Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etiketttips-råd
Läst 5661 ggr
[littlecat]1
0

Förstoppning?

Haft såhär i ca 2 veckor… Har varit ganska hård i magen. Velat gå och bajsa och har "pressat", men får inte ut något/väldigt lite. Känns som att jag måste gå på toa och när jag gör det får jag ändå inte ut något… Kan det vara förstoppning?
Hur ska jag få bort förstoppningen?

Chestnut
0

Har du testat Laktulos, Laxoberal, Movicol eller något liknande? Ibland kan man behöva ta microlax eller Klyx nerifrån också för att lösa upp en hård "propp".

Med vänliga hälsningar
Chess

[littlecat]1
0

Nää jag har inte provat dom sakerna… Jag har inget laxeringsmedel. Har sökt och fått fram att man kan ta psylliumfrön, så jag ska prova dessa. Glad

[Capriele]
0

Jag får förstoppningar av vissa tabletter och ett antal livsmedel som jag är allergisk mot. Dock laktos och mjölkprotein gör att jag får diarré… det rensar magen lite. Men jag skulle faktiskt rekommendera att äta potatismos eller havregrynsgröt ett tag. Båda har lösliga fibrer som är bra för magen och får tarmarna att arbeta. Medicin från apoteket skadar tarmarna i längden, men om det är mycket illa och det har gått flera dagar sen du kunde gå på toa normalt så borde du ta det.

[littlecat]1
0

Okej! Jag kan nog prova äta havregrynsgröt ett tag. Min mage brukar bli bättre då.