Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettövriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 6844 ggr
Nomea
0

Hjälp

Har problem med min mage. Känns som om jag inte kan äta/dricka något utan problem…

Blir uppsvälld väldigt lätt, slutade med mjölk för 3 månader sen (helt) men dricker laktosfri mjölk. Men blir alltså uppsvälld fortfarande.

Nu imorse till frukost åt jag en hård macka med smör och ett glas med laktosfri mjölk och fick då en krampaktig känsla och gasig plus att jag blir uppsvälld. Magen låter väldigt mycket, som knorrar.

Detta händer väldigt ofta, lite oberoende på vad jag äter. Kan inte äta mjukt (helst vitt) bröd alls, då funkar inte min mage på en dag…

Någon som kan hjälpa mig fram till vad det kan vara? Läkarna vill inte hjälpa mig…

Kendra
0

Jag förstår precis vad du menar och läkarna hjälper inte till eftersom dom helt enkelt inte förstår sig på våra problem.

Jag mår superdåligt när jag äter det spelar egentligen inte så stor rol vad jag än äter jag mår hemskt ändå, men mitt råd till dig är att börja föra matdagbok och skriva ner vad du äter och sen se hur magen känns efteråt.

jag har provat att äta mkt fibrer, ta bort fibrer, ta bort mjölkprotein och laktos, äta probiotika, äta kiselgel.

inget har fungerat, men något av detta kanske fungerar för dig, ge bara inte upp för tillslut så hittar man något.

just nu så testar jag att öka fettintaget i kosten och minska kolhydraterna får se om det kan rädda mig.

lycka till :)

Nomea
0

Tack!
Ska prova mig fram.
Fick faktiskt tag i läkaren idag som ska ta prover på be laktos och gluten! Blev rätt chockad!

Tofu
0

Havreknäcke utan fett och pålägg-bäst.Probiotica utan socker till det och lite vetegroddar.

Soja mjölk och soja grädde till kaffet.Om ni tål kaffe.

Banan men bara en halv, åt gången.

Gröt' om ni inte är gluten känsliga-det finns bra substitut.I gröten blandar ni protein tex kokt lax,tonfisk i vatten eller tonfisk i olivolja(inte den i solrosolja)Gröten kan berikas med bär.Man slänger bara i frysta och låter tina en stund.I stället för att koka tex havregrynen i vatten kan du välja morotsjos och berika ytterligare.Eller riva ner en bit morot i den kokande gröten.Det är Du som bestämmer innehållet.Ät för att det är nyttigt, inte för att det är gott.Ett annat sätt att förhålla sej till mat.Tänk alltid positivt-bäst för magens balans.

[silkesnosen]
0

Läs  under inlägget IBS("skrolla" ner)…..om du känner igen dig kan det vara IBS, men oj det finns så mkt som kan vara tokigt!! Säk vitt och brett!! M