Nu sitter man här...
med sin sjukdom utbruten. Jag har hela mitt liv haft RAS (Recidiverande Aftös Stomatit.pdf) som slår ut när den själv behagar och nu sitter jag här med sår i hela munhålan och ner i halsen och tarmarna. Så fort jag äter gör det ont, så fort jag dricker gör det ont, bara att röra på tungan i munnen gör ont.
RAS går att bota ifall man vet den grundläggande orsaken till att den utbryter men det är aldrig någon läkare som vet. Enda man kan göra är att motverka att den utbryter men hur lätt är det på en skala när den reagerar på vissa födointag eller bara bestämmer sig för att dyka upp.
Jag kan måtstå smärtan i munhålan men satan när jag äter och maten åker ner i tarmarna, det gör så fruktansvärt ont att man tror att tarmarna skall överge en totalt.
Ingen här inne har säkerligen hört talas om RAS trots att den är relativt vanlig bland svenska folket och alla har någon gång haft Aftös liknande orala sår men de finns de som har det återkommande och den del som har en värre grad.
Jag orkar snart inte med sjukdomen men jag har ju inget annat val än att acceptera faktumet över att jag får lida ibland och när sjukdomen slår igång så lider jag till max.
(behövde skriva av mig lite)
Vill ge dig mitt stöd, kan inte ens föreställa mig hur det känns och vill inte heller. Kämpa på!!

Föreslår att du kokar rödbetor-dessa innehåller Nikotinsyra. Välj fina ex och koka dem mjuka.Ät tillsammans med Olivolja-inget annat.Dryck-öl med lite procent.det innehåller B-vitaminer..nyttigt för kvinnor.Håll dej till denna diet och se om det hjälper.Undvik stekt och kyddat ett tag.Läste någonstans att de som slutar röka och snusa lätt får åkomman.Rekommenderar inte varken rökning eller snusning.Är ju extremt giftigt och detta kan förklara att man slipper mun-slemhinne problemen då man nyttjar nikotin haltiga produkter.
Hjälper dieten, då lägger du försiktigt till lite kokt lax.

Yterligare en sak du kan pröva-cocosfett. Bekämpar inflammationer och hjälper immunförsvaret genom att försvåra för bakterier,virus och olika tillstånd.Fettet smakar ingenting och går att steka i,ha på macka etc.Föreslår att du äter lite sånt fett och drar ner på kolhydrater från annat en tid.
Undvik att slemhinnorna i munnen torkar under natten.Drick ljummet vatten från termos och smörj med cocosfett då och då.-Kämpa!