Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettcrohns-sjukdom
Läst 6038 ggr
monaj
0

Tålamod

Hejsan! Har haft Morbus Crohn sedan 25 år tillbaka, Iallafall fick jag min diagnos 1984. Tror att jag haft det under min bandom också eftersom jag ofta hade ont i magen. Haft mycket kräkningar och diarré. Under alla år har jag ätit medicin ibland med stora doser kortison. under en period vägde jag bara 48 kg. För tre år sedan bröt jag lårbenet och blev beroende av kryckor under en lång tid. Tröståt mycket kakor och godis. Gick upp i vikt. Kände mig sisådär i magen, hade ju nu ont i benet också. Livet var inte alls kul. Har under de senaste åren haft ca 3-4 tarmvred. Åkt ut och in på sjukhuset. Nu senast den 2/11 ringde jag ambulans. Blev inlagd efter en hemsk natt med ont i magen och kräkningar, Blev inlagd och fick dropp och näringstillskott via CVK. Fick ej ngn fast föda under ca 4 veckor. Drack näringstillskott plus dropp och näring nattetid via CVK. Opererades den 26/11. De tog bort lite av både tjock- och tunntarm. Jag har haft tur det har varit begränsat på ett ställe under alla år. Blev Utskriven nu 4/12. Nu är det bara att vänta och se om tarmen lugnar ner  sig. Problemet med  MC är ju att det kan komma tillbaka. Gör nu allt för att det ska funka. Kämpar med att sluta röka. Har inte rökt sedan jag blev inlagd. Använder plåster och inhalator. Får se hur det går. Läkaren sa att röker jag så är risken för återfall med inflammation större. Och hela kroppen mår ju bättre utan giftet från en cigg. Tar en dag i taget . Äter lite smärtstillande nu under läkningsprocessen. Mår för övrigt ganska bra. Slapp stomi som jag kunde ha fått tillfälligt under en period och är jätteglad för det.

EddaM
0

Hej har med MC och du kan läsa mer om hur jag har det i tråden Orkar inte mer. Har med ett skov just nu o det känns inte så kul. Får med äta smärtstillande, ibland bara för att kunna äta alls. Men tvärt emot dig så är jag överviktigt istället.

Kämpa på o det är starkt utav dig att sluta röka.

*styrke kramar* Madeleine

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

monaj
0

Hej Edda. Jag förstår precis hur du har det. Jag har nu varit hemma ett tag men har värk i magen precis där de har kapat tarmen. Själva såret och ärret känns ingenting. Har haft kontakt med kir-mott och blir det inte bättre måste jag komma upp. Inte meningen att jag ska behöva smärtstillande längre säger dom. Har nu bestämt mig att åka upp och sätta mig på akuten idag (bläää) för jag vill veta vad felet är. Blir inget gjort här hemma när jag har de här smärtorna.

Kämpa på du också.

Kramar/mona

EddaM
0

Usch då, det är bra att du åker in. För man skall inte ha ont när man blivit opererad. Hoppas nu att det inte är något allvarligt.

Krya på dig *kram*

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z