Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: ibs-irritable-bowel-syndrome
Läst 8227 ggr
Panzer
0

Någon teori?

Har i regel ingen problem med mitt mag/tarm system. Men för ca 10 år sedan började jag få kramp och diarre  någon gång i månaden. Genomförde ett gastroskopi där läkaren inte kunde finna något fel, plus ett laktosprov som var negativt.

Nyligen så har jag hittat ett samband. Ju längre tiden som skiljer mellan lunch och kvällsmål, desto större chans att jag får svår diarre, inom 5-10 minuter. Värst är det om jag hoppar över lunchen innan jag äter kvällsmål. Kan det vara så att min mage inte hinner producera galla tillräckligt snabbt?

Det bör tilläggas att problemen uppkommer med all typ av livsmedel, kött/vegetarisk etc.

Chestnut
0

Vet inte riktigt hur du menar med galla. Gallan produceras i levern och är "slagg" som ska med avföringen ut. Tycker att du ska kontakta läkaren igen om diarrén är väldigt jobbig!

Vart i magen sitter krampen? Hur skulle du beskriva smärtan?

Med vänliga hälsningar
Chess

Panzer
0

Jag menar naturligtvis magsyra och inte galla, ursäkta felskrivningen. Smärtan i magen kommer efter ca 5min efter matintag. När det börjar hugga till i magtrakten vet jag att det kommer att bli stora problem.

Chestnut
0

Tycker nog att du ska kontakta läkaren för en undersökning.

Med vänliga hälsningar
Chess

[silkesnosen]
0

Hej!! Se över vad det är för mat..kan ha retad slemhinna som behöver medecin..kanske äter du snabbt? Tänk  "bebismat" och pröva dig fram!! M

Tofu
0

Finns människor med för genomsläpplig tarm.ger olika problem.Läs på internet.

För snabb ämnesomsättning-äta ofta-lite och prova sej fram tills man hittar sin matrytm.Du tycks ju hittat felet dvs för lång tid mellan matintag=låter mer som för stark syra bildning eller helico bakter?Ät långsamma kolhydrater som stannar länge i magsäcken..grova fibrer och gryn..råggröt tex till frukost mättar länge och skyddar mot syra attack.

nilocin
0

Läs på om "dyspepsi" och se om symptomen och besvären stämmer in på dig.

Gå isf. sedan tillbaka till läkaren med pappren i handen och testa behandling mot detta. Det är en sjukdom som inte syns på några prover och som ofta därför förbises..

Jag lider själv av detta och fick också först diagnosen IBS.. Men därefter har jag provat andra medicineringar som är mer inriktade på "dyspepsi-problematik" och blivit mer hjälpt.

Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig! Glad

Panzer
0

Tack för era råd och analyser!