Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etikettcrohns-sjukdom
Läst 7479 ggr
EddaM
0

*sucka*

Har varit på sjukhuset i över en vecka nu. Så dum tid med att bli sjuk men jag fick ju permis några timmar på julafton och jag får permis idag till i morgon. Har ju Morbus Crohn sedan 19år och är väl van vid detta. Men nu tror läkarna även att jag har fått IBS. *sucka* Är trött på magen och konstant ha ont. Kanske de nya tabletterna hjälper, det åtestår att se. Hoppas verkligen det för jag är 33år nu och jag vill LEVA lite och inte bara ha ont och gå sjukskriven.

Tråkigt är det att ligga på sjukan med =( Har ialf min dator och tv på rummet. Men vad jag saknar mina små katter och de saknar mig med. Min ena lilla har slutat äta, hon är för präglad på mig den lilla stackaren.

Någon här inne som har både IBS och MC? Och vad innebär igentligen IBS, läkaren säger bara att det är tjocktarmen som krampar. Har inte så mycket av den kvar heller för den delen.

Gott Nytt År på er alla och jag hoppas att vi allas magar bättrar sig under det nya året!

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[duejpjds]
0

Ja, vad är egentligen IBS..? Känslig tarm. Känns som det är nån "slaskdiagnos" när läkarna inte vet vad det egentligen är… Ursäkta min bitterhet! ;)

Ville bara fråga om du provat att helt utesluta gluten, och om det blev någon skillnad?

EddaM
0

Ja jag har fattat detta nu med =((( Usch de borde säga som det är istället, att de inte vet!

Nej jag har inte testat detta. Och efter nästan 2v på sjukhuset kom jag hem igår och magen fungerar bättre än på länge. De svåraste smärtorna jag hade berodde på någon inflammation i bäckenet.

Nu måste jag försöka hålla på rutinerna och äta rätt och regelbundet. Jag är urkass på att äta och läkarna kan inte förstå varför jag är överviktig.

S*Luddhuvet´z

[duejpjds]
0

Va skönt för dig att få vara hemma igen och mysa med katterna!

Hoppas att magen håller nu. Är det inte något du får i dig som gör att magen reagerar då? Jag läste om bassallergi på http://ulcerativecolitishealing.wordpress.com/ och tyckte den teorin var väldigt intressant.

EddaM
0

Ja man skulle ju kunna be läkaren att testa om man är allergisk. Men det är när jag har någon inflammation i tarmen som jag inte kan äta något, mår ju illa då med. Men helt klart värt att testa om man är allergisk.,

S*Luddhuvet´z

[förgätmigej]
0

Hej du! Jag har Chrohn och innan jag fick min diagnos sa dom att jag hade IBS. Jag har blivit mycket bättre i min mage sen jag drog ner på kolhydraterna . där gluten(och socker och kanske laktos/kasein) nog är det viktigaste att sluta äta  och också dragit ner på intaget av omega6(vegetabiliska fett) och äter smör istället. En annan sak som är en styggelse för våra magar är hårda fibrer. Vi behöver lite vattanlösliga fibrer(psylliumfrö eller hela linfrö) dom är näring för goda tarmbakterier.Du kanske vet allt det här, men jag vill ändå ge dig tips ifall du inte vet.

Lycka till i ditt tillfrisknande!

Jag skickar med några länkar till Kostdoktorn.

www.kostdoktorn.se/vad-gor-dig-allergisk

www.kostdokrorn.se/explosiv-okning-av-tarmsjukdom

[duejpjds]
0

#5 Jag rättar till i den ena adressen! http://www.kostdoktorn.se/explosiv-okning-av-tarmsjukdom/ :)

Intressant med omega 6 och margarinet… Vi är ju helt otroliga på att käka macka i det här landet! Bröd+margarin, och sen blir magen knas av den ena eller andra anledningen.

#4 Du kan såklart prova att utesluta gluten utan allergitestet också, för att se om du mår bättre så. Inte alla som är glutenkänsliga har en diagnos från läkare…

[förgätmigej]
0

Tack iamu!