Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: tips-råd
Läst 8830 ggr
Banankaka320
0

Vad äter DU?

Har ganska nydligen fått reda på att jag har crohns sjukdom och äter mediciner, Pentasa, varje dag och allt går bra. Ett problem är att min mage svullnar som en ballong och jag ser faktiskt gravid ut ibland, och det är inte bara jag som ser det. HAha

Just nu äter jag precis som innan, allting, mycket socker.

Jag behöver ändra mina matvanor har jag förstod pga magen, men jag har ingen aning om vad som är bäst så jag undrar vad ni äter?
(Vill främst veta varför min mage blir så stor och rör sig mycket.)

Issa
0

Har man Crohn ska man ju äta fiberfattigt och fettreducerat. Sedan är det mycket olika från person till person så man måste nästan prova sig fram och se vad man mår bra av. Jag har haft Crohn i över 30 år och någonting som jag absolut inte äter är bröd med grova tlllsatser i som solrosfrön m.m. Det kan man få riktigt ont av.

Banankaka320
0

Okej, äter du medicin då också? :)

Har börjat äta ganska mkt fett nu utan dåligt samvete:)

Issa
0

Nej, inte numera. Jag fick stomi istället. Hoppas det funkar med medicin för dej. Det enda jag får är B12-sprutor för tarmen tar inte upp B12 i tillräcklig mängd.

EddaM
0

Även jag har crohns har haft det i 18 år iår (oj så tiden går)! Jag äter det mesta men har lärt mig vad som pajar magen o inte vid detta laget men det tar ett tag. Kryddor har jag problem med, det får gärna vara lite chili i maten men mycket kryddor och olika fungerar inte, kan inte äta tex indisk mat. Vitt bröd håller jag mig till oxå. Tuggar maten väl. Fett är inte bra för magen men jag älskar fet mat så jag syndar ibland o får snällt skylla mig själv efteråt.

I medicin väg äter jag:

B12 (samma som ovan har opererat bort den biten som tar upp detta men jag tar i piller form) folacin. Pentasa, Lestid, Dimor, Azatioprin, omeprazol och alvedon och tradolan när jag har som mest ont under dagen. Kortison vid inflammation såklart. Har säkert glömt något.

Har en väldigt aktiv crohn tyvärr med små inflammationer hela tiden men jag försöker ändå leva så normalt jag kan. Har väldiga problem med att det går fort genom sytemet o det gör ju att jag får mer ont.

Kanske omeprazol hjälpa mot uppblåsthet då det ju minskar magsyran, har hört att liknande preparat gör detta.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Banankaka320
0

Okej, jag känner att jag måste skärpa mig med mina tabletter >< Glömmer bort dem och ibland orkar inte ta dem och då känner jag redan efter en dag hur magen börja krångla. Min mage fungerar perfekt när jag sköter medicinen bra och så. Fast mina tabletter gör mig väldigt hård i magen så jag tror jag ska minska på dem.

Har läst mycket att fett ska vara bra för crohns :o

EddaM
0

Olika läror detta med fett osv. många förspråkar stenålders kost=( Skulle jag inte ens klara en måltid!

Glömmer mina piller jag med ibland dock är jag tvungen att ta dimor för att ens kunna gå ut. Så jag önskar att jag hade varit hård =)

S*Luddhuvet´z

Banankaka320
0

#6 hehe okej :) Märker du av några speciella perioder du är värst i magen? Själv är jag värst då jag har mycket ångest och är stressad, då går jag runt och spänner hela magen omedvetet.

EddaM
0

Ja absolut så blir det värre då. Skall man iväg ja då får man springa på toa i ett.

S*Luddhuvet´z

Issa
0

Oro och stress påverkar absolut. Sedan kan vår och höst också vara värre perioder. Jag har våren som är värst för mig. Då brukar jag också bli lite deppig. När jag har varit dålig på natten brukar jag alltid äta hårt bröd med kaviar på morgonen för att snabbt få i mig salt. Saltbristen gör att man blir lite snurrig och yr i huvudet.