Endometrios och tarmproblem
Jag har under de dryga 2,5 åren genomgått mängder av olika hormonbehandlingar för att bekämpa min mycket svåra endometrios. Jag har även adenomyos (dvs endon har vuxit in i vävnaden). Jag står nu på ganska höga dagliga doser morfin, vilket givetvis påfrestar tarmarna med mina ständiga förstoppningar. Jag får nu en tablett som även innehåller Naloxon som ska minska morfinets effekt på tarmen. En period tog jag Laxoberal och Movicol dagligen på läkarens inrådan, men det ledde snabbt till att tarmarna slutade jobba osom de skulle, och då fick jag använda Klyx. Kastade ut medlen, tar hellre trög mage än ständigt bubblande och orolig. Sedan jag var tonåring har jag haft en orolig mage till och från, med magkatarr, smärtsamma gaser, förstoppningar och diareer. Fyra nära släktingar har konstaterade återkommande problem med inflammerade tarmfickor. En av dom fick akut brusten grovtarm och opererades för detta, och två av dom fick operera bort så mycket grovtarm att de fick stomi. Vi undrar givetvis om detta inte är genetiskt, men läkarna har ingen aning. Nu vet jag inte längre vad i min buk som orsakar vad! Livmodern och äggstockarna pumpar ständigt ut svåra smärtor. Tarmen gör ont om jag har avföring på gång, har mycket gaser eller är mycket förstoppad. Fram tills för bara någon månad sedan var tarmarna rätt snälla mot mig, de har fungerat bättre sedan jag la om kosten, men nu börjar jag undra om jag fått endo på tarmen, eller om tarmrörelserna retar min ömma livmoder. Jag undviker socker, spannmål och omega-6-rika livsmedel. Äter nästan bara kött, grönsaker, smör, mejeriprodukter, kokosfett och tar omega-3-tillskott. Nu väntar jag på en koloskopi om en månad, men måste börja luska i vad fasen det är som händer i min mage. Är det någon här som vet om tarmfickeproblem kan vara ärftligt? Är det någon som har erfarenhet kring endometrios på tarmen?
Vänliga hälsningar
Cindy
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Divertikulit har en viss ärftlig faktor enligt en artikel jag läste i läkartidningen för ett tag sedan…
Med vänliga hälsningar
Chess
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Jag heter Ann och har Crohns sjukdom, endometrios samt polycystiskt ovariesyndrom.
När jag läser din historia så förstår jag vilket jävla elände du har. Jag har durogesicplåster samt ett antal andra smärtstillande medel.
Jag bloggar om mitt liv, mina sjukdomar, stomin mm mm. Jag skickar med länken
http://ann-mitt-i-livet.bloggplatsen.se/
Jag vill gärna prata med dig om dina och mina problem. Vem vet, vi kanske kan stötta varandra och kanske har jag ngn medicin som kan hjälpa dig och vice verca!!!!
Ibland känns det som man ÄR sjukdomen/sjukdomarna och inte den tjej man var förr. Och så jävligt ska vi inte behöva ha det!!
Hoppas du hälsar på min blogg, jag kan lämna ut mer info där..
Sköt om dig och ge inte upp! Man kan känna sig ensam men det är du inte, jag kämpar och du verkar ha en famil som stpr vid din sida!
Ha det jättebra//Ann
#1 Tack, ska läsa på! #2 Jag ska gå in och läsa din blogg! :-)
Vänliga hälsningar
Cindy