Skadad tarm
Min tarm blev skadad efter en operation jag gjorde i Juni i år,efter operation kunde jag äta allt(gillar och kan äta all mat) men nu får jag efter ca 3-4 tim eftermåltiden kramper som sitter i 2-3 timmar som sedan ebbar ut ,men kommer tillbaka när jag äter ,detta gäller även fil och soppa .Det här har jag haft nu i 12 dagar min läkare som opererade mig är på semester och kommer tillbaka den 22/7 ,har varit på akuten i onsdags för det blev för j…t dom kunnde inget göra utan ville att jag skulle tala med läk som opererade mig. Nu undrar jag om det är någon som har eller haft det som jag och fått mediciner så man kan äta mat igen.
Vad är det för någon operation du har gjort?
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag har opererat bort blindtarmen,men min tarm satt fast i bukväggen,och fick skador när dom skulle lossa den från bukväggen.
Man kan få väldigt känslig tarm efter en operation där den skadade tarmen blir oelastisk, det gör väldigt ont.
Du kan prova Minifom eller dimetekon på apoteket för att minska gasbildning som kan göra riktigt ont när tarmen är lite hård på ett ställe. Undvik gasbildande mat och fibrer. Satsa på skonkost tills din läkare är tillbaka. (inga mejerivaror, lök, stekt mat, fett, baljväxter och kål osv)
Även om man inte känner sig gasig så gör den lilla gasen som alltid finns att tarmen expanderar vilket kan vara smärtsamt när den ska passera operationsstället. Låter lite som att det är en liten förträngning på ett ställe.
(Jag är operarerad flera gånger för Crohns sjukdom och fick det som dig efter en av gångerna.)