Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: övriga-diagnoser-och-tillstånd
Läst 16537 ggr
JereMina
5

Svamp i magen

En vän har svamp i magen, vet ni något om just detta problem? Han har också cancer i matstrupen.

Qamilla
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

JereMina
0

#1 Tack för ditt svar och jag ska läsa länkarna. Tyvärr har vännen också cancer i hela magen Gråter

Qamilla
0

Cancer får man för man äter för mycket socker och snabba kolhydrater. Det kommer mer och mer info om det i forskning nu. Det bästa din vän kan göra är att utesluta kolhydrater i sin kost och äta kosttillskott för att hjälpa kroppen igenom pärsen med all medicin man måste ta när man har cancer.

mongu
1

# 3 Inte kan man generellt säga att man får cancer av att äta för mycket socker och snabba kolhydrater. Det är rent av hemskt att säga det.

Snacka om att strö salt i såren hos dom som råkat få cancer.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

moeler
0

Jag har haft cancer i tjocktarmen och det hade då ABSOLUT inget med kosten att göra. Min mamma dog av samma sorts cancer och det är konstaterat att fyra andra släktingar också har dött av det men troligen finns det flera längre tillbaka i tiden som haft samma sorts cancer och sen dött av det. Man är väl mer eller mindre på det klara över att det troligen är ärftligt.

Det är i alla fall mer troligt än att det skulle handla om kosten!!

Det är ganska tröttsamt med alla mirakelkurer för sjukdomar som får människor att sluta använda sunt förnuft. I ett annat forum fick en god vän till mig rådet att lägga om till LCHF för sin giftstruma! Och till råga på allt tyckte den som gav rådet att hon skulle sluta ta sin medicin! Det gränsar till dråpförsök tycker jag!

Jag önskar att de "frälsta" kunde sluta pracka på sin "religion". Tyck gärna men påstå inget anant än att det är en personlig åsikt - inte sanning. Bara för att det hjälper en behöver det inte betyda att det hjälper en annan! Som så ofta med tarmsjukdomar är det mesta väldigt individuellt!

Qamilla
1

Det kommer mer och mer bevis för att socker och snabba kolhydrater kan skynda på utbrott av olika sjukdomar, därav även cancer. Detta är inget jag hittar på eller som hör till "min" religion utan något som fler och fler forskare och läkare står bakom. Googla gärna så får du se att det inte är något nytt. Det var någon i början av 1900-talet som fick Nobelpris för den upptäckten.

Även min far som har cancer har fått en broschyr som pratar om att cancer behöver socker för att överleva.

#5. Även till mig som har UC så har dom, läkare och sköterskor, sagt att vad jag äter inte har någon betydelse alls. Ändå blir jag jättedålig när jag äter socker och snabba kolhydrater. Det blir även många andra jag pratat med. Har man eller vill undvika cancer, eller andra sjukdomar, så tycker jag att man även bör tänka på kosten. De som inte har tillgång till alla dessa snabba kolhydrater har ju mindre av våra "välfärdssjukdomar".

Qamilla
0

moeler
0

Självklart skall man tänka på kosten!!!

Men det är inte alltid så enkelt som du och många andra med dig påstår. Ni får det att låta som om allt löser sig och man blir frisk bara man ändrar diet. Och så enkelt är det helt enkelt inte! Sunt förnuft säger att man inte skall äta för mycket av varken socker eller kolhydrater eller salt eller ananas eller vad som!

Jag påstår att man skall äta så allsidigt som möjligt! Vi behöver socker och kolhydrater också men inte i det överflöd som det verkar vara för somliga idag.

En sund varierad kost är det absolut bästa hävdar jag och det finns med all säkerhet forskare som stödjer det också precis som de flesta andra dieter har sina förespråkare och belackare.

Sen vet vi väl alla att UC eller Crohn gör att det man kan eller inte kan äta varierar över tid och man får anpassa kosten därefter.

mongu
0

# 8 Helt rätt. Sen är det så att en del klarar mera och andra mindre av olika saker.

Därför blir kosten väldigt individuell.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

JereMina
0

Jag kan helt klart säga att jag köper inte att man får svamp i magen av socker och sött. Så enkelt är det inte.

Mannen jag skrev om har gjort en viktminskningsoperation (gamla sättet) de skar upp hela magen och tog bort mesta delen av magsäcken och tunntarmen för 5 år sedan.

Sedan började han få blodsockerfall och efter det kom det med svampen och sedan cancern.

Qamilla
2

Men om man nu kan bli sjuk av att äta fel borde man då inte kunna bli frisk av att äta rätt? Det är ju ingen som påstår att man får tarmcancer för att man solat för mycket utan där är ju de flesta överens att man kan få hudcancer. Kan det då inte vara så att man får cancer, och andra sjukdomar, i mag och tarmkanalen av felaktig kost?

Kolhydrater "behöver" vi inte. Det finns inga essentiella kolhydrater men det finns essentiella aminosyror och fetter. Kroppen kan tillverka den glycos den behöver.

Det där med att äta lite av varje är en kul liknelse. Lite bröd, lite mjölk, lite råttgift, lite giftsvamp, lite ägg och lite bär.  Flört

Qamilla
1

Här är ett utdrag från en intervju, hela intervjun i länken nedan, med en läkare. Kanske han vet något: Matsmältningskanalen är ett långt rör. Vad du fyller det röret med har en direkt effekt på ditt välbefinnande. Det är därför kosten är den viktigaste behandlingsformen. GAPS-dieten tar bort svårsmält mat. Den premierar mat som är lättsmält och mycket näringstät. Eftersom dessa patienter har svårt att smälta mat och ta upp näring har dessa patienter flera näringsbrister. Deras hjärnor svälter. Deras immunförsvar svälter. Resten av deras kroppar svälter.

http://www.perfekthalsa.se/mental-halsa/autism-adhd-add-dyslexi-och-andra-hjarnrelaterade-funktionsnedsattningar/

moeler
0

Alltså! I princip tror jag hon har rätt! Det är en självklarhet att det vi äter påverkar hur vi mår. Ser man det enkelt så märker man ju det faktiskt dagligen - speciellt om man hoppar över ett mål! Och det är väldigt íntressant att läsa hennes teorier om bokstavsdiagnosernas koppling till födan!

Men det förhindrar inte att jag är fortsatt kritisk till frälsande dieter! Det finns hur många knäppskallar som helst i värden och när man kan påstå (jag menar inte dina råd nu Qamilla utan i ett annat forum)att en människa med giftstruma skulle bli frisk av LCHF då är man ute och cyklar!

Hur som helst: Det var intressant läsning och jag skall fortsätta att läsa lite till:-)

iml73
0

Vet inte, men har för mig att min granne har svamp i urinblåsan och det har uppkommit pga strålningen av hennes cancer, vad jag förstod.

Hur som går det inte att få bort.

Annars är det väl så att fler än man tror har svamp i magen:

http://www.aftonbladet.se/halsa/mage/article12661156.ab