Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettövriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 15495 ggr
[Golgadoth]
0

Reflux?

När jag var nio år började jag kräkas efter varje gång jag ätit (nej, inte bullimi).

Min läkare gjorde pricktest och det "visade" sig att jag var allergisk mot en hel del födoämnen.

Sedan levde jag på mat som inte innehöll de födoämnen jag var allergisk emot, i början blev det bättre, men sedan började jag kräkas igen.

Jag fick göra massor av olika prover sedan, mest blodprover, och då visade det sig att jag inte alls hade matallergi, som läkarna hade påstått.

Så jag återvände till de vanliga maträtterna.

Och fortsatte att kräkas.

Sedan fick jag göra gastroskopi för att kolla om jag hade magsår eller magkatarr, det hade jag inte.

Nu är jag 16, när jag var 14/15, talade min lärare om för mig att hon tyckte att jag var för tjock och inte behövde äta så mycket som jag gjorde, så jag slutade att äta, åt ibland bara hemma, men fick ångest för att läraren skulle tycka att jag var tjock.

Så jag gick ner från 65 till 52 kilo på två månader.

Men jag fortsatte att kräkas och ingen läkare tog emot mig.

Sedan flyttade mamma och jag, för att läkarna trott det skulle vara något "psykiskt".

Det blev bra i ungefär två veckor, men sedan har det bara blivit värre och värre. Jag har testat att fasta, men trots det så kräks jag ändå, mest magsyra eller som typ vitt skum.

Min läkare gav mig medicin och sade att jag hade reflux, och att medicinen "hjälper på alla reflux-patienter".

Jag har tagit den i en månad och inte slutat kräkas, så jag gav upp.

Och läkarna säger att det finns bara två sätt att läka reflux: medicinering eller operation.

Inga mediciner hjälper på mig, och jag får inte opereras dels för att jag är för ung, dels för att man tydligen måste vara överviktig, sa läkaren..

Så frågan är, om det inte är reflux, vad det kan vara då?

Chestnut
0

Det kanske ÄR psykiskt om du känner ångest vid mat? (tänker på dina inlägg på viktminskning). Är absolut inget att skämmas för att man är sårbar och kan må dåligt på insidan! DEt är snarare ett bevis på att man är människa med känslor.

Sen om man en tid har ätit väldigt lite och sedan chockar magen med att äta mera mat plötsligt kan den också sparka bakut. Likaväl om du nu har avstått från många saker under en längre tid kan kroppen chockas om man inte introducerar det lite i taget väldigt försiktigt.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Golgadoth]
0

Nej, det var för det läraren sagt, då fick jag ångest för att jag visste att jag skulle bli tjock om jag åt för mycket, eller någonting överhuvudtaget.. Jag äter ju normalt nu, får bara ångest om jag äter 5 påsar chips Flört

Jo, har tänkt på det men är inte säker. Jag äter ju aldrig i skolan utan bara hemma. Men det var ju när jag var mycket yngre som det började, och då var det inga problem, åt i skolan och så. :)

sandra1977
0

vilken idiot den läraren verkar vara!!!!! 14/15 ÄR en väldigt känslig ålder…hur f#n kan han/hon överhuvudtaget uttrycka sig på det viset!!Skrikandes

vad har läraren förövrigt för rätt att ens påpeka din vikt?????

hoppas det fixar sig för dig.

kram

[Golgadoth]
0

#3 jag tror att hon var en sån där "typisk perfektionist" vad gäller kroppsformen på tjejer i min ålder..jag var ganska mullig då och hon kanske inte tyckte att jag skulle vara det :/ som tur är har jag inte kvar den läraren, går inte ens kvar i den skolan/staden Glad

*kram*

sandra1977
0

skönt att du inte går kvar….men det ger henne fortfarande inte rätten att klanka ner på dej..mullig el inte!!

kramGlad

[Tassy]
0

Det är väldigt osäkert med allergitester vid födoämnen, de kan vara missvisande. Mycke möjligt att det trots allt är allergi. Vilka födoämnen handlar det om? är det korsallergi eller "riktig"?

[Golgadoth]
0

#6 Pricktest visar att jag är allergisk mot en hel del, blodprov visar att jag inte är allergisk mot något, men jag reagerar mot en hel del olika saker som jag äter.

Det läkaren sa att jag skulle undvika var gluten, laktos, nötter, mandel, morötter, äpplen, soja, lecitin, emulgeringsmedel, fisk och jordgubbar.

Mot fisk, äpple, morötter, nötter och soja är det värst. De första får jag utslag av, fisk och soja kräks jag av och får sjukt ont i magen av.

Kräks gör jag ju jämt, men det blir värre när jag äter något som har soja i sig.

[Tassy]
0

Jag skulle säga att du är allergisk faktiskt. Prov är inte 100% tillförlitliga, och symptomen är alltid avgörande. Jag har inga utslag på prover på ägg, ändå blir jag dödssjuk om jag är i samma rum som ägg hanteras. Skulle jag strunta i det och gå på provsvaren skulle jag riskera att dö i anafylaktisk chock, så stark allergi har jag utan att det syns på prover. Jag är strängt förbjuden att vaccierna mig och befatta mig med ägg.

Min äggallergi började också med magplågor, som blev värre och värre och tillslut kräktes jag som en fontän. Sen kom utslagen och andningsbesvären nyligen.

Får jag dra till med en vild gissning, har du björkallergi? Det låter som att du har det i grunden, bland annat. Korsallergier kan vara luriga att få fatt i, och morötter, äpple, fisk, hasselnöt, mandel och jordgubbar brukar vara korsallergi på björk.

Kommer du till rätta med allergierna är risken stor att du börjar kunna äta mer så småningom, en ständigt retad allergimage kan reagera på det mesta.

[Golgadoth]
0

#8 ska höra med läkaren om det där med korsallergi, för det låter som att det ligger nånting i det du skrev :)

[Tassy]
0

Absolut, gör det. Just allergier kan ju bara så himla trixigt att få rätsida på, så man har inget att förlora på en gissning, det kan inte vara mer än fel :)

Björk ingår i standardpanelen på pricktest, så det ska finnas med bland dina prover. Min björk gick ner bara minuten innan de skulle läsa av pricken, så på pricktestet visade den inget, men på blodprov fanns den. Men vi fick jaga den lilla rackaren en del :P

Men om du tar en snabb google på björk och vanliga korsallergier så kommer du nog att se ett visst möjligt mönster som passar in :)