Mag- & Tarmsjukdomar iFokus

Mag- & Tarmsjukdomar

Etiketttips-råd
Läst 11866 ggr
Chestnut
0

Tips?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mitt calprotectinvärde har under förra hösten varit lite förhöjt, övriga prover dock normala (bortsett från tillfälligt förhöjda levervärden och lätt hypokalemi). En gastroskopi gjord för drygt ett år sedan visade på irriterad slemhinna á magkatarr i magsäcken och tolvfingertarmen. Käkar Omeprazol 20 mg x2 sen över ett år tillbaka.

Står nu på Questran som minskar diarréer (har alltid varit diarré, aldrig förstoppning) men jag har fortfarande blod och slem i avföringen. Kräkts ofta senaste tiden, senaste dagarna har det varit blodiga, svarta klumpar i.

Har problem med min blåsa och senast när jag låg inlagd för att få antibiotika fick jag dessutom rejält med dropp eftersom illamåendet och magproblemen gör att jag dricker vansinnigt dåligt. Har en bakterieinfektion i urinvägarna som skulle behöva bli behandlad men eftersom jag är allergisk mot många olika sorters antibiotika är det ett mindre projekt att hitta något som funkar.

Min antibiotikaallergi gör att kött, fisk och mejeriprodukter förvärrar magproblemen, vegetarisk kost går inte eftersom det är för mycket fibrer och kolhydrater som också förvärrar. Skräpmat (snabba kolhydrater) kräks jag ofta av eftersom jag är så löjligt illamående. Bara flytande är inte heller bra för tarmarna utan ökar diarréerna.

Jag har fruktansvärt svårt att få i mig näring för hur jag än gör blir något fel! Är urless på det här, min gastroläkare vet inte varför jag har börjat kräkas de senaste veckorna eller varifrån illamåendet kommer och urologen som sköter blåsan tjatar ständigt om att jag måste dricka mer för att skölja ut bakterierna och få igång en vettig urinproduktion. Gråter

Någon som har några tips?

Med vänliga hälsningar
Chess

HannaM
0

Näringsdryck för näringen och energin och sen äta det du faktiskt klarar för att inte förvärra diarren. Typ fylla upp med smörgåsrån=p Nej men du förstår. Vad som helst egentlgien som ger substans. Sen.. hålla tummarna för att det stabiliserar sig framöver.

Chestnut
0

#1 Näringsdryck är toppen om det inte hade smakat så förbaskat illa så att jag knappt får ner det Foten i munnen 

Lutar åt att jag ska försöka leva utan kött och mejeriprodukter ett tag iaf för att se om det hänger ihop med min antibiotikaöverkänslighet. Så smörgåsrån är nog inte så dumt trots allt…

Med vänliga hälsningar
Chess

HannaM
0

Har du provat alla sorter? Goda vet jag att dom inte är.. mins sagt. Jag fick i mig chokladsmak genom att blanda i lite extra kakao och värma den. Annars sånna här bantningsbars. Dom är också måltidsersättare med tillsatta mineraler och vitaminer och sånt, det är ju något.

Annars tycker jag spontant att om du inte får i dig och får behlla mat och näring att man kanske borde göra något radikalt, sätta en sond eller något tillsvidare. För du är ju i stort behov av näring för att din stackars kropp ska orka med alla operationer och påfrestningar den är med om just nu. Det går ju att kompletteringsäta till sond också så du får konsistensgivare i dig och minskar diarrerisken.

Chestnut
0

#3 Blev precis tipsad om en som är klar i konsistensen som jag inte har testat, Resource, ska köpa den och se om den kan vara något att ha. Men Fortimel och den där andra (glömmer ständigt bort vad den heter) har sån knepig konsistens och eftersmaken..Usch. (fast det vet kanske du lika bra som jag =P )

Ska prata med läkarna imorgon med om hur vi ska göra med allt..

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Nu har min mage flippat helt idag och någon läkare får jag inte tag på förrän på fredag. Dumma jag trodde att en bit rostbröd skulle gå ner med lite isté… Rynkar på näsan Efter det har absolut inget fungerat. Gråter

Nope, nu blir det baske mig näringsdryck och funkar inte det får de faktiskt lägga in mig, behandla infektionen och ge dropp. Punkt slut. De får gärna försöka hitta på något vettigt med mitt mag-tarmsystem med, tack.

Har Naturdiet hemma från ett misslyckat bantningsförsök så ska försöka få ner dem varvat med Resource (som apoteket inte hade inne varken igår eller idag givetvis..).

Med vänliga hälsningar
Chess

HannaM
0

Jag säger stackars dig… och hoppas på att lite vila och flytande föda kan få magen att hålla sig på aningen bättre humör.

Cindy
0

Innebär din antibiotikakänslighet att du inte kan äta kött/mejerier för att vissa djur fått antibiotika? Förklara gärna så kan jag kanske ge dig tips. Det finns dock fryst viltkött i vanliga matbutiker; hjort, ren och vildsvin. Det är lätt att tillaga, gott och snällt mot iaf min mage. Jag steker det i massor av smör eller kokosfett (det senare är något jag äter dagligen för magens skull). Inne på Kolhydrater kan du hitta massor av recept på "äggmjölk" som jag använder som just näringsdryck. Består av kokat vatten, ägg, smält smör och valfri smaksättning. Är godare än det låter! Jag dricker det antingen ljummet med lite kakaopulver, eller kallt i mitt te istället för mjölk. Näringsdrycker funkar inte för mig, antar att det är sockrets fel eftersom jag mår skit i alla avseenden av socker.

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
1

#7 Precis, vissa sorters kött är proppfyllt med antibiotika, beror på ursprungsland, styckningsdel osv. Likaså med mejeriprodukter. Men ekologiskt ska tydligen vara antibiotikafritt.

Äter mer än gärna älgkött, övrigt vilt är sådär…

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Just det ja, ägg innehåller i regel också antibiotika. Vissa mejeriprodukter verkar dock gå OK, typ mindre mängder ost och syrade mejerier.

Min mage har blivit mycket bättre av enbart flytande, har sakterligen börjat gå över till smoothies och vildfångad lax. Glad (odlad fisk ges också antibiotika med vildfångad är i princip fri).

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
0

#8 Som stockholmare är man bortskämd med att det är lätt att få tag i ekologiskt kött från gräsbetande djur och frigående höns, samt mängder av bra ekologiska mejeriprodukter och ägg. Jag köper bara icke-ekologiskt om jag absolut inte har något annat val. Visst får även eko-produktions-djuren antibiotika ibland, men bara när de faktiskt är sjuka. Vi svenskar har strikta regler, men tyvärr kan kött kallas svenskt om det styckats och packats i Sverige… Man får jaga ursprungsland helt enkelt, eller som jag kött från ekobönder i ens eget län. Har du provat ekokött/ägg/mejerier? Vad bra att flytande funkar för dig! Själv undviker jag frukt eftersom det bara ger mig magknip och gaser, men har inte funderat på om det skulle funka i smoothieform.

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

#10 Egentligen har jag det riktigt förspänt som bor på en gård där vi har köttproduktion av lamm (ekologiska) men jag äter inte lamm..Obestämd 

Finns väl ett hyffsat utbud av ekologiskt i affären men det blir så fruktansvärt dyrt eftersom vi är 5-6 pers i familjen (beroende på hur man räknar) så ekonomin räcker inte till.. Ägg kan jag dock i perioder få tag på från en släktings gård och vi försöker att köpa vildfångad fisk och ekologiska mejerier till viss del. Men köpa bara ekokött blir alldeles för dyrt tyvärr.

Planen är väl att jag ska börja introducera kött igen framåt helgen och genom att testa olika så kan jag förhoppningsvis separera mer precist vad jag inte klarar av och vad jag klarar av. Glad För tidigare har det varit för "blandat" för att jag ska kunnat se något mönster, nu tar jag det bit för bit..

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
0

#11 Ni behöver ju inte köpa ekokött på Ica till hela familjen om ni inte har råd. Köp storpack av köttbitar att frysa in en och en, och gör storkok på köttfärs (pannbiffar, köttfärssås, gratänger osv) att frysa in portionsvis, så kan du äta eko utan att den som lagar mat behöver anstränga sig massor. Vad gäller ägg och mejerier är de faktiskt inte så himla mycket dyrare, men annars kan ni ju göra samma sak där; ha ett paket ekoägg och ekomjölk till bara dig? I Stockholm kan man få hemkört stora kartonger med diverse ekokött till väldigt bra pris. Jag skulle köra på det om jag inte var ensam i hushållet eller hade större frys. Kanske finns något liknande alternativ där du bor? Då kan hela familjen äta ekokött utan att matkontot blir tyngre.

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

Testade ett vanligt kokt ägg igår kväll/natt och blev kort därefter rejält illamående och började att kräkas. Antingen är det äggallergi eller så är det antibiotikan som lyser igenom men något lurt är det! Ska testa eko-ägg senare idag, det kan bli intressant..

Med vänliga hälsningar
Chess

Cindy
0

#13 Det jag läst mig till är att eko-djuren har karensdagar efter antibiotikakurer innan de sätts i ägg/mjölkproduktion igen eller kan slaktas. Hoppas du kan äta ägg, finns ju knappt något nyttigare! Men ett helt på en gång kanske är lite hardcore? Fick du några allergisymptom utöver kräkningen?

Vänliga hälsningar
Cindy

Chestnut
0

#14 Nope, utslagen jag har i hela ansiktet kom innan jag ens försökte mig på ägget. Däremot är magen ännu sämre nu så vette tusan om jag vågar testa ikväll. Kanske bättre att vänta till imorgon..Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

RuiXue
0

Det här med antibiotika och ekologiskt eller inte, det har jag lite koll på från min gymnasieutbildning. Både ekologiskt och inte ekologiskt har karensdagar efter avslutad behandling med antibiotika. Ekologiska besättningingar har dock mycket längre karensperiod efter avslutad behandling. Antalet dagar har jag glömt bort så här 7 år senare. Men i alla fall. Det är en betydligt längre karensperiod innan kött, mjölk eller ägg får säljas från ett ekologiskt djur efter en antibiotika behandling så det "garanterat" inte är någon antibiotika kvar.

Jennie

Chestnut
0

Min mage har varit fruktansvärt "snäll" senaste veckan vilket beror på att jag har fått höjd dos smärtstillande (av andra orsaker). Fasar lite för hur det blir när vi trappar ner igen… Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

MarLin80
0

Hej, Har själv enorma problem med urinvägar och mage, bland annat. D-mannose är ett naturmedel som hittills varit det allra bästa. Säljes av troofah medical i sverige eller så köper man från England. Marshall Protocol är ett tips att kolla in. Jag skall starta detta program snart genom läkare i Norge. Se www.mpkb.org Lycka till!