Osmält mat kommer upp
Hjälp mig någon.
Jag har haft detta besvär till och från men konstant nu sedan fredag 15/7.
Det börjar med att jag blir mätt extremt fort när jag ätit. Det känns som något stannar kvar i halsen eller lite längre ner i matstrupen. Som en "dammtuss" som skaver varje gång jag sväljer. Hur mycket vatten jag än dricker så får jag inte ner det.
När jag kraxar och harklar mig kan jag få upp osmält mat i munnen igen flera timmar efter matintag och trots att jag nu ätit väldigt små portioner.
Sedan efter olika lång tid (kan vara över ett dygn) så känner jag hur det åker ner lite och i samband med det får jag ett extremt illamående då jag nästan kräks.
Allt börjar om så fort jag äter och det oavsett vad jag äter.
Jag har varit till läkare på vc som jag inte upplevde att han tog mig på allvar alls. Fem minuter "undersökte" han mig. Denna undersökning bestod i att han tryckte på magen och eftersom jag inte har ont någonstans på magen (eller någon annanstans heller) så bedömde han mina besvär som ej allvarliga. Ev magkatarr sa han
Han skrev ut omeprazol. Alltså syrahämmande tabletter. Men återigen. Det är inte magsyra jag får upp utan osmält mat innan den ens hamnar i magsäcken
Som jag sa har jag till och från haft dessa besvär men av lindrigare art tidigare. Jag kan ha känt av den där "dammtussen" ett tag efter jag ätit men sen har det varit bra och jag har inte tänkt mer på det.
Jag är tjej, 35 år och äter inga andra mediciner. Är det någon som har några idéer? Magkatarr kan väl inte vara såhär?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När jag hade en aggressiv UC sist så åkte min mat igenom hela tarm-paketet osmält (och det kan tydligen ställa till med en jäkla skada). Då fick jag ett råd att äta matsmältningsenzymer, 2 kapslar före varje måltid samt probiotika efter måltiden frukost och middag (eller direkt på morgonen och kvällen på fastande mage). Det hjälpte mig. Hör av dig om du vill ha tips på vad jag åt.
Det låter som om det skulle vara reflux. Jag har det inte men min mormor led av det i hela sitt liv. Hon fick ofta resa sig från matbordet när det kom upp mat.
Men det finns det hjälp mot så försök få tid hos en gastrodoktor!