Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettläkemedel-naturläkemedel
Läst 26410 ggr
Kendra
0

Probiotika

Har hört mycket om att Probiotika tabletter ska vara så bra för matsmältningen och för att återskapa balansen i tarmen.

Håller någon med om detta?, eller finns det någon annan bättre tablett som kan hjälpa matsmältningen?

miniimee
0

Alltså, jag vet ej hur det är för andra, men jag blir väldigt gasig av probiotika….

Det kanske bara är så? Någon annan än jag som har det så?Förvånad

Kendra
0

Ajdå det var ju inte roligt.

hur länge provade du probiotika?, har läst att man kan få gaser och diareé de första dagarna, men att det sedan ska gå över.

så testade du i några dagar eller i veckor??

miniimee
0

#3 åt ett par veckor, men slutade för jag tyckte det ej hjälpte så mkt….även om jag har käkat proviva å liknande så tycker jag tarmarna börjar sjunga…men det kanske skall vara så?Men prova, du kanske blir jättebra i magen….=)

zyrsan
1

Jag blir jättedålig av probiotika, vare sig om det är i ProViva eller i Verum hälsofil (tror jag det heter). Har varit på sjukt många undersökningar ang. intolerans och allergi men det är varken laktos eller gluten som spökar (gluten finns i ProViva och Laktos i fil/yoghurt).

Har blivit slängd i IBS-tratten men ska göra vidare undersökningar gällandes tarmbakteriefloran..

Helenaf76
0

Det finns probiotika i kapslar som är snällare mot magen än filerna och proviva. Laktiplus säljs i hälsokosten, och så finns det något på apoteket som också är kapslar.

zyrsan
0

Hur kommer det sig att kapslarna är snällare?

Helenaf76
0

Provivan innehåller fibrer som inte gör magen så gott när man har diarré. Och så tror jag att kapslarna innehåller mycket mindre med laktos, men jag vet inte.

zyrsan
1

# 7 Jag har varken problem med fiber, gluten eller laktos (har gjort tester samt varit laktos&mjölkproteinfri i 1,5 år), men blir helt förstörd i åtminstone en månad om jag provar pro-viva eller hälsofil. Jag har även provat kapslar från Apoteket som jag åt i 10 dagar (eller vad det är) utan problem…

Det skulle vara jätteintressant att veta vad skillnaden är. Ibland känns det som om kapslarna inte innehåller ngt eftersom jag garanterat blir dålig av de andra ;). Med dålig så är det inte avföringen utan mer att jag svullnar upp, det trycker inifrån mot magsäcken, jag får en överdriven törst och mkt gaser.

Helenaf76
1

Jag tror att provivan och även hälsoyoghurtarna kan vara för starka för våra magar med IBS. Visst hade det varit jätte intressant att få veta vad skillnaden är mellan proviva/hälsoyoghurt/fil och kapslarna.

Jag har gett katterna probiotika i kapselform som jag öppnar och strör över maten. Fungerar kanon även på dem och lugnar oroliga magar.

zyrsan
1

# 9 Vad menar du med för starka? Är det bakteriekoncentrationen som är för hög?

Det jag undrar är om det är tarmen som är känslig för bakterieflora, eller om det är "rivaliserande stammar" som utlöser problemen då man äter sk "snälla bakterier"… Skulle även vara intressant att veta vilka nivåer de bör ligga på, samt om man bör provocera med proviva (etc) eller om man ska avvakta med kapslarna. (Min tanke är att om man provocerar starkt kanske man får ett h*vete i 2-4 veckor, medans om man drar ut på det med svagare saker kanske man drar ut på h*vetet med…?)

[silkesnosen]
0

Hej!! För mig fungerar det väldigt bra ,men det är ingen snabb lösning..är en lösning i kombination med andra…har skrivit bland annat på "hjälp en nybörjare" här på sidan. M

Hoppfull
0

Det kan vara så att man har ett stort underskott av "goda" tarmbakterier, kanske till och med lite överväxt av candida. Det som då händer när man tillsätter goda bakterier är att candidan börjar slåss för sitt liv med följden att man får ont, blir gasig och kanske får konstig avföring.

Vill man testa för att man tror att det är nyttigt kan man köpa probiotika från Helhetshälsa, de är utan laktos och fibrer (vad jag vet). Man kan även testa att dricka aloe vera, det är riktigt kanonbra för stökiga magar. Kan dock ge lite lös avföring om man tar för mycket i början.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

tinasmage
0

#8 som får gaser och blir törstig av probiotika-tabletter:

Jag tror att du behöver dricka mycket (t ex vatten, äkta grönt te, ingefärsavkok, absolut inget sött) för att hjälpa kroppen att få ut de dåliga bakterierna som sannolikt huserar i din kropp, kanske kombinerat med avvänjning av socker som motverkar goda magbakterier.

Dock verkar det som om du ska ta det lugnt och kanske börja sakta med att dricka lite proviva varje dag, sakta öka med magbakterietabletter. Gå till en näringsterapeut eller en homeopat (kolla efter ngn form av legitimering av dem, dvs att de har utbildning för det finns massor av skummisar i den branschen) och be dem om hjälp med doseringen. Jag kan inte leva utan mina magbakterietabletter. Jag har Mb Crohn sedan över 25 år tillbaka och de senaste 18 åren har jag ätit probiotikatabletter. De är nästan viktigare än den vanliga skolmedicinen jag tar, eller rättare sagt: om jag inte äter dem så hjälper inte skolmedicinen.

Observera att de viktigaste och snälla magbakterierna faktiskt lever av fibrer så om ni inte tillför några fibrer alls så får de svårt att överleva. Det betyder att man istället ska helt enkelt försöka äta lite mjuka fibrer som finns i grönsaker och frukt, dvs absolut inte kruskaklikex od. Men överdriv inte konsumtionen av fibrer, ta det försiktigt och känn efter.

Läs gärna mer om magbakterier på min blog med tips och recept på mat för magar med Mb Crohn och Ulcerös Colit.

http://tinasmagmat.se/?p=259

Lycka till!

/Tina