Är det magkatarr?
Under de senaste åren har jag haft återkommande perioder av illamående som varar alltifrån några veckor till några månader. Ofta blir det så illa att jag måste spy då det känns bättre resten av dagen.
Först misstänkte jag så klart att jag var gravid eftersom jag inte har några andra symptom än just illamåendet men så var det inte.
Illamåendet kan bli värre eller triggas igång om jag ätit mycket fet mat eller druckit alkohol.
Omeprazol hjälper och tar bort besvären efter 1-2 veckor. Men efter ett par månader glömmer jag bort att ta dem och då är det bara en tidsfråga tills illamåendet kommer tillbaka igen.
Kan tillägga att jag majoriteten av tiden känner mig stressad.
Det enda som hjälper direkt är om jag äter. Oftast brukar jag ha ett par skorpor eller knäckebröd som jag småäter på genom hela dagen.
Så jag undrar om det är magkatarr eller om det är något annat och i så fall vad?
Visst Omeprazol funkar men vill inte gärna äta dem resten av livet om det finns någon annan lösning. Är det helt enkelt bara att lägga om hela kosten?
Det låter onekligen som magkatarr även om jag får värk också. Men det behöver man kanske inte få. Men just detta att det ger med sig när du äter låter som magkatarr.
När jag har det som värst brukar jag dricka potatisvatten. Jag skalar och skär en potatis i bitasr och lägger i ett glas vatten över natten. Sen dricker jag det på morgonen och det verkar fånga upp magsyran så magen håller sig lugnare. Sen dricker jag Provova varje dag. Det hjälper också. Omaprezol funkar till en viss gräns men inte enbart. Blir det riktigt illa så måste jag bättra på med Novaloucid.