Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etiketttips-råd
Läst 13515 ggr
Chestnut
2010-04-21 16:50
0

Blöder

För första gången har jag hittat blod i min avföring. Det är mörkrött och själva avföringen är mörkare än vanligt. Sedan i lördags har jag haft en dov smärta till höger ovanför naveln som övergår till rena kramper när jag äter något. Är illamående och har spytt 2 ggr. Gråter Får till och med ökade smärtor av att dricka vatten. Får i mig mat genom att ta Tramadol och vila ut den värsta smärtan.

Hade dessa problem i januari (minus blodet) och fick då omeprazol. Omeprazolen plockade bort illamåendet men inget mer. Tar 40 mg Omeprazol men det hjälper inte mycket…

Vad ska jag göra? VC litar jag inte alls på, de har felbehandlat mig och ska till att byta till en annan.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
2010-04-21 17:00
0

Blodet upptäckte jag imorse kanske ska tilläggas.

Med vänliga hälsningar
Chess

ANNIA
2010-04-21 20:44
0

Amanda även om du inte litar på din VC så bör du kontakta en läkare, kanske åka in till en akut så att du kringår din VC.

Chestnut
2010-04-22 12:58
0

Ringde min nya VC igår på deras jourtid. De ordnade så att jag fick prata med en gastroenterolog som sa direkt att såhär kan jag inte ha det, något är riktigt fel i min mage. Så den läkaren bad mig ringa VC'n idag och ordna en läkartid. Sagt och gjort, har en tid kl 13 på en vårdcentral jag knappt vet vart den ligger. Flört Kan inte vara sämre än min gamla VC iaf.

Med vänliga hälsningar
Chess

ANNIA
2010-04-22 17:41
0

Amanda vad glad jag blir att höra att du ringt och ännu gladare att du skulle få komma redan idag om jag förstår dig rätt. Och nu när jag skriver det här så ska du då redan varit där. Hoppas det gick bra och att du fick ordentliga svar och hjälp.

Chestnut
2010-04-22 17:45
0

Jodå jag har varit där.

Doktorn trodde dock snarare att det satt i levern/gallan än själva tarmen. CRP låg på 8, Hb var bra och leverproverna dröjer till nästa vecka. Skulle äta skonkost över helgen och ta Citodon vid behov. Blev avföringen kittfärgad och/eller urinen mörkare skulle jag höra av mig direkt.

Med vänliga hälsningar
Chess

ANNIA
2010-04-22 17:48
0

Gick dom inte ner med kamera eller åtminstone att du fått tid för det.

Chestnut
2010-04-22 18:16
0

#6 Inga endoskopier. Däremot eventuellt ultraljud av levern beroende på vad proverna visar.

Med vänliga hälsningar
Chess

ANNIA
2010-04-22 18:38
0

Ok. Håller tummarna för dig att proverna visar ok och att det snart rättat till sig.

Eriktheking
2010-04-24 12:31
0

Hej Amanda.

Du skall inte springa på Vc utan du måste till Mag/Tarm på ett riktigt sjukhus där dom är duktiga på det du har. Mörkt blod betyder att det kommer långt inifrån.  Som patient kan du kräva och tjata, tjata och kräva att du skall remiteras till ett sjukhus.

Erik

Chestnut
2010-04-27 12:09
0

Hamnade på akuten nu i lördags tillföljd av vätske/näringsbristen som blev av att jag inte fick i mig mat eller dryck.

Blev inlagd med dropp tills igår kväll. Ett akut ultraljud av lever, galla och mjälte som visade att det såg fint ut gjordes i söndags. Har absolut inga gallstenar Glad

Alla blodprover var jättebra, mitt Hb låg på 140(!) så högt vet jag inte när jag hade senast. Förvånad Likaså mitt låga blodtryck hade höjt sig och blivit jättebra. Men lite feber fanns, 37,9, och jag fick ju inte i mig något den naturliga vägen… Någonstans blödde det bevisligen med.

Så igår blev det en gastroskopi. Var sövd under undersökningen. Det doktorn såg var en riktigt irriterad slemhinna - gastrit. Har bestämt för mig att de tog lite biopsier och sånt med. Men inget blödde i magsäcken eller tolvfingertarmen. Så troligen är även tunntarmen också irriterad och där har något litet blodkärl spruckit. Men är ingen stor blödning i så fall så det borde gå över av sig själv Glad Fick åka hem när jag hade kvicknat till efter narkosen.

Står nu på dubbel dos omeprazol och tar gaviscon i samband med mat och dryck. Tycker att det fungerar okej, har fortfarande ont men det är lite mera hanterbart nu.

Med vänliga hälsningar
Chess

ANNIA
2010-04-27 16:44
0

Amanda vad skönt att höra att du fått mer besked även om dom kom till på grund av att du hamna på akuten. Hoppas det läker ut nu.

Chestnut
2010-04-29 17:16
0

Blir lite smått tokig.

Har snart varit hemma i tre dygn och tycker att det bara blir värre och värre. Det gör ondare att äta och dricka för varje gång jag försöker och jag blir tröttare hela tiden (kan visserligen ha med att jag har fått mens nu igen, blöder massor). Dessutom har jag suttit på toaletten i tre timmar i natt med världens diarré anfall.

Vet inte rktigt vad jag ska göra, är livrädd för att det ska bli som i lördags med att jag inte ens kan stå upp. Gråter 

Kämpar verkligen med att få i mig mat och dryck men det blir jobbigare och jobbigare…

Samtidigt, vad skulle sjukhuset kunna göra? Jag skulle kunna få ett dropp påkopplat men det är ju ingen lösning. Gastroskopin visade ju på irritation och that's it. Blev ju ordinerad dubbel dos omeprazol + gaviscon..

Försöka att diskutera det här med min mamma är som att prata med en vägg. Hennes åsikt är i princip att jag bara söker uppmärksamhet och att jag är stressad som alla andra över skolarbetet. Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

ANNIA
2010-04-29 20:41
0

Amanda tyvärr har jag inget sånt där jättebra råd. Enda jag kan komma på prova med nåt som neutralisera magsyran. Endera novaluzid eller vanlig samarin.

Men klart bäst är att du går till läkare igen för så där kan du inte ha det.

Chestnut
2010-04-29 21:32
0

#13 Jo får nog prova att få fatt på läkaren imorgon. Novaluzid provade jag när jag låg inlagd och det hjälpte inte alls.

Kan det vara som så att jag har utvecklat tolerans mot omeprazol och behöver någon annan substans? En fundering bara. Ska fråga doktorn det imorrn om jag får fatt på honom..

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2010-04-29 21:34
0

Vi har ju liknande besvär, och jag fick idag nexium i stället för omeprazol då det inte biter på mig.

Chestnut
2010-04-29 21:38
0

#15 Gick det bra idag? Kanske får ringa dit ner då om jag inte får tag på sjukhusfolket Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2010-04-29 21:45
0

Jo det gick bra, lite öm i baken bara haha Tungan ute ska få göra vidare undersökningar nu.

Chestnut
2010-04-30 14:01
0

Har pratat med läkaren på KSS idag.

Han såg ingen mening i att byta preparat utan tyckte att jag skulle testa att lägga till antacida, typ Link eller novaluzid. Har ju redan testat novaluzid utan effekt på sjukhuset, vad skulle skillnaden vara nu när jag är hemma och provar?

Får väl köpa hem och ge det ett försök Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2010-04-30 14:06
0

en del läkare är hopplösa Obestämd

ANNIA
2010-04-30 18:40
0

Amanda novaluzid kan faktiskt hjälpa när du även tar det. För det gör att magsyran neutraliseras innan den går ut i tarmarna. Som det är nu så är det ju lite magsyra som går vidare från magen. Så prova och ta det under längre tid.

Chestnut
2010-05-01 11:12
0

Provade Link igår kväll. Gjorde absolut ingen skillnad (förutom att det smakade tandkräm Skrikandes). Noterade nu på morgonen att jag blöder mer än tidigare… Rynkar på näsan 

Blir tokig på det här!

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2010-05-01 12:47
0

Åh nej :( är det fortfarande mörkt?

Chestnut
2010-05-01 13:18
0

#22 Det är inte mörkt som i svart men det är mörkrött.. :(

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2010-05-01 13:25
0

Ring allmänhalsan och tala om läget, ge dig inte innan de hjälpt dig! Stå på dig.

Chestnut
2010-05-01 14:28
0

#24 Ska försöka att ringa när de öppnar.. Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
2010-05-01 16:28
0

Pust. Ringde VC'n och det var en läkare som svarade direkt. Han tyckte att jag hade gett det för lite tid och behövde vara mera tålmodig. Obestämd

Förklarade det att jag mår rent ut sagt pyton och inte blir bättre utan snarare sämre.

Slutade med att jag har en tid där om 55 min.

Med vänliga hälsningar
Chess

ANNIA
2010-05-01 16:29
0

Amanda två saker. Jag håller med tassy att du ska ringa och kolla.

Andra saken och det är också möjligt att det är det svar du kommer få. Att link eller novaluzid gör inte att det slutar blöda omedelbart. För du har ett sår nånstans som måste läka. Och det kan ta några dagar.

Så du måste ta link regelbundet under flera dagar för att se om det gör nytta eller inte.

[Tassy]
2010-05-01 17:14
0

Grejen med Link är att de är starkt smaksatt med pepparmint (!) vilket inte är bra för magen, och nu är hon sämre. Jag får dåliga vibbar direkt, och jag skulle inte stoppat i min mage om det så var det sista jag gjorde. Då skulle jag hellre nöja mig med omeprazol och gaviscon. Men jag är inte utbildad farmacevt.

ANNIA
2010-05-01 17:48
0

Om link är smaksatt så prova nåt annat. Tex novaluzid.

Jag förstår oron. Men saken är den att man slutar inte blöda omgående när man börjar med en medicin utan det tar några dagar.

Men blöder man mer ska man naturligtvis kontakta läkare igen. Och det är ju bra att du amanda fick komma idag igen.

Chestnut
2010-05-01 17:57
0

Som Tassy säger är det riktigt stark pepparmint smak på Link, stinker i hela rummet när man tar upp en tablett…Obestämd

Var min doktor som hade jouren!

Han är övertygad om att det är någon slags inre stress som knasar till magen för mig och det blir ju inte bättre av att jag får ont i den, stressar upp mig igen osv.

Så vi hade en liten pratstund, konstaterade att jag inte verkar stressad över min tillvaro utan snarare motiverad och något tävlingsinriktad. Men tålamod är det som krävs från min sida för att det här ska bli bra.

Fick Primperan utskrivet för att se om det kan lugna lite. Link skulle jag låta bli helt och Gaviscon ska jag bara ta om jag känner halsbränna. Omeprazol skulle jag fortsätta med.

Så känns bra även om tålamod finns det inte gott om.. Men ska försöka att ta det lugnt, fokusera på vätska snarare än föda främst och hålla regelbundna tider.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
2010-05-01 18:09
0

Just det ja, kunde testa Imodium mot diarréerna med.

Med vänliga hälsningar
Chess

ANNIA
2010-05-01 18:35
0

Vad bra att du fick lite mer svar. Vad är primperan för nåt och vad ska den lugna för nåt.

Jag tar dimor, men det är ju bara ett annat märke än imodium.

[Tassy]
2010-05-01 18:51
0

Primperan är bra, det motverkar illamående och säger o princip åt magen vad den ska göra, till exemrorelserna till exempel om tarmrörelserna har minskat eller ökat så försöker det stabilisera.

Jag känner till att det ibland tar tid att sluta blöda, det var försämringen jag reagerade på.

Chestnut
2010-05-01 19:17
0

Primperan är som Tassy säger, för att normalisera tarmrörelserna. Dessutom ska det hjälpa mitt illamående så att mat och dryck kanske känns lite mera lockande. Skulle få en liten förpackning att prova med så får vi se om det hjälper. Glad

Imodium är lite mera vid behov, om jag får någon ny diarré-attack mitt i natten..

Med vänliga hälsningar
Chess

ANNIA
2010-05-01 23:02
0

Primperan kanske jag ska höra efter och få jag också då eftersom den ska normalisera oavsett håll.

När det gäller imodium, jag tar mina dimor också vid behov.

Men amanda när du får dina diarreattacker på nätterna. Kommer det bara utan någon förvarning eller får du rejält ont i magen först. För får du som jag att det blir en skärande smärta ca 30 min före så ta imodium när du känner igen den smärtan. För då brukar själva diarreattacken utebli, i alla fall för mig.

Chestnut
2010-05-01 23:51
0

#35 Vaknar upp av en riktigt krampande smärta sen får jag rusa iväg till toaletten direkt, tar på sin höjd 5-10 min. Ska prova att ta imodium då (får ha det på nattduksbordet), tack för tipset! Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

ANNIA
2010-05-02 00:43
0

Då har du annorlunda är det jag har. Men ha bredvid sängen det gör i alla fall att ju snabbare du tar dom desto fortare går det ju över.

Chestnut
2010-05-02 23:50
0

Första dagen med Primperan!

Jag har fått aptit! Får fortfarande ont när jag har ätit eller druckit men ja, är hungrig till och från i alla fall och det är ett stort framsteg Tungan ute Läkaren verkar veta vad han sysslar med.. hoppas att det håller i sig nu.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2010-05-03 00:14
0

Heja heja!

ANNIA
2010-05-03 00:17
0

Skönt att höra amanda. Glad

Chestnut
2010-05-03 12:44
0

Självklart åker jag på biverkningar. Är hemskt dåsig, benen vek sig för mig imorse (kortare svimning i skolan) och jag är matt i hela kroppen. Rynkar på näsan

Det positiva är att jag inte har haft några diarréer utan det börjar bli lite fastare i konsistensen och det utan att behövt ta Imodium. Dessutom har jag som sagt fått aptit.

Men frågan är om det är värt det Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

[Tassy]
2010-05-03 12:52
0

Inte konstigt att du blir dåsig eftersom du inte har fått i dig mat på länge. Ge det lite tid nu så kroppen får vänja sig igen. Glad Nu är du på rätt spår, så vila och återhämta dig i lugn och ro, om du så ska peta skolan helt åt sidan en stund.

Chestnut
2010-05-03 13:03
0

Fast man kunde tydligen bli väldigt dåsig av Primperan. Så tror snarare att det är den än maten.. Det och anafylaxi hör till de översta biverkningarna. Föredrar dåsighet om man ser det så Tungan ute

Skulle inte ha något emot att peta undan skolan en stund men med två kursprov den här veckan är det svårt Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

ANNIA
2010-05-03 16:15
0

Håller med tassy. Ta det lugnt, förhoppningsvis om det är biverkning så går det över när du tagit dom några dagar.

Sen om du har svårt att få i dig mat så finns det ju näringsdrycker på apoteket. Kanske köpa några såna så du får i dig det kroppen ska ha så du får bygga upp energiförrådet igen.

Chestnut
2010-05-10 00:29
0

Har kämpat på med maten de senaste dagarna. Tyckte att det kändes lite bättre imorse (äntligen!) men nu är det lika illa som vanligt om inte värre. Rynkar på näsan Blir tokig på magen!

Med vänliga hälsningar
Chess

ANNIA
2010-05-10 00:40
0

Vad tråkigt att höra. Du tror inte att det kan komma sig av att det är måndag i morgon. Vet med mig själv att när jag jobba att jag brukade bli bättre under tex en helg sen när det var dags för jobbvecka igen så blev magen sämre. Så att det blev som en sorts stressreaktion.

Chestnut
2010-05-12 12:22
0

Nja.

För mig är helgen mer stressande än vardagen många gånger, främst för att jag bara pluggar 50%. På helgen däremot är det aktiviteter med familjen med mera.

Funderar på hur länge det ska behöva vara så här, blir ju inte bättre. Tror själv att antingen har jag utvecklat tolerans mot omeprazol eller att det är något annat utöver magkatarren.

Försöker att hålla regelbundna mattider, äter små portioner "snäll mat", motionerar regelbundet och försöker att inte stressa utan ta dagen som den kommer. Dock har maten i sig blivit ett stressmoment för jag vet hur ont jag får.

Men likt förbannat får jag sådana brutala smärtor efter att jag äter eller dricker så att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Rynkar på näsan

Näringen måste jag ju få i mig, känner direkt av när jag inte orkat äta ordentligt. Blir yr och får svimningskänslor så fort jag reser mig upp. Speciellt nu när jag håller på och trappar upp min träning/ska börja rida igen.

Behövde bara gnälla av mig lite…

Med vänliga hälsningar
Chess

ANNIA
2010-05-12 18:43
0

Amanda även om du har mer aktiviteter på helgerna så inte säkert att det är mer stressande. För gör man sånt som man tycker är roligt så brukar man inte bli stressad. Även om man gör mer på mindre tid.

Så skolan kan i alla fall vara en av dina stressutlösare för det är ju nåt som du måste göra, så att säga.

Sen som du skriver själv så har maten i sig blivit ett stressmoment då du vet att du får ont.

Du skriver att du får ont även av att dricka. Får du lika ont om du bara dricker. Annars gå till apoteket för det finns näringsdrycker man kan köpa. För då får du i alla fall i dig den näring du behöver.

Chestnut
2010-05-12 23:44
0

Får lika ont av att dricka som av att äta, tyvärr. Rynkar på näsan

Med vänliga hälsningar
Chess

ANNIA
2010-05-13 00:15
0

Det var inte det var jag ville höra. Obestämd Men jag tror att du troligen börjat komma in i en ond spiral nu. Du vet att det gör ont när du äter/dricker och det gör att du då blir stressad när du ska äta/dricka och då gör det mer ont.

Men tyvärr har jag inget recept på hur du ska komma ur den spiralen.

Chestnut
2010-05-13 16:14
0

Ibland är verkligheten kass. Obestämd

Ska nog få tag på VC läkaren antingen i nästa vecka eller veckan efter, börjar få slut på smärtstillande (andra kroppsdelar som krånglar) och magen blir ju inte bättre så kan ju passa på och prata om det då med.

Med vänliga hälsningar
Chess

ANNIA
2010-05-13 17:27
0

Ja du ibland är verkligheten kass.

Det kanske är så att du också behöver novaluzid, för om jag förstår det hela rätt så sluta du ta den sortens medicin. För du kan behöva få bort all magsyra från att gå från magen till tarmarna.

Men bra om du tar upp det med läkare eftersom du inte tycker du blir bättre utan snarare tvärtom.

Tofu
2010-05-25 11:46
0

Föreslår havregrynsgröt och havremjölk.I denna tillsätter du lite kokt lax.Viktigt att gröten har fått stå och svälla samt att den är välkokt.Ät några matskedar med jämna mellanrum ca varje kvart till halvtimme.Till detta kokt, avsvalnat men ljummet vatten.Eventuellt lite olivolja, en tesked i gröten.Smörjande-skyddande.Tarmluddet måste återskapas skonsamt.Tar tid.

Chestnut
2010-06-08 18:51
0

Efter ett antal blodprover och urinprover som ser jättebra ut så har man hittat lite blod i min urin. Så nu koncentreras utredningen på njurarna och urinvägarna.

Ska dessutom hämta ut en smärtstillande medicin som jag ska prova.

Med vänliga hälsningar
Chess