Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettövriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 31432 ggr
[Tassy]
13

Trasselmage

Hej allesammans!

Jag är sedan flera år tillbaka diagnosticerad med kronisk magkatarr och IBS, dock utan några egentliga undersökningar. IBSen i sin tur dolde födoämnesallergi.

Nu när jag har kommit till rätta med vad jag inte tål att äta har jag inga IBS symptom kvar, kan dock få lite stressmage.

Magkatarren är jag dock säker på att det är en korrekt diagnos.

Nu för ett tag sedan blev jag plötsligt väldigt dålig med extrema magsmärtor, åkte in akut och man trodde att jag hade äggstocksinflammation och urinvägsinfektion, men ultraljudet visade ingenting, dom kollade hela rasket - äggstockar, livmoder, urinblåsa, njurar, galla. Blodproverna visade heller ingenting, och det fanns ingen urinvägsinfektion. Jag fick dock två dunderkurer med penicillin innan jag blev så dålig att jag sökte igen och man kom fram till att jag hade varken det ena eller det andra.

Nu någon vecka efteråt är magen fortfarande väldigt illa däran, bråkar ordentlgit med gaser, slemmig och lös avföring, ballongmage, illamående och allt det där. Plötsligt började jag blöda, blodet är ljust och det var inte stora mängder, men fullt tillräckligt för att jag skulle dra öronen åt mig lite extra.

Jag har ont i tjocktarmen, och nere på vänster sida mitt emellan naveln och höftkammen, precis där äggstocken sitter har jag väldigt ont och är kraftigt svullen. Knölen känns lätt med fingrarna om man känner på magen. Äggstockarna och så är fina som aldrig förr enligt läkare, de är friska.

Men vad tusan är det då för jätteöm knöl i min mage? Söker jag akut får jag bara rådet att käka yoghurt med aktiv bakteriekultur… Hurmpf, det känns som ett hån. Visst, det är jättebra, men med såna problem som jag har med min mage så var det något jag fick lära mig redan när jag var en tvärhand hög… Det räcker inte.

Jag äter omeprazol 40mg + dimetikon mot gaserna. Jag försöker äta snäll mat utan mycket fett och fibrer. Laktosfritt, äggfritt, undviker lök och mycket kryddor. Låter helst bli friterad och stekt mat och så vidare.

Nu är jag så fruktansävrt less på detta, lyckades nästan tjata till mig en gastro för något år sedan innan min äggallergi hittades. Men det blev aldrig av. Är det någon här som känner igen mina symptom? Man får väl inte en hård ömmande svullen knöl i magen av IBS/magkatarr? Obestämd och kan man verkligen bota den med yoghurt? Obestämd

siddelina
0

Ajaj, vad jobbigt! Du ska absolut inte gå med det här, tycker jag. Gå tillbaka och kräv en ordentlig undersökning Skrikandes.

"Magen fortfarande väldigt illa däran, bråkar ordentlgit med gaser, slemmig och lös avföring, ballongmage, illamående och allt det där.Jag har ont i tjocktarmen, och nere på vänster sida mitt emellan naveln och höftkammen, precis där äggstocken sitter har jag väldigt ont och är kraftigt svullen".

Liknande smärtor som du beskriver hade jag en längre tid. Min mage var konstant svullen, gasig och stor som en ballong. Allt som oftast när jag ätit fick jag rusa på toaletten, med extrema magkramper. Fick min diagnos för ett år sedan, IBS och laktosintolerans.

Chestnut
0

Usch, lider med dig :(

Helt klart behöver du bli mera undersökt! En koloskopi kanske skulle vara bra med tanke på hur lågt smärtorna sitter?

Har konstaterat det själv att man får mer hjälp om man kommer in på jourcentralen/akuten än om man ringer VC och bokar tid.. Låånga väntetider och inget man bör göra i onödan men för mig har det varit nödvändigt för att få hjälp. För magsmärtor är förjävliga rent ut sagt.

Knölen kan ju faktiskt bara vara förstoppning/klump som stoppar upp lite. Men det bästa är absolut om en läkare undersöker dig.

Vad var det för någon knepig typ som gav dig rådet egentligen att bara äta mera youghurt? Skrikandes Vissa människor hör inte hemma inom vården!

Kram

Med vänliga hälsningar
Chess

ANNIA
0

Tassy nu finns det en del som skiljer oss åt, men en del kan jag känna igen. Bland annat kronisk magkatarr sen lite av det andra.

Ont nere i vänster sida, ja för min del så känns det mer tvärsöver från sida till sida. Känns ungefär som att nån skär med en slö kniv inifrån. Vet inte om jag ska krypa ihop eller sträcka ut mig. Och när det gör som mest ont knappt törs andas. Känns det igen.

Sen den där knölen som är öm. Jag brukar också ha en knöl på ungefär samma ställe, dock inte öm så jag undrar om du helt enkelt är så öm i magen att det känns som det är knölen som är öm. Så möjligt att den där knölen är äggstocken eller nåt annat som ska finnas bara att den märks just då.

För min del så sitter det inte i så länge som ditt och jag får inte gasig mage. Om jag inte tar några tabletter så brukar smärtan gå över efter några timmar då jag fått vara på toa och rensat magen.

Men jag tar dimor (skrivit det även i annan tråd) så att det stoppar upp diarren och med det så försvinner även smärten.

Nu har du ju andra problem också så jag vet inte om dimor kan hjälpa dig. Men kanske värt att prova.

Vad som orskar det vet jag inte. Har inte fått nån diagnos. Men vad jag själv märkt. Från allra första början så fick jag bara ont den veckan jag hade mens så jag tänkte bara att det var nåt som kom då och mest nattetid.

Sen har det ju ökat att jag kan få det i stort sett när som helst flera dar i rad och även på dagtid. Jag har testa utesluta olika saker men inte hittat nåt gemensamt födoämnen. Enda gången jag med säkerhet kan säga att jag får. Om jag blir abrupt väckt och måste bli kvar uppe då vet jag att det kommer.

Jag har själv kommit underfund med att dimor hjälper mig så idag när jag börjar få "rätt" sorts ont så tar jag tabletter på en gång så att jag slipper själva attacken.

Men du bör ju se till att få bli undersökt i alla fall för ditt kan ju vara nåt helt annat.

[Tassy]
0

Nu är utredningen igång. Äter numera nexium och väntar på gastro och endoskopi. Blöder fortfarande. Suck… Läkaren yrade något om crohns och liknande, men ja, det lär visa sig snart. Huffa.

[Tassy]
0

Tack till Chestnut förresten som tipsade mig om vårdcentralen som tog mig på allvar. Och på tal om att äta mera yoghurt, så nämnde jag det fr läkaren idag och nej, det var inget för mig så länge jag inte hade varit utomlands och fått bakteriefloran rubbad.. Cool Ja, Skövde är väl det närmaste utlandet jag kommer hehe. Jag är allt annat än berest.

Chestnut
0

#4 Bra iaf att utredning sätts igång!

Med vänliga hälsningar
Chess

ANNIA
0

Sara Skönt att höra att utredning i alla fall är igång. Mindre trevligt att du inte blivit just nå bättre än. Hoppas dom hittar vad som är fel.

[Tassy]
0

Jo det får jag medge, skönt att det äntligen händer något.

Chestnut
0

#5 Skönt att du blev nöjd med VC'n! Haha… Men det väl alla att Skövde är ett självständigt land? Tungan ute Vi har ju hela tre köpcentrum och ett "höghus"..

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
1

#9 J VCn var en upplevelse bara den. Ett litet tomt väntrum, de har öppet till 22(!) och jag fick tid 3 timmar efter samtalet. Hemma hade jag fått vänta i veckor i bästa fall. Trevlig läkare som inte var stressad och som lyssnade på mig också. Finns verkligen såna här ställen på riktigt eller har jag drömt? Tungan ute

Chestnut
0

#10 Ungefär så kände jag med när jag var där. Tungan ute Fast jag fick vänta hela fem timmar på en tid. Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
1

Nu har jag med 99% säkerhet svaret på vad det är, efter ett långt samtal med läkaren. Jag är glutenintolerant. Gastron m.fl. har blivit inställt då jag inte är skriven här nere i skövde, utan krisar det måste jag åka hem och få remiss där. Men nu ska jag utesluta gluten i två veckor och sedan äta en måltid som innehåller gluten, och avvakta resultatet. Men vi var rörande överrens om att det lutar väldigt starkt åt gluten, de andra två alternativen är leversjukdom och gallbesvär, och min galla ser fin ut och levervärdena är bra. Ingen feber heller eller så.

Skönt!

Chestnut
0

#12 Allt detta papperstrassel Skrikandes Men förstår att det känns skönt om det "bara" är gluten…

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
0

#13 Samtidigt så känns de som om mina allergier växer på hög.. Vet snart inte vad jag ska kunna äta, luft? Rynkar på näsan

ANNIA
0

Tassy en sån där sak jag vet inte om jag ska säga, tråkigt att höra eller skönt att höra. För det är ju tråkigt om det är ytterligare en allergi, men samtidigt är det ju bra om du får ett svar så du slipper gå ännu längre tid med besvär och undersökningar.