Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 17989 ggr
zyrsan
4

IBS

Det är otroligt hur olika symptom/behandlingsbild vi alla har, och ändå heter allting IBS. *suck*

Själv har jag tagit en "paus" i ca 2 år (inte jobbat, inte stressat). Det har inte hjälpt. Testat Inolaxol, movicol, anti magsyramedicin. Varit mjölkprotein/laktosfri i 1,5 år. Ätit "snäll" mat, ätit "dum" mat. Tänat, slappat, sovit. Etc. etc. Känns som att jag provat det mesta, och ändå är det inget som funkat optimalt.

Dietisten kunde inte säga ngt om mag/tarmproblem, utan hänvisade till läkaren. Läkaren kan inte säga ngt utan vill testa en massa. Nu har jag bara ett test kvar, vem har svar?

Man blir ju rätt så less på det hela, speciellt när INGET verkar hjälpa. Jo en sak. Att ha en tom tarm, men det får ju andra bieffekter, och jag tycker inte ett liv ska levas så.

Sorry. Nu är jag bitter, men jag blir så less… 8 år har det varit såhär i varierande grad…

[silkesnosen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förstår att det är hemskt. Jag har haft IBS hela livet men de allvarliga, livshindrande symtomen satte fart under gymnasiet…stressutlöst. Har under de senaste tio åren kämpat mer aktivt att få ordning på det. Har varit en berg och dalbana och kommer nog alltid att vara i viss mån. De sista två åren har den dock gått från klarhet till klarhet. Ge inte upp!!

p.s

Kan det vara ngt annat? d.s

zyrsan
0

Jag har varit pesco-lakto-ovo-vegetarian i 18 år. Dock bodde jag utomlands i ett år och innan det var jag med om en monsterkur antibiotika i frankrike (1996?). Vet inte om det ställde till det med min tarmflora. Väntar på remiss för tarmfloraundersökning, men borde fått den för åtminstone en månad sedan (ska ringa).

Jag vet faktiskt inte exakt vad mina tarmar beror på. "bra bakterier" ställer till det. Men i övrigt känns det som om det kan vara vad som helst utöver det.

Idag är tarmen relativt ok. (visst, gaser som har en fantastisk arom, och tillfälliga hugg, men inte mer än det). Dock har jag bara ätit 3 mackor och två portioner flingor. Så kan jag inte leva mitt liv!

Jag motionerar regelbundet och hoppas att det blir bättre snart. Ibland behöver man bara "få det ur sig"; bli lite arg över att man ska tvingas ha det såhär.

[silkesnosen]
0

En liten fundering…från ngn som inte är vegetarian..kan det finnas ngt i den kosten som du får överdos av…läste här någonstans att man kan bli överkänslig mot sojaprodukter.Jag är själv s.k allätare(tja med undantag av IBS).

Antibiotika får alltid min mage och tarm att hamna i olag…för mig mildrar det då med fil…proviva o.s.v. Min första riktigt dåliga period(kräktes, gas, diarr´e…stopp) så åt jag kokt potatis, kokt torsk(om det går pröva att smaksätta med vegetarisk buljong, då vi alla behöver lite fett), kokt morot, palsternacka…..banan, avokado…bra om du kan få i dig vitamintillskott…jag har märkt en enorm skillnad på det…fått betydligt mer energi…lätt man får brist. Köper dem i hälsokosten specifikt för kvinnor.

Värmekudde och att stretcha magmuskeln kan lindra i det akuta skedet(lägg dig raklång på golvet och dra diagonallt…ex. höger arm och vänster ben bort från kroppen, utefter golvet. Promenader och gå upp lite extra tidigt, så att tarmen hinner komma igång och tömma sig. För mig fungerade inte bulkmedel. Jag hejar på!! M

zyrsan
1

Jag använder inte speciellt mkt sojaprodukter (använde det en hel del då jag tvingades vara mjölkproteinfri/laktosfri i 1,5 år av en läkare som gjorde en felbedömning). I övrigt blir det kanske 3-4ggr/mån. Eftersom det enda jag utesluter är nöt/fläsk/fågel har jag fortfarande mycket "vanlig mat" att plocka från..

Jag äter i princip aldrig antibiotika, men om jag har varit tvungen så har det inte varit något speciellt med tarmarna då… (ofta är man ju sjuk och äter inte så mkt ändå). Tror jag ätit det mot urinvägsinfektion en gång på 10 år nu, så jag minns inte så bra…

Har provat att vara utan kaffe under en period, men det blev ingen skillnad. Dricker nu kaffe igen för att få ork och energi (och hjälpa tarmarna på traven ;) ).

Får B-vitamin och folsyratillskott eftersom tarmen inte tillgodosett det behovet. Proviva/verum är out of the question. Har fortfarande inte fått svar från läkarvärlden om jag ska provocera eller ej. (Börjar smått återhämta mig efter att ha druckit ett glas verum hälsofil den 3/5, dvs ca en månad sedan).

Motionerar regelbundet och det hjälper - absolut. Vandrade i 13 timmar i sträck och mådde bättre än någonsin (utöver blåsor på fötterna och träningsvärk ;) ). Sedan kom det en ny dag och jag kom tillbaks till "the usual"… Jag har inte möjligheten att gå i 13 timmar var dag heller…

Vitlök gör det värre, liksom gott och blandat, apelsinjuice, proViva, ibland ägg. Tycker att vad man kan äta och inte varierar mkt.. Ibland funkar ngt, sen funkar det inte..

Har utvecklat en kattallergi, har ibland fått nässelutslag på händerna från vissa örhängen, har fått inflammation i smyckehål i öronen. Börjar få torra områden i huden bakom öronen. Kan inte släppa att tarmarna och mitt immunförsvar har med det hela att göra..

[silkesnosen]
0

Hmm mkt att tänka på…tror att du hamnat i en ond cykel. En av symtomen är överaktiv tarm och när du växlar så starkt mellan att äta och inte, så tror jag att du chockar tarmen..ät lite men ofta…..

Promenader är bra och ger mer lagom tarmrörelser och rörelseendorfiner.

Tror att du ändå ska försöka dig på "goda" magbakterier, men på ett annat sätt……min akuthjälp är dofilus…när inget annat fungerar. Mitt förslag är att du tar en tesked varannan dag, så att du sakta tillför. (just nu äter jag antibiotik,, så dofilus räddar mig från de djupaste svackorna)

Ditt immunförsvar är förmodligen rubbat då ditt immunförsvar härrör från mage och tarm. Är säkert ett symtom.

Själv tål jag  inte så många vitaminer, men några som tillför det jag behöver är; multivitamin för kvinnor från New Nordic. Köper i hälsokosten.

Tror på att du ska gå tillbaka till basic….har själv lärt mig genom"trial and error"!

Äter ingen typ av lök…..rena giftet för tarm och mage, apelsinjuice….aldrig(syra), aldrig bönor(soja). Dricker inte kaffe, men det skulle aldrig gå…..Under mina känsligaste år…absolut inget segt godis…sätter mkt fart. Undvik mkt fibrer i akut läge…..ljust bröd är att föredra. Undvik hög fetthalt(absolut inget stekt, kryddstarkt just nu)

Börja sakta…för att få stabilitet. Jag har magproblem på båda sidor i släkten, så kollektivt har vi fått en del kunskap. Min moster har ett recept på hemmgjort bulkmedel…äckligt…..men du kan ju testa; Riven potatis med linfrön(måttligt) koka i vatten så att det blir segt.

Har du hunnit testa ngt?! Håll ut!! M

[silkesnosen]
0

Jo kom  på att ibörjan…när det var oerhört känsligt..började jag dagen med "vuxenvälling"(på majs el vanlig) Milt och mjukt och innehåller näring !! Hälsn. M

[silkesnosen]
0

jo, vitamintabl. innehåller bl.a just extra B-vitamin och folsyra.

M