Ulcerös colit efter sluta röka???
Har i flera år åkt ut och in inom sjukvården utan att ha fått någon diagnos- bara en utmattningsdepression- diagnos som jag själv aldrig trodde på!
Det började för 4 år sen med diverse symtom, yrsel, huvudvärk, diarreer, illamående och akut viktminskning 8 kg på en månad. Hittades endast förhöjd halt av vita blodkroppar, alla andra prover bra, även avföringsprover. Trots att jag hade mkt slemmiga, oranga bajslortar som aldrig var normala. Från att ha haft en problem-mage, ofta hård och förstoppad emellanåt, kom det nu regelbundet varje morgon och oftast löst men inte direkt diareer.
Mina symtom fortsatte i flera år, illamående i perioder och lös avföring ibland, akutnödig i perioder och huvudvärk. Var övertygad om många olika sjukdomar men allt var bra… kärnfrisk enligt läkarna… ja förutom mina vita blodkroppar som inte kunde förklaras med mer än att jag antagligen tillhörde den gruppen meds lite högre….!
Men jag förblev smal, slapp jojo-banta som jag behövt hela mitt liv innan?
Men jag sov dåligt i perioder och hade konstiga symtom, såsom domningar i fötter, myrkrypningar, röda irriterade ögon, var mkt trött emellanåt och ont i huvudet. N
Nu bestämde jag mig för en månad sedan att sluta röka! Pang boom, sagt och gjort efter 30 års rökning (är 46 år) la jag av!
Efter 3 dar började problemen… jag blev gasig och fick kanonont i magen och inte komn något nr. 2 på toa. Trodde jag var förstoppad, tog lite mikrolax och det vart löst. Men oj, vilket köre min mage hade. Jag svällde upp som en gravid, kunde knappt sitta ner och fick jätteont.
Nu vart ju avföringen lite hårdare än normalt men inte jätte! Jag fick slem och blod emellan mina toalettbesök och nu blev jag rädd. Fick tid hos doktor och avföringsprover som visa att där är blod oxå.
Jag är supertrött, har mkt huvudvärk, misstänker någon inflammatorisk tarmsjukdom…. men, kan det vara svaret på alla mina symtom under de senaste 4 åren?
Nu har jag mest ont i huvudet och lite i nedre delen av magen. Inte riktigt så gasig längre men fortafarnde kommer blod och det ser ut som var när det tränger på av bubblorna i magen.
Jag är skitskraj att det ska vara något allvarligt som cancer, och att jag gått med det länge utan att någon märkt det på proverna. Min sänka är normal, även nu, och vita fortfarande hög. Jag har ibland ont i leder och har nattliuga svettningar, torr mun och utreds även för Sjögrens. Detta kom så plötsligt nu och så klockrent när jag slutade röka. Har läst att det kan vara så vid Ulcerös colit.
Vänta nu på tid till kolostopi och är orolig för den undersökningen men inser att den ju är nödvändig. Hoppas inte det tar allt för lång tid.
Någon med erfarenhet av UC som kan berätta ifall mina symtom är möjliga vid denna sjukdom?
Kramar / S
Stackare!
Jag fick Ulcerös Colit 1997 och det första min magdoktor frågade var: "har du nyligen slutat röka?" Vilket jag hade!
För mig låter det som en klassisk Ulcerös Colit och det är jättebra att du nu får en coloskopi.
När jag efter 12 år som tarmsjuk sen faktiskt fick cancer så märkte jag ingenting förrän det upptäcktes under en coloskopi. Nu är det inte den jobbigaste cancern man kan få om det upptäcks i tid, snarast tvärt om!
Det var väldigt mycket jobbigare med ständiga, blodiga diarreér:-)
Nu har jag iliestomi och det passar mig utmärkt!
Lycka till med coloskopin och berätta gärna hur det går!
Stackare!
Jag fick Ulcerös Colit 1997 och det första min magdoktor frågade var: "har du nyligen slutat röka?" Vilket jag hade!
För mig låter det som en klassisk Ulcerös Colit och det är jättebra att du nu får en coloskopi.
När jag efter 12 år som tarmsjuk sen faktiskt fick cancer så märkte jag ingenting förrän det upptäcktes under en coloskopi. Nu är det inte den jobbigaste cancern man kan få om det upptäcks i tid, snarast tvärt om!
Det var väldigt mycket jobbigare med ständiga, blodiga diarreér:-)
Nu har jag iliestomi och det passar mig utmärkt!
Lycka till med coloskopin och berätta gärna hur det går!
Hej!
Tack för ditt svar. Vad trist att du haft det så jobbigt med cancer och allt.
Jag är jätteorolig att jag haft detta i flera år utan att ha fått rätt diagnos och att det nu ska ha blivit något värre. Men jag får inte riktigt ihop denna huvudvärken som jag nu haft i flera veckor, först lite diffust men rätt besvärligt dagligen och tom på natten. Är detta klassiskt vid Ulcerös oxå? Har du huvudvärk vid dina skov eller hade du huvudvärk?
Jag har ännu inte fått någon tid men hoppas den kommer snart. Berättar mer sen när jag vet.
Nej, huvudvärk har jag inte haft så markant. Däremot följer en fruktansvärd trötthet i UC:s fotspår och så småningom blodbrist. Båda kan ju ge huvudvärk.
Det som låter lite skumt är att din sänka är ok - man brukar ha ganska hög sänka när man är mitt i ett skov och lätt förhöjd emellan skoven.
Men försök att inte oroa dig! Jag brukar tänka att det är onödigt att ta ut något i förskott och tvinga bort tankarna. Ganska svårt i början men om man anstränger sig så funkar det till slut. Det är liksom ingen ide att oroa sig för sånt som man inte kan påverka……bättre att ta skiten när den kommer om man nu får säga så:-)
Lycka till!
Hej!
Tänkte uppdatera min historia lite sen sist. Det har hänt en del, jag hann inte vänta på min coloskopitid utan blev rätt mkt mer sjuk innan.
Jag fortsatte ha lite småblödningar i samband med avföring som var fast och varblandat blod däremellan.
För 10 dar sen kunde jag inte längre ha vanliga jeans på mig för min ömma och uppsvällda mage, utan sprang i joggingbyxor jämt.
Men nu började magen riktigt krampa, jag kunde inte äta något och det strålade i hela buken från ett ställe, detta kom och gick ca en gång i kvarten.
Efter en vaken hemsk natt på soffan ringde jag sjukhus och fick komma akut.
Jag blev inlagd efter misstanke av inflammation då man såg lite rött i tarmen.
Dagen efter gjordes en kortare koll av tarmen och prover togs. Man trodde den var lindrig så man tillät mig äta lite igen. Då brakade det loss och jag fick jättediarrer och blod, var usch vad j´kass jag blev. Höll på att svimma där inne på sjukans toa.
Jag sattes på dropp med tarmvila. Jag blev kvar en vecka , kom hem igår. Dem behandlade mig med intravenöst depramed och predklysma som lugnade.
I måndags börajde jag bryta tarmvilan med dryck näringsdryck osv. och äter nu mer fastare. Men än har inte magen kommit igång och jag är orolig för förstoppning. Tar det jättelungt och dricker mkt.
Nu går jag på cortison 40 mg/dag +Mezavant. Cortisonet ska jag trappa ner på i 8 veckor men jag mår inget vidare av det tror jag. Jag kan inte sova, känner tryckkänsla i huvudet och som sockerdricka, svettas oxå enormt på natten runt nacken som om jag hade feber.
Någon mer som upplever detta?
Jag vill jättegärna höra vad andra varit med om, så snälla ni som har egna erfarenheter skriv en rad till mig.
Kramar på er!
Stackare!
I början var det väldigt snurrigt för mig också. Jag åkte också in och ut på lasarettet och som längts låg jag med tarmvila i tre veckor. Det tar tid för kroppen att acceptera medicinerna!
För mig tog det ca ett år efter att jag hamnat hos sjukvården innan jag (de) fick ordning på medicinering och sånt.
Sen är kortison en väldigt märklig medicin. Jag blir nästan manisk när jag käkar den. Ûbermench som bryter ihop och bölar som en gris med jämna mellanrum. Jag vaknade kl 4 på mornarna och kunde städa eller baka eller något annat hysteriskt.
Sömnbehovet var väldigt litet och nattsvettningar förekom också ganska ofta. Jag trodde en period att jag hade kommit i klimakteriet:-)
Men så var det inte. Allt försvann när jag trappade ner men tyvärr så kom också skoven igång:-(
Men som sag - efter drygt ett år så stod jag på Asacol, Losec och ett milt cellgift som heter Azatioprin och det funkade i fem år.
Vad gäller att få igång tarmen igen efter en tarmvila så kan det ta ett tag. En normal tarm tar ju ca tre dygn på sig för att förpassa allt igenom hela mag-tarmsystemet och när man inte äter ordentligt så kan det troligen ta lite längre tid. Det viktigaste är att det inte kommer blod och slem!
Lycka till!
Tack så jättemycket för dina svar. Jag värdesätter dem så och behöver få vet sån är jag. Kontrollfreak!
Nu ska jag bar ta det lungt och bara vara , verkligen!
Är sjukskriven 3 veckor och hoppas det hinner vända!