit i någon tråd eller så. Jag är 31 år och har haft Morbus Crohn sedan jag var 14år. Jag är opererad tre gånger då de har tagit bort bitar av tjock o tunn tarm.

Min Crohn är ganska aktiv med små inflammationer hela tiden och ibland blir de värre, så jag har kronisk värk i magen. Just nu är jag inne på ett större skov o har mer ont än vanligt, får Citodon mot detta. Annars äter jag inga smärtstillande. Har på börjat en ny kur med Entocort med men efter tre veckor på detta har jag inte blivit bättre. Nog dags för en kur med starkare kortison tyvärr.

Var o tog nya prover i veckan o på måndag får jag reda på resultatet o sedan får man väl försöka gå vidare från det.

Måste säga att det verkligen inte är någon lätt sjukdom att leva med. Måste jag på toa, måste jag det innom 2 min. Och sedan kan det vara ganska pinsamt på offentliga toaletter, är ju konstant dålig i magen o ja ni vet, det låter o luktar när man e på toa. Sedan spyr jag ofta o ja man kan ju inte hjälpa det så jag har spytt både här o där! Folk runt omkring ger en konstiga blickar o tror säkert att man e bakis eller något.

Äter vad jag kallar "Anti diareé piller" (tex. Dimor) men ja de hjälper sällan mot lösheten, bara mot att jag inte behöver gå på toa 20 gånger om dagen. Men det är iofs bra. Det tar ca 3h för maten att gå igenom mitt system just nu, med piller. Inge bra!

Kan även berätta att jag är en av ganska få Crohn patienter som är överviktig. Men ja vi är ju alla olika på denna jord *ler*

Har även psykologiska problem, mycket tack vare min Crohn men även andra saker. Men jag föder upp vackra Norska Skogkatter och de o min långhåriga huskatt skänker mig mycket glädje i vardagen o vad skönt det är för magen när de ligger på den och spinner =)

Detta blev ett långt inlägg o jag kan säkert skriva 2000 rader till om min mage men nu har ni ialf en uppfattning om vem jag är o vad jag lider utav.

*kram* Madeleine

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z