Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikett: tips-råd
Läst 10450 ggr
[Jessica-B]
0

Tål inte fibrer

Jag kan inte äta grönsaker och frukt. Jag tål (antagligen) inte fibrerna. Jag har under de senaste åren försökt undvika grönsaker och frukt bäst det gått - men jag älskar verkligen grönsaker, och vill inte missa viktiga näringsämnen, och faktiskt njuta av en sallad eller en god wook. Och inte för å tala om fruktsallader eller en bärmilkshake! Har ni några tips på grönsaker och frukter med lågt fibervärde? Jag är desperat - jag älskar ju grönsaker! Detta kanske inte är rätt forum förresten hehe,..men provar.

moeler
0

Jag har också väldiga problem med fibrer efter att fick fick stomi. Men jag löser det så att jag skär allt väldigt litet. Finare hackad isbergssallad än den jag äter får man leta efterGlad

Sen frossar jag i avocados, smoothies, kokta rotsaker, väl mogna päron, bananer. Allt som är mjukt och välmoget!

Till och med kokt, vit sparris funkar om man skär den i tunna skivor.

Sen kan jag sakna känslan av att ta en tugga av en tomat (jag kan inte ära skal) men man få leva med det!

[Jessica-B]
1

får äta grönsakspuré då med andra ord ;) skämt åsido..
älskar isbergssallad, men de vore synd att finhacka den - känner man verkligen de där krispiga i salladen när den är så finhackad?

har fått höra att jag ska undvika skal på frukter och grönsaker, att jag ska prova mej fram, och att jag ska undvika sådant som dessutom är gasbildande, tex ärtor och vitkål - men ja vet itne om de där me skal faktiskt hjälper.. jag äter allt jämt potatis med skal på, å de funkar fin fint!

moeler
0

Nej - isbergssallad är inte krispig och god när den är finhackadTungan ute men jag får i alla fall känslan av det där "rena"…..

Var glad att du klarar skal - det gör inte jag överhuvudtaget!

Men doktorn har rätt - man måste prova sig fram. Viktkål skall inte funka alls för mig men om jag hackar den och gör en kålpudding så går det jättebra (som tur är) men vitkålssallad, som pizzasallad, går inte alls!

Lycka till!

[Jessica-B]
0

tack! jag påbörjar min "mixa allt i grönsaksväg"-diet idag, så får vi se hur det går :)