Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: övriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 13685 ggr
johannapanna
3

Magsmärtor=Mag/tarm rubbning

Hej

Har efter flera års magproblem och diagnosen IBS nu fått en annan diagnos. Förra året fick jag mer magsmärtor och eftersom kolo/gastroskopi inte visat något gjordes en ytterligare undersökningar som visade på en tarm-motorik rubbning. Enteral dysmotilitet eller intestinal pseudo obstruktion tror de nu att detta skulle kunna vara. Magens muskel eller nervceller fungerar inte. Signalerar smärta. Kallas falsk tarmvred. Väldigt ovanligt och det jag hittar att läsa är att den är obotlig och kronisk. Har hittat några personer med liknande problem där det gått så lång att de inte kan äta eller dricka utan matas med sond.

Så vill jag inte leva!

Är desperat. Är nu hemma efter flera dagar på sjukhuset med dropp. Gick ner 6 kg. Kunde inte äta pga av magsmärtorna. Som tarmvred, kramp som strålar ut i ryggen. Ont i hela magen. Även med morfin så  gjorde det jätteont.

Har smärtstillande piller som jag tar flera ggr om dagen härhemma. En dietist som ordinerade näringsdrycker.

Efter att ha läst på nätet hittade jag flera med magproblem som äter LCHF så jag har nu långsamt försökt att börja äta så. Tidigare åt jag väldigt fettsnålt, massa frukt och grönsaker, fibrer, fisk, kyckling.

Hade alltid ont i magen och var trött. Sen eskalerade maganfallen och nu är jag som värst och mest rädd dessutom. Läkarna vet inte mycket, inga råd, bara piller.

Har börjat med akupunktur och LCHF dieten. Kan äta lite. Har gått upp lite i vikt och magkrampen ökar inte men jag blir heller inte av med dem. Kan bara ligga och vila. Promenader ökar krampen.

Är det någon därute som känner igen sig.

Kanske vi kan hjälpa varandra!

aw8691
0

Hej!

Har själv samma diagnos som du, och kämpar på för att förstå vad jag drabbats av, och hur jag skall hantera det. Är liksom du orolig över hur framtiden skall bli, verkar inte som om läkarna har så mycket att erbjuda än starka smärtlindrande tabletter, vilket inte känns som någon framtid direkt. Vill gärna komma i kontakt med dig, och utbyta erfarenhet, vore skönt att prata med någon som föratår

Tofu
0

Nerver styrs från hjärnan.Går det att lura den-liksom den nu lurar magens nerver?

Kan man äta lite, är det bästa nog att hitta en diet som ger maximalt med näring.Dit hör fett och protein.Många får hjälp av cocosfett.Man bör alltid kombinera fett och protein.Äter man bara protein tar njurarna stryk.

Föreslår att du mixar allt till en Smoothie.Då kan du smyga in lite mera, undan för undan och få till en vettig kost, som också ger vitaminer.Handlar om ytterst små mängder i början.En skiva banan tex.Går ju också tillsätta lite råsaft på morot-sånt?Man måste prova sej fram försiktigt….