Jobbig IBS mage.
Håller på att få panik på min mage. har inte haft diagnosen länge. Äter inga mediciner för magen. Ville träffa en dietist.Men där har det inte hänt något. Men ska iof ringa läkaren imorgon om alla mina andra sjukdomar. Så tar upp detta oxå.
Så fort jag ätit får jag svåra kramper & får sitta på toa med diarre. Nu har det gått så långt att jag inte vill äta. Har funderat på gå över på en pulver diet så magen får lugna sig & inte behöva arbeta med mat. Vd tror ni. Orkar snart inte mer
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
just pulverdiet så kalalt bantningspulver ska ju vara rätt vettigt har jag också hört att köra nån vecka….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#1. Jag har bytt ut 1-2 måltider per dag nu mot pulver & är inte lika uppsvullen eller lika mkt kramper.Men efteer varje riktig måltid är jag orolig.
Sen har folk svårt att förstå att jag tar inte pulver diet för att gå ner i vikt. Utan för att må bättre.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Är det just diarrer som är det jobbigaste? Det finns ju receptfria stoppande läkemedel på apoteket som du kan göra ett försök med tills du får träffa någon?
har samma problem men typ testat lite vad som funkar att äta i mindre mängder, kan ju lixom inte göra nått för måste ha tillgång till toalett jag tar diarrestoppande tablett som funkar efter en stund, brukar ta den när jag känner att de e på gång men inte ofta de hjälper tyvärr
#3 & 4
Det är blandat. Oftast först förstoppade & på det kramper. När det väl släpper rinner det.
Jag kan inte äta någon mat som är fast. Utan måste vara flytande. Äter 1 måltid med vanlig mat.Sen håller jag tummarna på att det funkar.
Mindre portioner har ingen betydelse. kramper ändå
…………………………………..
Finns lösningar…får prova dig så försiktigt fram…finns många trådar här med tips om mat o probiotika. Jag tror också att du behöver hjälp av läkemedel så här i början. Lycka till!
finns så otroligt mycket man kan skriva…men ska försöka fatta mig kort
för det första har en läkare undersökt dig ordentligt tagit provet avföringsprover och så vidare
har du fått någon hjälp av dietist vad du ska äta för något?
enklaste och bästa rådet är att låt bli att äta när diarrén sätter igång ta medicin och så håll dig till dricka men mycket viktigt att du dricker ordentligt och gärna sött annars så kan du få problem med hjärtat och så vidare
diarré är mycket farligare för kroppen än kräkningar vilket många inte tror
när diarrén lugnar sig så vänta minst 12 timmar innan du äter nåt jobbigt ja men magen kan behöva lugna sig i lugn och ro
börja äta mycket försiktigt Pro viva youghurt eller liknande och sen vitt bröd ris och choklad i massor (kakao är stoppande)
att lära sig att leva med IBS är ett rent helvete men det går men det tar tid och man måste lära sig vad man kan äta och när
tänk oxå på att det du kunde äta för 2 veckor kanske inte funkar nu
fibrer fett och socker är i allmänhet sånt som kan ställa till med problem
och försök att hitta en läkare som tar dina problem på allvar och om du kan vända dig till när du inte får ordning på magen på egen hand
Låter absolut som det är något livsmedel som magen inte tål.
Själv skulle ja testa att utesluta ett par saker som många inte tål:
- Bröd
- Mjölk
Men resultatet kanske inte kommer omedelbart, behövs säkert tid för att läka. Med en så omedelbar reaktion är det nog svårt att ha nytta av Imodium eller liknande.
Har också diagnosen Ibs (samt lymfocytär kolit). Det tog 6 månader innan jag fick diagnoser. När diagnosen ibs väl vr satt var det slut med läkarbesök. Jag fick en antidepressiv medicin som faktiskt hjälper, men det tog någon vecka. Annars är det maten man får försöka med. Där kunde ju en dietist vara till hjälp. Enligt min läkare behövs ingen sån.
Min bästa läkare och dietist har varit nätet. Där finns mycket erfarenhet och kunskap. Jag har ägnat många timmar åt att läsa om både ibs och kolit.
Från början slutade jag äta helt. Jag drack vatten och näringsdrycker. Efter några veckor började jag äta potatismos. Det gick bra. Sen la jag på släta soppor av olika slag, med varierande resultat. Därefter kom jag på youghurt och riskakor. sen har jag prövat mig fram och läst ännu mer på nätet.
Nu äter jag minst 7 ggr om dagen (mer om jag hinner)
Och följande:
promage
yughurt/hälsofil med psylliumfrön och kanel ev cornflakes
ost
gyllenmust välling
potatis och ris
kyckling
fisk
tofu och sojafärs
grönsaker som är mycket väl tillagade (aubergine, squash, morot, sparris, tomat)
finhackat persilja, mandel, oliver,
hemkokt sylt (mindre socker i den) blåbär, krusbär, hallon
soppa (hemgjord) nypon, blåbär, svartvinbär
frukt (skalade äpplen, melon utan kärnor)
Kaffe (max två koppar om dagen)
te (kanel)
alkohol (ett par glas vin utspritt under veckan)
Det är vad jag provat mig fram till och som fungerar för mig. Men det är ju olka för olika personer. Jag är i princip vegetarian. Och det är mycket jämfört med för ett år sen.
viktigast att få i mig är psylliumfröna och mjölkbakterierna i youghurt/hälsofil och promage. Jag äter också ett bra vitamintillskott.
Jag är inte helt bra, mest beroende på att jag fuskar med maten ibland p g a sociala orsaker eller tidsmässigt att jag inte hinner. Men är jag noga med vad jag äter, så mår min mage, inte 100, men helt ok.
Margareta
provat sunwic och det var för mig totalt bortkastade pengar. Så det är så olika

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
JoakimB verkar vara en säljare av Sunwic. Blev medlem idag och har redan skrivit 6 likadana svar i 6 olika trådar.
ja för mig funkade det inte i alla fall

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nej, det klart att det inte fungerar. De flesta med känsliga magar tål inte fibrer. De är för hårda för oss.