Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettövriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 33177 ggr
Issm
11

Bråck + ??

I juni gjorde jag en galloperation. Hela blåsan togs bort.  Fick äta en del smärtstillande.

Efter operationen så har jag i stort sett vid varje måltid blivit illamående, fått kramper i magen, 'suger/svider' i magen, svider/bränner i halsen och det smakar ständigt illa ur munnen.  Avföringen varierar.Emellanåt så blir magen som en ballong och går inte att dra in.

Man kan inte sätta ihop besvären med någon speciell mat heller. Men jag får mer besvär vid stark mat, te, saft och  juice. Fet mat har aldrig min mage klarat.

Fick göra en gastroskopi för 2 v sedan. Där de hittade ett ganska så stort bråck på övre magmunnen.  Flera av symtomen hör ju dit, men inte kramperna. Och varför fick jag inte problem förens efter operationen? Bråcket har tydligen suttit där ett tag.

Har fått äta omeprazol i omgångar. Nu den senaste veckan har jag ätit 80 mg per dag. Men det märks ingen skillnad alls. Har telefontid nästa vecka hos läkaren igen.

Men jag orkar inte med att ha det så här längre.  Jag blir inte riktigt klok på detta och vet inte hur jag ska göra för att det blir bättre.

Lever på vatten och bröd typ.

Är ganska säker på att jag även har IBS, en hel del i släkten har problem med det.

Men är det bara bråcket o ibs:en som spökar rejält? Eller vad kan det vara? Framförallt vad kan jag göra åt problemen?

Tacksam för nå tips eller stöd?

Glad

Chestnut
0

Jag tror att det är en kombination av bråcket, galloperationen och IBS.

Om omeprazol inte hjälper dig så kan du diskutera Nexium (esomeprazol) med läkaren. Många anser att det är bättre.

Med vänliga hälsningar
Chess

Issm
0

Jo, det är väl antagligen så..

Ok, Nexium. Det ska jag försöka komma ihåg tills han ringer.

Tack för ditt svarGlad

Chestnut
0

Så lite så Glad

En medicin som kan hjälpa mot magkramper Egazil. Jag använder den då jag får svåra smärtor och diarréer efter måltid.. Papaverin är en annan magmedicin som inte är lika stoppande som Egazil men hjälper mot smärtor i glatt muskelatur = magkramper. Illamåendet tar jag Postafen mot och halsbrännan hjälper Omeprazol mot.

Har med andra ord rätt många symptom som jag delar med dig, så vet hur det är! Har legat inlagd två gånger för att min mage krånglat såpass att jag varken kunnat äta eller dricka. Efter en hel del utredningar så har man kommit fram till att min tarm inte fungerar som den ska på grund av min bindvävssjukdom EDS och att jag har magkatarr..

Med vänliga hälsningar
Chess

Issm
0

Finns Egazil och Papaverin receptfritt eller är det sånt man får be läkaren om?

Så postafen hjälper mot illamående även fast man inte är 'åksjuk'? Jag fick med det en gång i somras från apotekspersonalen, men hon lät så osäker och då blev jag också osäker.

Vad jobbigt för dig att bli inlagd.. Rynkar på näsan Men det är ju bra att de har kommit fram till vad det var för fel.  Det blir ju lite enklare att behandla då..

Chestnut
0

#4 Det är receptbelagt.

För mig hjälper Postafen i alla fall, för vissa är Primperan (receptbelagt) bättre.

Behandla och behandla - konstatera att det blir till att leva med skiten och försöka lindra symptomen Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

Issm
0

Ok, får pröva postafen sen.

Jo, visst är det så. Men jag tycker oftast att det är enklare att hantera saker när jag vet vad det är.(Både psykiskt och fysiskt)  Det blir både enklare att behandla eller som du säger lindra symtomen. Glad

[mossquinnan]
0

Hej issm jag har åxå ett kraftigt magbrock..har haft i ca 10 år..

Jag äter Nexium varje dag mot det..receptbelagt men ska tydligen  ändras enl min läkare så småningom..

vanlig omeprazol hjälper inte när man har konstaterat brock.

Jag fick välja…antingel en titthålsoperation mot brocket eller äta nexium varje dag..dyrt som fasiken..

Men jag vågar inte göra operationen:-(

Lycka till//Susanne

Issm
0

Ok, min läkare/kirurg ska ringa nästa vecka igen så jag ska ta upp det med honom då. Det verkar ju vara rätt många nexium funkar för.

Ja, mediciner är dyrt. Rynkar på näsan Äter en del mediciner för andra besvär. Så jag brukar komma upp i frikort relativt snabbt. Men nexiumet kanske inte ingår i frikortet? har hört om del mediciner som har försvunnit från högkostnadsskyddet.

förstår att du inte vågar. vad jag förstått så är det inte alltid man blir bättre av den heller..

tack :)

[mossquinnan]
0

Än så länge ingår Nexium i högkostnadsskyddet..tror jag :-))

Det var en av anledningarna faktist att jag inte ens vågade..att operationen inte alltid blir som den förväntat skallObestämd

csilla75
0

Har själv problem med magen, blev till slut skickad på gastroskopi, fick veta att jag har bråck på magmunnen (4 cm stor). Läkaren sa att de flesta som har det föds med det vilket skulle förklara mycket i mitt fall. Obestämd

Fick Nexium utskrivet, läkaren bytte dock mot en billigare variant, vete fasiken om den funkar. Min mage blir jättesvullen emellanåt, får så kallade "attacker". Då ser magen ut som om jag var gravid i 6-7-e månaden, har jätteont precis under bröstet, känns som om jag har svårt att andas, illamående, sug i magen, förstoppad, rapar.

Jag får dessa attackerna emellanåt, i de flesta fallen "får jag skylla mig själv". De kommer nämligen när jag slarvar med maten, dvs. äter för mycket kolhydrater. Äter annars enligt LCHF vilket magen trivs jättebra med. De attackerna jag får då är mycket mildare än när jag slarvat med maten.

Under attackerna har jag svårt att äta pga illamåendet. Då blir det mycket "bra för matsmältningen"-te med fänkål, camomill, pepparmynta, kryddnejlika, anis och kummin.

Har funderat på operation, någon som har erfarenhet av det?

Issm
0

#10 det du beskriver är ungefär som jag upplever det också. Förutom det med andningen. Har svårt att andas emellanånt med det är oftast ångesten som spökar då.

Jo, en hel del säger ju LCHF funkar. Men det gör det inte för mig. Magen tål inte fett speciellt bra, och sen ÄLSKAR jag bröd. Jag kan ge upp mycket men inte bröd. Vitt bröd är det enda jag kan äta när jag mår som sämst, det och ett glas vatten.

Har ingen erfarenhet av operation. Men har googlat en del om det och på så sätt kan man hitta rätt mycketGlad

[mossquinnan]
0

#10 lustigt det du skriver..jag ska ju med äta just nexium mot mitt bråck..och dom har alltid hjälpt..

Nu har jag ökat dosen från 20 till 40 mg efter jag åxå fått en billigare variant..

Den jag har nu heter Esopral.

Har ont varje dag ..i mellangärdet..ont i huvet å mår illa..ja känner mig med svullen som jag är gravid..det ser ut så med.

Så tack för informattionen,,

Känner mig sur och ska banne mig kräva i morg av min läkare att det ska stå på receptet att jag ska ha nexium å inget annatObestämd

För med nexium funkade min mage..

Stå på dig du med :-))

bofred
0

Hej!!
Hoppas dina proplem har löst sig! Jag har liknande problem och slutade helt tvärt med omeprazol. Det är i första hand inte sura uppstötningar som är mitt problem utan smärta i övre buk och bröstet.

Hade ingen effekt av omeprazol eller Nexium och när jag slutade märkte jag att de bara hade fövärrat magen. Tabletterna gjorde att jag inte kunde smälta maten och magen ville inte ta emot mat samtidigt som magmunnen försöker pressa ner den. Gjorde hemskt ont och framkallade sura uppstötningar.

Läkarna älskar dessa tabletter men efter jag slutat med omeprazol kan jag äta bättre, magen sväller inte upp och de sura uppstötningarna har blivit mycket bättre (nästan borta). Grundproblemen är dock kvar.

Omeprazol fungerar inte alltid och i mitt fall kan de förvärra symptomen och skapa stora besvär! Om ni slutar ta tabletten så trappa ner först och tänk på att det tar 7 dygn innan tablettens effekt försvunnit…

(Komihåg att det är någon som tjänar stora pengar på dyra tabletter man måste ta varje dag så var kritisk om de inte hjälper.)

Issm
0

Hej

Jo, det har blivit bättre. Började utesluta laktosen helt och hållet och då försvann de värsta kramperna.

Sura uppstötningar får jag om jag äter 'skitmat' o godis, och om jag är stressad. Tar Gaviscons tuggtabletter då som hjälper hyfsat.

Äter Nexium, men vet inte om de hjälper så när jag ätit upp asken slutar jag nog. De ingår ju inte i högkostnadskyddet längre.