Sväller av mat
Finns det någon där ute som har haft samma problem som jag och blivit hjälpt???
Förut var jag alltid förstoppad och blev därmed rejält svullen på magen, efter år av till och från med förstoppning bytte jag helt bort alla olösliga fibrer i t.ex pasta, bröd och liknande och förstoppningen försvann :D
men nu är det ett annat problem…jag kan inte äta utan att svälla enormt på magen, ser ut att vara gravid i femte månaden och det gör helt obeskrivligt ont i magen flera timmar efter att jag ätit magen är bara platt på morgonen och om jag inte äter på ca 5 timmar. Vad ska jag ta mig till kan inte leva såhär???

Blir du gasig då magen är uppsvälld? Prova då att utesluta mjölkprodukter som innehåller laktos, kör med laktosfritt ett tag och se ifall det blir bättre :)
Annars tycker jag att du ska prata med din läkare..
Lycka till!
Önskar att det vore så enkelt, men har inte ätit mjölkprodukter
på ett halvår så det är inte problemet, det konstigaste är att jag verkligen inte kan äta någon mat utan sväller av allt fast värst är kolhydrater

#2 Hmm.. Jag har samma problem då det gäller kolhydrater, jag tror det är för jobbigt att smälta den maten för min mage, jag får ont i den, blir spänd och i värsta fall får jag diarréer.. Jag är även överkänslig mot laktos. Men beställ en tid hos din läkare, så får du förmodligen lämna blodprov och h*n kanske skickar vidare en remiss för någon form av undersökning på sjukhuset :)
Det är inte kul att ha en mage som inte fungerar som den ska..
Nej Dom här magproblemen är det värsta jag någonsin har varit med om!
Men om du mår dåligt av kolhydrater hur gör du då, äter du ingenting baserat på kolhydrater??

#4 Ingen potatis, ris, pasta, couscous, bulgur osv.. Men jag äter: sallad, kokta grönsaker, med mera istället för :) Bröd brukar jag faktiskt äta, men inte i någon större mängd. Hårdbröd fungerar bra att äta utan problem för mig.

+ det gör gott för alla att sluta äta kolhydrater btw, du får inget sockersug ifall du brukar äta godis ofta, och man blir lite smalare och slankare också ;) Faktiskt så är jag glad att det blev problem med min mage och kolhydrater så vi fick gå skilda vägar, annars vet jag inte hur det skulle slutat, jag var en riktig kolhydratsjunkie, haha!
Så när du följer den dieten utan kolhydrater sväller ialdrig din mage då?? :)
Problemet är att jag verkligen inte vill gå ner i vikt väger 50 kg och är 1,72 lång så det är redan lite för lite.
Men blir du inte hemskt hungrig och trött utan kolhydraterna????

#7 Jag har inte riktigt det problemet att min mage sväller varje gång, men den blir spänd och så.. Min mage kan balla ur även ifall jag följer min diet. Det där med att man blir hungrig utan kolhydrater är inte sant, inte för mig iallafall. Jag tycker att jag blir hungrigare snabbare ifall jag äter kolhydreter.. Ifall jag tex. Äter potatis och köttbullar med sås, så blir jag hungrig efter ca en timme + ¨på allt detta, då man äter kolhydrater blir man jätte mätt. Medans ifall du äter en kost utan kolhydrater så blir du inte hungrig så snabbt efteråt och inte smällmätt efteråt, utan behagligt mätt.
Det gäller att man äter mellanmål ofta för att inte bli hungrig också :) Men det är nog från person till person ifall man blir hungrig eller ej..
Jag tycker du ska boka en tid hos din doktor på vårdcentralen och eventuellt få en remiss för koloskopi eller gastroskopi :) Låter lite läskigt med dessa undersökningar, men dom ger förhoppningsvis svar på allt och gör det lättare att behandla då man vet vart felet sitter. Men självklart tar dom blodprov osv först innan dom skickar iväg en. Själv ska jag genomgå en koloskopi imorgon, så jag har laddat hela eftermiddagen med laxermedel, uuursch..
Efter man genomgått dessa undersökningar, och ifall dom hittat felet, så kan man nog på hjälp av den dietist med kosten och så, och eventuell träning då du väger lite, och inte vill gå ned i vikt nå mer. Träning + en balanserad kost ger oftast viktuppgång som resultat.
Lycka till!
Lycka till med din Koloskopi och tack för dina tips jätteskönt att prata med någon som har liknande problem :)

Jag ser oxå ut som 5 månaders gravid, spec på kvällen, blir mer å mer gravid ju fler mål mat jag får i mig.
Har provat kolhydratfri kost, hjälpte först men ej längre.
Har uteslutit mjölkprodukter.
Snart finns det liksom inte så mkt att utesluta.
Har gjort två gastroskopier för några år sedan, de hittade inget. De konstaterade väl att det var ev IBS, fick nå mediciner, men de var helt värdelösa.
Ska be om remiss så får de gör en utredning till, för det är förj-t, inte så mkt för att man ser gravid ut utan för att det gör ONT!
Du är med andra ord inte ensam…..

Har samma problem. Min mage skiljer sig med 17cm från morgon till kväll (sjukt jobbigt med två garderober).
Har gjort gastro, rekto + coleo. Negativa laktos + glutenprover. (såväl blod, blås som DNA) Har varit mjölkprotein+ laktosfri i 1,5 år. Probiotika gör mig värre. Är nog ngt med min tarmflora…
Ont gör det och gasig är man. Ibland fruktansvärd "arom" ibland lugnt. Smärtan är dock värst. Har haft det så i 8 år nu..
Skönt att hitta en sajt/forum med samma problem som jag. Jag har nog provat det mest. Fungera till början med. Sen är det som magen,ställer in sig på kosten och besvären är där igen..
Har så länge jag kan minnas haft problem med magen. Redan som 5 åring åkte jag akut in på sjukhuset. Först trodde mna att det var blindtarm som spökade.Men det vissade sig att jag hade magkatarr
Under vissa perioder ( framför allt vid 18-20) åkte jag in och ut på sjukhuset,då katarren var som värst.. Förstoppad har jag också alltid varit. Men problemet med uppsvälld mage har jag haft dom senaste 20 år..Någon hjälp från sjukvården har jag inte fått..Har inge förtroend alls för den.
Är glad i alla fall,att min magkatarr lugnat sig.Men problemen med förstoppning och uppblåst mage finns kvar!! .Den ter sig,som hos er. Värre på em..Skönt att se,att man inte är ensam ochatt man inte inbillar sig..Tror för min del också att stressen är en del av boven..Är sämre när jag har mkt att göra på jobbet..Bättre när jag är ledig..

Skippa stekt mat helt.Ät det stadigaste målet till lunch och ytterst lite på kvällen och aldrig efter klockan sex.Unna dej lite grönt the eller ett halvt glas vin-sånt som ger välbehag utan att anstränga magen.
Använd uteslutnings metoden och hitta rätt mat som passar dej.Små mängder föda..men lite oftare.Fiberknäcke till allt du äter, håller nere insulinkraven och skonar organen.Håller magen platt..då tarmarna får det de behöver för att kunna bearbeta födan.Suger också upp magsaft som kan irritera.
wow låter verkligen som att du har koll på detta!! Du pratar om fiberknäcke jag försöker undvika alla fibrer pga. att de ställt till det så mkt tidigare men kanske är värt ett försök igen.
hur menar du med att "tarmarna får det de behöver för att bearbeta födan" jag upplever nämligen att det är just när det finns mat i magen som tarmarna inte klarar det och magen sväller????

Är inte tarmbakterierna på hugget och vill medverka, blir det svullet.händer ju inget med maten du äter.Får inte bli stockning någonstans i systemet.kroppen fungerar som en fabrik-styrd av hjärnan.Vätska är viktigt i sammanhanget..vatten..vatten-bäst.Kombinera allt med rörelse..promenera..motionera.Hjälper inte det får du massera magen med händerna själv eller gå till massör.
Hejsan!jag har samma problem som er med magen och det är bara såååååå jobbigt, helst med svullnad och magknip efter maten. MEN ett råd, SLUTA ANVÄNDA OLJA!!! jag har provat att sluta med olja i maten och det funkar mot svullnad men inte mot det onda, sen blir det ju att man syndar ibland
! Goda wienerbröd, pizza, pommes frites, chips, guuuud vad den tarmen suger ibland och då bara måste jag ha det! Men jag får lida därefter!
Testa, kanske funkar det bra för er också
!!
kram ibba

Jag har haft liknande problem jag med. För mig handlade det dels om att först behandla min candida som ställde till stora problem med magen.
Sedan har jag slutat äta all sorts säd, alla mjölkprodukter, svamp, citrusfrukter, jordnötter, vindruvor (i stort sett all frukt faktiskt), alla E-medel på 600 samt jästextrakt. När jag håller detta är min mage lugn och fin och fungerar som den ska. Bra är även att undvika potatis och ris i några större mängder.
Man får prova sig fram lite själv, men E-621 som är smakförstärkare är rena döden för min mage. Jag får ont och svullnar upp av det och det finns in ganska mycket mat och annat. Jästextrakt är en ersättningsprodukt för E-621 så den är lika illa den.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.