Cellgifter
Hej på er därute!
Jag undrar om någon/ några av er har erfarenhet av cellgifter vid behandling av Ulcerös kolit?
Hur har ni mått? Biverkningar? Har det hjälp? Hur lång tid tog det?
Jättetacksam för svar!
Kramis Å
Hejsan!
Jag har provat en typ av cellgifter som heter Puri-nethol mot min crohn. Mig hjälpte det inte så mycket, snarare fick jag mest biverkningar och ville inte fortsätta. Ett annat exempel på cellgift är Methotrexate som jag vet några på denna sidan har provat.
Du kan läsa lite på Vilka läkemedel tar du för din sjukdom?
Kram
Hej Morsan1
Ja jag har stått på cellgifter men biverkningarna blev för stora så behandlingen av bröts.Jag har Crohns.
Nilla

Tack för era svar.
Vad var det för biverkningar ni fick?
Kramis Å
Illamående,trötthet,infektionskänslig och fibromyalgi värken blev mycket värre.
Nu hjälpte inte cellgifterna mig, utan sjukdomsförloppet fortsätte som tidigare med fistelbildningar och inflameradtarm slutade med en stomi för min del.
Det en lång tid med enbart biverkningar tillföljd av behandlingen.
Därefter TNF alfa hämmaren remicade i infusioner.
Morsan1 jag önskar dig all lycka med din behandling, vi får ju alla olika resultat.
kram Nilla
Jag mådde också illa och sen tappade jag väldigt mycket hår.
Kram Josefine
Hej! Jag åt Azatioprin i flera år för min crohns. Mådde mycket bättre och var istort sett besvärsfri.Märkte inte av några biverkningar under ca 3 år.Sen var jag tvungena att sluta med dom då mitt immunförsvar kollapsade.
kram

#5 Tack snälla! Men det är inte jag som har sjukdomen, jag är en orlig, intresserad och nyfiken anhörig! :)
#7 Det är den medicinen som är ordinerad här! Inga större besvär än så länge heller och proverna ser bra ut! Man kan bara hålla tummarna och be att det går över nu! Och att skovet håller sig borta längre än 3 månader!

Hejsan,
även jag har ätit azatioprin i många år för min Crohn som jag har mestadels i tjocktarmen. Numera äter jag cellgiftet methotrexate.
Mvh Jolina
ja och sen detskumma med att rökning gör besvären mindre….. Det är det som gör mig misstänksam. MIna magbesvär förvärrades tiofalt när jag slutade röka
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Även jag har ätit azatioprin i flera år o har inga biverkningar av det men jag funderar starkt på om det har nån verkan på mig så jag ändå går o har små inflammationer hela tiden o kronisk smärta. Skall prata med läkaren om detta vid nästa besök.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z