IBS & magkatarr, tips?
IBS & magkatarr, tips?
Min magkatarr och IBS är fruktansvärt nu, jag mår sååå illa, jag springer på toa kanske 5-6 gånger / dag, tips?
Jag försöker äta mild mat, har helt slutat med lök & vitlök då jag får så ont.
men mer då? Jag har provat GI men blev varje gång efter en vecka jätte dålig, kanske för fettet?
Snälla hjälp mig. Min läkare säger att jag får leva så här. Jag tar Omeprazol varje dag, han säger att jag får göra som jag tycker är bäst?!
Nej så här behöver du inte leva! Finns mkt att göra, men det tar tid o du behöver "lära känna" din mage!
Hmm förstår, har haft det precis som dig! Hmm du behöver äta ngt för att skydda magslemhinnan….jag äter Lanzo vid behov. Hmmm nej GI e inte bra…..mjukt vitt bröd i de värsta stunderna, men dofilus e kanon!
En IBS mage e känslig för fett, syra, stark mat, för mkt fibrer! Du får börja äta på babynivå…..o sedan sakta stabilisera o uttöka menyn….mina värsta år…då allt bara tycktes gå rätt igenom…åt jag som så här; Började morgonen med dofilus, välling, vitt bröd, med kanske kokt skinka, banan……..Lunch; kokt potatis,morot, palsternacka, med kokt fisk el skinka el ngt annat snällt med ett glas proviva…….o på det viset levde jag ett tag…
Stressa inte o gå promenader för att stabilisera tarmrörelserna…o kan tänka att du behöver blåbärsproviva el liknande i det akuta läget…ät regelbundet o ofta…så att kroppen har lite att pyssla med ständigt…Ge inte upp..det kommer att bli mkt bättre!!!!!!
har samma problem som dej, och fick samma svar som läkaren. jag kan tex inte gå i ökad takt eller något och reagerar ofta nästan på all mat tyvärr. men jag brukar när de e som värst ta diarrestoppande och dricka mkt vatten för att inte bli uttorkad och de funkar helt ok. men försöt stora delar av mitt liv :(
Hej Sunpeach!
Vad jobbigt det låter. Min syster har Riktigt jobbig IBS och jag själv har lite mildare IBS men desto värre magkatarr. Det är tråkigt att en del läkare mer eller mindre rycker på axlarna åt detta problem. Själv har jag fått hitta olika metoder att försöka lindra de västa symtomen och när det gäller magkatarren försöker jag äta torra brödprodukter för att liksom "torka upp" i magsäcken. Exempelvis någon form av neutralt kex. Unviker såklart också allt jag får ont av så som tuggummi, juice, stark och fet mat o.s.v.
Numera läser jag själv till läkare och fick häromdagen höra en mycket intressant försläsning av en mag- och tarmläkare där just IBS togs upp. Läkaren pekade på den nya forskningen kring mag och tarmsjukdomar som framför allt lägger fokus på de bakterier vi har i tarmen.
(För några år sedan delades ju även nobelpriset i medicin ut till den man som visade att magsår i första hand orsakades av en bakterie. Medvetenheten om detta gör att man idag mycket mer sällan behöver operara magsår då man på ett tidigt stadium beheandlat med antibiotikum istället.)
Man har på senare tid också upptäckt en helt ny typ av organismer med en annan form av dna än bakterier djur eller människor (Denna typ av organism upptäcktes genom ett slumpartat vattenprov i ett hav av en biolog.) Det har visat sig att även denna typ av organismer finns i människans tarm och man tror nu att många magproblem kan vara orsakat av dessa (som man inte vet så mycket om än)
När det gäller IBS forskar man nu för att hitta orsaken vilken man tror kan vara en bakterie elternativt den nya typen av organismer. Tyvärr är det så att man genom historien ofta har skyllt många mag- och tarmsjukdomar på stress och sett set psykosomatiska bsvär. Vilket lett till att man skyllt på patientens livsstil. Det är dock så att det inte finns några vetenskapliga belägg för detta. (Visserligen har man sett att minskad stress och rätt livsstil kan minska besvären av IBS men stressen är inte orsak till IBS)
Det här blev väldigt långt och hjälper forstås inte dig just nu, men jag tänker att det kanske kan ge hopp för framtiden. Jag hoppas också att stämpeln på IBS som ett delvis psykosomatiskt problem försvinner och att man inte bara lägger över ansvaret på patienterna.
Hoppas du hittar ett sätt att hjälpa dig själv så gott det går så länge!