Gul avföring
Någon som kan ge mig svaret på varför min avföring blir så gul då jag haft flera diarreattacker med kramp högt uppe på höger sida? Vet att jag har fettlever (ultraljud) o lite förhöjt leverprov. Men ingen läkare har fäst sig vid att detta ska vara farligt e dyl. Vet ej vad fettlever kan ställa till med (cancer?).
Mot kramperna hjälper bara Bucsopan som jag köper utomlands. Nu har min avföring varit knallgul i flera dagar och visst det kan kanske bero på att jag ätit mycket fett (kakor, mat m grädde i, glass tex). Men jag är ändå orolig och vet inte om jag ska ringa läkaren eller inte…
Hjälp någon?
Gul avföring beror på leverpåverkan.Levern försöker sannolikt rensa ut sig själv på gifter osv för att återfå sin normala status.
Om du har fettlever ska du väl inte äta fett? Kolla om du kan hitta kostråd för detta på nätet annars är mitt tips att UNDVIK FETT, UNDVIK MJÖLKPRODUKTER och gärna gluten också temporärt. Ät grönsaker, gärna i gryta, kokt fisk, soppor osv, men skippa fettet. Kräv också att du ska få prata med en kunnig dietist som kan ge dig råd om vad du ska äta för mat.
/Tina
´Ja jag har väl lite mig själv att skylla som inte håller mig ifrån fett
.
Har ju haft ibs sedan jag var 12 år och på något konstigt sätt så blir man van med att få dessa diarreattacker o kramper så jag har nog förträngt detta med fettlevern och allra helst då läkaren inte brydde sig om att kommentera ultraljudsprovet som visade på det. Var bara röntgenläkaren som sa att jag hade fettlever då hon kollade lever,galla o bukspottkörteln.
Men nu har jag haft gul avföring i flera dagar och blir orolig.. Men ska söka på vad jag kan äta för slippa detta elände.
Svårast då man ska äta borta eller ute tycker jag och vill då helst bara äta bröd för undvika att få en attack ute eller borta. Men ibland går det bra o äta fet mat och då tror man att är grönt ljus för att äta som alla andra kan…

Är det inte gallsten?Då får man ont på höger sida.Fiberknäckebröd binder fett i tarmen liksom kli och gröt?
HAr samma sak just nu. Vad jag har läst till mig så är gul diarré och smärta strax över naveln till höger tecken på problem med gallan.Gallblåsan ligger vid levern på högra sidan av magen.
När leven rensar sig ska de vara grönt med.. Vad jag läst.. De brukar även vara så ibland när druckit mycket sprit m.m
Min första tanke var också gallsten. Mid mina problem har det bara varit gult, och inte grönt inblandat. Klart att du MÅSTE söka hjälp för det!! seså raska på iväg nu!!

För mycket magsyra (gallan) = gult, för lite magsyra (maten går fort genom tarmarna = grönt.