Ny med IBS
Min mage har förstört stora delar av mitt liv sen jag va 14år, idag är jag 23år och har varit behandlad mot magkatarr 6gånger och magsår 1gång, fått kameror uppkörda där solen inte lyser och dom har inte hittat något alls, tills nu. Jag är allså 23år, gravid och ny med diagnosen IBS. Läser mycke på nätet men får ingen riktig uppfattning om va de handlar om och har inte heller fått ett bättre svar av min läkare.
tänkte och hoppades att du som har denna vidriga åkomma kan hjälpa mig förstå vad de är som händer och sker i min kropp :)
vet att de finns ett läkemedel på apoteket som heter nått i stil med ibromegast? men har också läst om två läkemedel vid namn alosetron och tegaserod?
den här ibromegast eller a den heter är ju receptfri på apotket men man får inte köpa den utan läkarens rekomendationer, varför är den då receptfri?
- hur funkar IBS?
- kan jag göra något åt den?
- äter du anorlunda för att lindra, isf vad äter du anorlunda
- påverkar min IBS mitt foster?
- finns det medicin som faktikst hjälper?
Väldigt tacksam för svar!
Äter du omeprazol mot magkatarren? För är det ditt huvudsakliga problem hjälper nog inte iBS mediciner så mycket.
Om det är IBS och man uteslutit andra sjukdomar så påverkar inte sjukdomen i sig fostret, däremot kan otillräckligt matintag och medicinerna göra det.
Med vänliga hälsningar
Chess
Iberogast inne håller en liten mängd alkohol också. Tror de tycker att läkaren ska rekomendera den för att man inte ska ta den i "onödan" de är viktigt att läkaren kan utesluta andra sjukdomar..