blodbrist
Hur har ni det med era blodvärden? Jag får just nu järnpåfyllning i dropp 2gg/ vecka i 4 v. Då brukar värdena gå upp i några månader för att sen dala igen.Det verkar vara min crohns som är boven .=)
Jag har också Crohn och får B12-sprutor var 3:e månad. Har man brist på B12 kan inte nya röda blodkroppar bildas. Crohnet orsakar detta då man kunnat haft sår och det blir ärrbildningar på de ställen i tarmen som B12 skall tas upp och då får man blodbrist. Jag får ta mina sprutor livet ut.

Även jag har Crohns och äter B12 varje dag o har fått järn i spruta o dropp i perioder. Tyvärr är mina ådror tunna o sköra o det gör att man knappt kan sätta en nål eller dropp och järn är väldigt irriterande för ådrorna och jag fick så ont att jag fick sluta med behandlingen. Så mitt blodvärde är alltid kasst o gör att jag inte har så mycket energi.
Mina dåliga ådror gör att det är svårt med att sätta dropp o nålar o ta prover även annars med, som när man ligger inne på sjukan o så. En gång stack de mig 20 gånger innan de fick ett dropp att fungera. Så numera säger jag till att jag vill ha en cvk när jag skall läggas in för behandling.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Stämmer mycket riktigt att det är din chron som är boven, iom sårbildningar i tarmen har du svårt att ta upp Bämnen som kan leda till b-brist och vidare till järnbrist. Kan även gå så långt att du får anemi (blod- och järnbrist) men då skall det vara långt gånget.
Jag hade Anemi men det var pga, jag inte hann ta upp näringen innan den passerade, pluss sårbildingar (blödningar). Så min "järnhalt" låg på 2 och hb, 117. Så jag fick två enheter blod och så gick jag på järnbehandling två ggr i veckan i två månader. Nu är värderna på topp igen endast att bli kvitt med inflammationen sen två år tillbaka är kvar, så jag går på Remicade och Azatioprin.
-Vid frågor är det bara att fråga på!